2020-03-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
De säger ju att först blir man lätt sjuk, sedan blir män frisk och sedan blir män jättesjuk efter 8 dagar. Så just nu stressas jag av att söndag blir min dag 8.

Tror inte det är riktigt så det går till. Vad jag förstått så har de som blivit sjuka igen, haft ganska jobbiga symptom kvar. Andfåddhet osv. Detta tyder väl på att de då gått runt med lunginflammation. Om du börjar känna dig helt frisk, har jag svårt att se att du samtidigt har lunginflammation
Citera
2020-03-24, 10:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vet inte om detta nämnts. Men MattIa, patient nr 1 i Italien och 38 år, har skrivits ut efter 18 dagar på intensiven och samnanlagt en månad på sjukhuset.

Citat:
Superspridaren Mattia, 38, blev ofrivilligt startskottet för coronaexplosionen i Lombardiet i Italien, som Aftonbladet rapporterat om.
Nu har han skrivits ut från sjukhus, rapporterar nyhetsbyrån AP.
– Du kan bli frisk från den här sjukdomen, säger han i ett inspelat meddelande enligt AP.
Mattia vårdades på intensivvårdsavdelning, med respirator, i 18 dagar, och var inlagd på sjukhus i totalt en månads tid.
Han väntas dessutom bli pappa inom några dagar, enligt AP.

Så hårt kan det slå mot yngre.
Citera
2020-03-24, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Upplever samma sak. Tror folk tänker att ”det här var ju inte så farligt ändå, folk dör inte som flugor på gatorna”. Plus att experter som Johan Giesecke faktiskt uppmanar folk i riskgrupper att gå ut och ”njuta av vårsolen”. I andra länder uppmanas de att stanna hemma.

Frisk luft och sol = bra

Sociala kontakter = dåligt

Det ska väl inte vara så svårt att förstå
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Gängen i Rio de Janeiors favelor har infört "lockdown".
https://np.reddit.com/r/Coronavirus/comments/fnr651/gangs_in_the_rio_de_janeiro_favelas_have_enforced/
Citat: " om inte staten gör sitt jobb så gör vi det."

Det börjar bli surrealistiskt.
Well, myndigheterna skjuter ju bara dom boende i favelorna så det var ju inte så konstigt ju.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror inte det är riktigt så det går till. Vad jag förstått så har de som blivit sjuka igen, haft ganska jobbiga symptom kvar. Andfåddhet osv. Detta tyder väl på att de då gått runt med lunginflammation. Om du börjar känna dig helt frisk, har jag svårt att se att du samtidigt har lunginflammation

Tack, du räddade min söndag. Känt mig stressad av dag 8.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Nästan 60 år gammal med kroniskt obstruktiv lungsjukdom. Nedsmittad gång på gång när hon vårdade sin coronasmittade svärfar.

Ja, hon hade en dålig start, men om hon fått läggas in på sjukhus, kanske resultatet blivit något annat.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Personer i Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien löper ju ännu större risk vid nästa våg.
Där är immuniteten bara 5-10 %.

Förstår du nu?
Den slutsatsen kan man inte dra eftersom mörkertalet över hur många som är smittade förmodas vara mycket stort.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
När alla andra länder runtom Sverige lyckats stoppa viruset, medan vi samtidigt försöker få en passiv spridning, hur länge tror ni världen sätter Sverige i karantän?

Jag tror vi får räkna med året ut, minst. Det lär bli ett jäkla stigma att vara svensk. Nuvarande strategi kan sätta oss i en väldigt tråkig sits, såvida det inte kommer ett vaccin inom kort.
Citera
2020-03-24, 10:46
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Någon som har en seriös källa som beskriver hur COVID-19 smittar?

Scenario 1. Jag blir smittad av ett barn som knappt har symptom för att jag träffade barnet i 1 minut.

Scenario 2. Jag blir smittad av en gammal person som jag vårdar under flera timmar - denne är döende och jag har ingen vårdutrustning.

Blir jag troligtvis lika sjuk av båda eller kommer jag bli mer sjuk i scenario 2?

Hur beter sig andra former av virus?

Jag har alltid trott man aldrig kunde bli mer än "sjuk" dvs spelar ingen roll hur mycket man blir utsatt för.
Den som har tydliga symptom smittar mer.
Ju längre tid och desto mer du utsätts för viruset desto större risk att bli sjuk själv.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vet inte om detta nämnts. Men MattIa, patient nr 1 i Italien och 38 år, har skrivits ut efter 18 dagar på intensiven och samnanlagt en månad på sjukhuset.

Så hårt kan det slå mot yngre.

Lunginflammation är inte att leka med oavsett ålder.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det dör cirka 90 000 personer ett vanligt år i Sverige, och gissningsvis hade åtminstone ett par tusen av dina 20 dött ändå, så dina siffror är inte så uppseendeväckande.

Men hallååå!!
Hur många av dessa 90.000 behöver IVA. Det är antalet IVA-patienter som är det farliga och är det vi diskuterar och har så varit under flera veckor i den här tråden.
Har du missat all info eller vad är det för fel på dig?
Citera
2020-03-24, 10:47
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Så när Stockholm går på knäna med patienter som behöver vård, det är då Tegnell och CO agerar med att stänga ned? Jag har väldigt svårt att förstå varför man inväntar en kötttsunami av människor innan man agerar.

Man är tyvärr reaktiv, inte proaktiv. Problemet med detta är att fler människoliv kommer försvinna.

Det blir som Italien, de varnade oss men vi lyssnade inte.

Kanske har det med politik att göra med, de vill inte stänga innan folk dör för då blir folk arga för att det ”skadar” ekonomin (de gör liten skillnad eftersom alla andra länder redan stängt ner och ingen går ut längre eller konsumerar ändå typ), men när folk dör som flugor då kommer den stora massan vilja stänga. Folk i allmänhet kan inte tänka steget längre. Man förstår inte att sjukvården kan kollapsa och eländet som följer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in