2020-03-24, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det kan kanske vara så att ComHem har något avtal med en/ev flera BRF i området och inte kan se mer än att det kan kopplas till denna/dessa.
Jag har för mig att både SD/LW var anslutna på ett eller annat sätt till ComHem bredband/TV/telefoni (kan ha fel).

Ps Det var på morgonen den 15/5 inte 15/3 som någon loggat in på LW:s mejl. Ds

Comhem fanns som återkommande post i hennes kontoutdrag, minns jag.
Citera
2020-03-24, 12:48
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Lägg ner halmgubbarna nu, det behövs inga konspirationer för att det skall gå snett ibland. Men visst handlar det antagligen om jurister som har olika uppfattningar om någonting här. Har du förresten någon bra teori om varför lagmannen Björn Lindén tog över ärendet från Ulla Gustavsson, och har du lyckats förstå vad Åsa Hidings upprepade jävsinvändningar mot Björn Lindén går ut på?

Hm...är det halmgubbar att raljera över allt som du anser är brickor i en feministisk konspiration? Ok.

Nä, som jag har sagt tidigare bryr jag mig inte om vare sig BL eller UG. Jag utgår från att båda är kompetenta nog att hantera den här rättegången på ett bra sätt.
Ett synsätt som jag förstår är främmande för någon som, när det upptäcktes att "Simpampen" UG var involverad, direkt bestämde sig för att SD enbart är en syndabock. Utvald av feministerna att agera företrädare för det patriarkat man avser att med varje till buds stående medel krossa.

Bygger jag fler halmgubbar nu? Har jag fel i ovanstående får du gärna korrigera. För mig framstår du iaf som en av de mest agendadrivna i den här tråden, vilket sannerligen inte säger lite. Du har gått all in på din syndabocksteori från början, och den håller du fast vid oavsett vad.
Citera
2020-03-24, 12:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Därför att du inte har en blekaste aning om vad som avhandlas där, advokaterna får ju inte heller yppa något om vad som skett, det är ett stort problem.

Ungefär som det där djävla yppandeförbudet som kommer som ett brev på posten så fort en förundersökning inletts, allt filtreras genom åklagaren vilket gör att det blir en snedfördelning från start i fallet, vilket givetvis är till men för den tilltalade.

SD och försvaret kan invända på plats under rättegången när det ev fulspelet pågår. Det är inte meningen att de ska sitta där tysta och ta vad som helst. De har rätt att invända.

Det finns stora hälsorisker med att ha öppna dörrar när sjukvårdspersonal vittnar. En del skulle inte våga söka hjälp av oro och ångest över risken att allt en dag kan komma till allmän kännedom.
Citera
2020-03-24, 12:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför tjatar du om att ljudupptagningarna kommer att beläggas med sekretess utan att du kan ange någon källa för det?
Att ljudupptagningarna från rättegången kommer att beläggas med sekretess är väl en rimlig gissning utifrån vad vi hittills har sett av det här spektaklet. Är det någon som vet hur det brukar vara, och vilka regler som gäller? Hur vanligt förekommande är det att ljudupptagningar inte lämna ut?
Citera
2020-03-24, 12:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vi får se om SD glömt dela med sig till HD eller om hon glömt delge polisen. Skulle inte förvåna mig om hon hävdade det senare under sitt förhör i rätten. Så som alla går på henne i tråden kommer hon knappast ange SD. Hon är säkert orolig för att det blir värre mobbing av henne om hon "erkänner".

Som med JG, stämningen i tråden mot honom har knappast förbättrats trots att han ändå försökt vara åklagaren behjäplig som jag förstått det. Nu mobbas han istället för att han inte agerade tidigare.
Du kan väl ändå inte tro att hon baserar sitt vittnesmål i en rättegång på vad vi skriver på Flashback?
Det enda hon skulle må bra av är att berätta sanningen om allt hon vet.

På vilket sätt har du förstått att JG har hjälpt åklagaren?
Menar du när han sa att de skulle söka igenom HD:s hus?

