2020-03-24, 10:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Spanska armén har hittat övergivna och i vissa fall döda åldringar.
https://www.bbc.com/news/world-europe-52014023
Spanish soldiers helping to fight the coronavirus pandemic have found elderly patients in retirement homes abandoned and, in some cases, dead in their beds

På äldreboenden...
Citera
2020-03-24, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag mår bra nu men på Söndag är min 8 dag så då kanske man faller ihop. Den psykiska stressen är olidlig nu.

Falla ihop? Varför skulle du göra det??
Citera
2020-03-24, 10:37
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
<klipp>

Så utifrån det det så finns det inte så mycket att göra annat än att undvika panik.

Vår beredskap är i nuläget god (ingen panik hos Svt tittare o DN läsare).

Fåtal importfall, men det kommer klinga av (ingen panik hos Svt tittare o DN läsare).

Det drabbar bara äldre o multisjuka (ingen panik hos Svt tittare o DN läsare).

Det är ingen fara för vi kommer uppnå flockimmunitet (ingen panik hos Svt tittare o DN läsare).

<klipp>

Du har faktiskt rätt. Jag pratade med en vän för någon dag sen som gärna läser DN och kollar på SVT.

'Hen hade inga problem, allt var som vanligt, inga problem, hade inte knappt hört något om corona. Ej sjuk (istället stark och friska av allt ljus och solen), och märkte ingen annan som varit/var det heller. Det var som en vanlig vårdag i slutet på mars.
Citera
2020-03-24, 10:38
Avslutad
Någon som har en seriös källa som beskriver hur COVID-19 smittar?

Scenario 1. Jag blir smittad av ett barn som knappt har symptom för att jag träffade barnet i 1 minut.

Scenario 2. Jag blir smittad av en gammal person som jag vårdar under flera timmar - denne är döende och jag har ingen vårdutrustning.

Blir jag troligtvis lika sjuk av båda eller kommer jag bli mer sjuk i scenario 2?

Hur beter sig andra former av virus?

Jag har alltid trott man aldrig kunde bli mer än "sjuk" dvs spelar ingen roll hur mycket man blir utsatt för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Internationell skola på Kungsholmen? ;-)

De träffas även i Bromma. Vet ej i vilken skola de går där.. ;-)

Bromma gymnasium. Titta på vilka som kliver av vid Stora Mossen och Alvik. Det är svårt lämmeltåg uppför backen till stora mossen. Bromma har ju förberedelseklasser enbart för invandrare. Väldigt många från Somalia, Eritrea mfl. De kommer från Järva och Solna. Inte många brommaungar söker sig dit. Brommaungarna står till Anna Whitlock.
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag mår bra nu men på Söndag är min 8 dag så då kanske man faller ihop. Den psykiska stressen är olidlig nu.

Ät mat som innehåller Zink eller som jag gör, Zinktabletter och basgörande mat.

Sen de de V Du vet... Värme, Vila, Vätska

Fungerar även alldeles utmärkt med lite Östermalmskur.. Ostron t.ex gillardeau 2or från Lisa E.

/
Senast redigerad av FairStuff 2020-03-24 kl. 10:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Om alla var noga med att hålla flera meters avstånd till varandra så skulle jag inte säga något, men tyvärr så är så inte fallet. Igår t.ex. så passerade en stånkande joggare typ 3mm ifrån mig så att jag riktigt kände hans salivstänk i ansiktet.

Många är helt enkelt usla på att hålla avståndet.

Det kan väl finnas undantag men å andra sidan så måste du tänka större tal än så. Det är generellt mindre risk att bli smittad utomhus jämfört med inomhus. 80 % av alla smittade i Kina var smittade i hemmet = inomhus. Lägg på stora samlingar som afterski inomhus.
Citera
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Datan är inte framtagen på det sätt du menar att den är. Jag ids inte gå in på detaljer, men jag påpekar iaf att den är vetenskapligt korrekt.

Jag förstår att situationens allvar är svår att ta in, men det är så här det ser ut. Detta är vad vi har att hantera och ta oss igenom. Svenska folket måste förbereda sig mentalt för detta, för om hjärnan fortsätter reagera med förnekelse blir situationen bara värre.

Tänker du på datan från Italien? Där är det så att man testade alla på en specifik ort. Sedan har jag ingen anledning att tro att något är fel på data från FHM .

Men det skall komma tester på större befolkningsgrupper (inte enbart sjuka) snart, verkar vettigt att vänta och se vad det ger för svar.

Men ja, läget är jäkligt allvarligt(räcker med att se läget i Italien för att förstå var vi kanske kan han hamna). Är själv i en riskgrupp och tar så få risker jag någonsin kan just nu...
Citera
2020-03-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Falla ihop? Varför skulle du göra det??

De säger ju att först blir man lätt sjuk, sedan blir man frisk och sedan blir man jättesjuk efter 8 dagar. Så just nu stressas jag av att söndag blir min dag 8.
Senast redigerad av Efternamn08 2020-03-24 kl. 10:41.
Citera
2020-03-24, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Ät mat som innehåller Zink eller som jag gör, Zinktabletter och basgörande mat.

Sen de de V Du vet... Värme, Vila, Vätska

/

Zink? Vilken mat innehåller zink?
Citera
2020-03-24, 10:41
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Gängen i Rio de Janeiors favelor har infört "lockdown".
https://np.reddit.com/r/Coronavirus/comments/fnr651/gangs_in_the_rio_de_janeiro_favelas_have_enforced/
Citat: " om inte staten gör sitt jobb så gör vi det."

Det börjar bli surrealistiskt.
Citera
2020-03-24, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag är inte helt säker. Inget land i västvärlden kan gå all in som i Kina och att stänga ned nästan helt som många länder gör vad ger det för resultar? Kommer Danmark, Norge, Spanien osv klara sig bättre ur detta än vad Sverige gör? Jag är tveksam.

Japan, Sydkorea och Taiwan brukar räknas till västvärlden och verkar alla ha läget under tillräcklig kontroll. Även Hong-Kong vill ju imperialistiskt sinnad media fortfarande räkna till västvärlden och där verkar det skapligt, trots en utsatt position.

Mest jämförbart är ju annars Norge som har ganska lika förutsättningar: Samma corona-våg, ungefär samma befolkningstäthet, uppenbarligen Skandinaviskt. Visst, de har inte samma extrema konsensus-klimat, men ändå.
Om en vecka eller två märker vi om det finns någon tydlig åtskillnad mellan Sverige och Norge. Och än är det inte för sent att byta kurs.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-24 kl. 10:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in