Det är bara några dagar sedan någon i tråden beskrev att JG var igång igen med att ge grannar och vänner fel information om SD.
Citera
2020-03-24, 12:54
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte säkert att det åligger ombud att ge den typen av instruktion. Ombudet ska väl se till den anklagades rättigheter, och presumera oskuld, inte instruera hur denne ska bete sig för att framstå som oskyldig. Det kostar nog lite mer...
Självfallet kan och ska ett ombud säga till sin klient om denne uppträder olämpligt eller på ett sätt som inte gagnar densamma. Om klienten sedan lyssnar på ombudet och följer dennes råd är en annan femma.
Citera
2020-03-24, 12:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Hm...är det halmgubbar att raljera över allt som du anser är brickor i en feministisk konspiration? Ok.

Nä, som jag har sagt tidigare bryr jag mig inte om vare sig BL eller UG. Jag utgår från att båda är kompetenta nog att hantera den här rättegången på ett bra sätt.
Ett synsätt som jag förstår är främmande för någon som, när det upptäcktes att "Simpampen" UG var involverad, direkt bestämde sig för att SD enbart är en syndabock. Utvald av feministerna att agera företrädare för det patriarkat man avser att med varje till buds stående medel krossa.

Bygger jag fler halmgubbar nu? Har jag fel i ovanstående får du gärna korrigera. För mig framstår du iaf som en av de mest agendadrivna i den här tråden, vilket sannerligen inte säger lite. Du har gått all in på din syndabocksteori från början, och den håller du fast vid oavsett vad.
Du svamlar hela tiden om dina konspirationer som du inte ens själv tror finns. Sätt dig in lite i utredningen i stället:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-03-24, 13:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, kostnaden står du och jag för tillsammans med resten av alla skattebetalare, vi står för hela kalaset även till dessa satans målsägarbiträden, brott är en mycket lukrativ bransch om du är i rätt ända av brottet.

Där kanske man kan ha lite synpunkter, men att inte ha rättssystem skulle kosta mer, på flera olika sätt.
Citera
2020-03-24, 13:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Självfallet kan och ska ett ombud säga till sin klient om denne uppträder olämpligt eller på ett sätt som inte gagnar densamma. Om klienten sedan lyssnar på ombudet och följer dennes råd är en annan femma.

I så fall är det mindre bra av ombudet förstås.
Citera
2020-03-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Men varför skulle fulspel pågå mellan lyckta dörrar? Den misstänkte och försvarsadvokaterna skulle väl reagera i så fall? Patientsekretessen är viktig att upprätthålla.

Jag kommer framstå som en idiot nu eftersom jag förenklar och förkortar mina tankar kring det här med att det är viktigt att upprätthålla patientsekretessen: Hon är död. Mördad. Barnmorskan är inte intervjuad av Hänt Extra, direkt.

Utöver ämnet, som du kanske kan svara på som jag undrat över: Alla gånger då tex Soc blivit ställda mot väggen i tex UG och de väljer att svara "vi uttalar oss inte i det enskilda fallet" och hänvisar då till sekretessen, som jag antar är till för den individ det berör, fastän just denna individ har gett sitt tillstånd för journalisten att prata om just det enskilda fallet. Hur funkar det där?
Alltså, det är ingen fråga jag ställer för att verka tjurskallig eller så, jag bara undrar hur det funkar:
Skyddar dom sig själva snarare än individen?
Ibland får jag den känslan.

Andra får också gärna svara..!
Citera
2020-03-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte säkert att det åligger ombud att ge den typen av instruktion. Ombudet ska väl se till den anklagades rättigheter, och presumera oskuld, inte instruera hur denne ska bete sig för att framstå som oskyldig. Det kostar nog lite mer...
Varje advokat med självrespekt berättar för sin klient hur man klär sig, hur man uppträder, vad som är olämpligt uppträdande i rätten. Det är vanliga förhållningsregler. Det gör man alltid. Det är dock inte alltid säkert att klienten bryr sig. Och det gör inte SD. Vilket nu innebär att advokaterna troligen gett upp efter dessa 13 dagar av fniss och skratt.
Citera
2020-03-24, 13:05
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du svamlar hela tiden om dina konspirationer som du inte tror finns. Sätt dig in lite i utredningen i stället:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Nja, ska vi vara korrekta svamlar jag nog om dina konspirationer som jag inte tror finns.

Vad gäller ljudbanden från rättegången vill jag också killgissa: dom kommer ut.
Misstanke inom parentes är att det nog kommer bli fler delar av rättegångar som sker bakom lyckta dörrar framöver, pga poddar såsom "Rättegångspodden". Älskar att lyssna själv, men visst finns det en problematik i att material av den här typen används till lite mysrysig underhållning på väg till jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in