2020-03-24, 09:40
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
VAR TVÄTTAR DU DINA TRASOR ?
I ett hyreshus tvättstuga eller din privata tvättmaskin ?
Bakterien dör först vid 90-100 grades temperatur ,hoppas du tänkt på det ?

Bakterien?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Bor själv i Stockholm och kan bara hålla med dig. Är rädd för att det kommer gå riktigt åt helvete veckorna efter påsklovet när smittan har spridits vidare runtom i landet. Därför är en omedelbar karantän det enda raka för huvudstaden.

P.S. Alla i Stockholm är självklart inte korkade, men många.

Lund känns lite i farozonen också ingen koll alls
Universitetssjukhuset troligen kontaminerat och på de stora företagen var ju alla jäkla projektledare och liknande i Italien på skidsemester, någon blev smittad

Nu är en JÄVLA idiot till lattedrickande vänsterman på skidsemester i Sverige.
Snacka om att ta 0 ansvar

Nu blandar han sig med sthlmare å släpar hit skiten

Polotröja, vit man flintskallig glasögon pappaledig projektledare
Du vet typen
Citera
Medlem
Karmans avatar
"Corona-byn" Högsjö utanför Katrineholm. Tre döda:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGkm/annu-ett-dodsfall-i-hogsjo-man-ar-forbannad-och-frustrerad
Citera
Medlem
redbullcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montgomery-Clift
Jäklar. Själv sitter jag strand satt i norra Pakistan. All flyg är inställd tills 4:e april.
Har anmält mig till svenska listan via appen "UD resklar".
Vad är det värsta som kan hända? Kommer svenska regieringen att hjälpa ta hem sina medborgare.
Klart du kommer hem ”nångång”
Du kanske hinner lära dig ett nytt språk om du inte redan kan det
Se det positivt bara så löser det sig. Hakuna Matata vettu )
Citera
2020-03-24, 09:41
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Viruset är luftburet, så det gör ingen som helst skillnad om du rör ansiktet eller bär munskydd.
Varför tror du personal i andra länder använder hazmat?
Varför tror du vårdpersonal dör trots munskydd?

Eh, nog gör det en viss skillnad om jag bär munskydd när jag hostar. Inte för mig, men för omgivningen.

I ett läge när testkapaciteten ännu är väldigt klen OCH vi vet att många får väldigt lätta symptom (om några alls) så är det en vettig åtgärd att hosta i munskydd när man måste gå ut.

Hjälper säkert föga i en miljö med mängder av människor som är väldigt aktivt sjuka, där är det vettigt med effektiva masker för personalen. Men också där sätter man munskydd på patienterna.

Jag skulle väldigt gärna ha haft tillgång till munskydd för en vecka sedan när jag måste till apoteket och det var mycket folk i rörelse som bunkrade upp allt möjligt.

Men bättre att hålla sig ifrån platser med många människor, och se till att hålla avstånd också utomhus. I min närbutik (centrala Helsingfors) har avståndet mellan folk i kassakön också ökat märkbart på en vecka - vilket är mycket glädjande.
Hade också en kort konversation med en granne med små barn (utomhus, ca 3-4 meters avstånd) och hon berättade att här i vår närmaste park är avstånden bra, men "stora lekparken" några kvarter bort är knepigare pga fotbollsplan och mera folk, så den undviker de nuförtiden.

Det är allt en fråga om att minska riskerna. Och alla små saker hjälper.

Mera helsingforsnytt: Biblioteken skall börja dela ut kassar med avskrivna böcker som folk kan komma och hämta. Ordnade enligt språk och tema. Behöver inte returneras. E-boksutlåningen försöker de effektivera, också för tidskrifter.

Misstänker nya restriktioner idag. Antagligen stängning av restauranger och caféer (många är redan stängda). Hoppas det inte blir utegångsförbud eller reseförbud, iaf inte för någon längre tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Snälla du. OM föräldrarna brydde sig och hade pli på sina ungar i våra problemområden dit inte ens brandkåren åker utan förstärkning då skulle ju dessa förorter inte vara no go zoner..

Byggarbetare vägrar jobb på vissa förorter för att de blir STENADE av ungdomar som träffas i stora skockar.

Föräldrarna har ingen koll på sina barn på dessa förorter. Sen kan du ju försöka påstå motsatsen..

Jag försvarar inte jävliga ungdomar som attackerar blåljus.
Idioter.
Men mina elever är 10-11 år och har föräldrar som bryr sig.

Hur menar du med de svenska ungdomarna som åker till fjällen och skiter i Corona?
Vad säger du om deras föräldrar då?
Citera
Medlem
Det blir ingen explosion i Sverige, antagligen har redan en majoritet i Stockholm haft viruset. Tråkigt då jag börjat uppskatta spänningen i vardagen det här viruset bjudit på.
Citera
2020-03-24, 09:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
"Corona-byn" Högsjö utanför Katrineholm. Tre döda:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGkm/annu-ett-dodsfall-i-hogsjo-man-ar-forbannad-och-frustrerad

Äldre multisjuka samt en 58-årig kvinna som tillhörde en riskgrupp med en tidigare hjärtinfarkt samt lungsjukdomen kol.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
En fundering.

Man smittar andra när man insjuknar. Vissa säger strax före.
Vissa säger att det är luftburet andra att det är en droppsmitta.

Men det är inte det som är funderingen och vill inte ha svar på det heller.

Så frågan är:

Någon som vet exakt varför lik smittar? Med tanke på att i Kina brände de liken för att minska smittspridningen?

En kontaminerad död kropp kontaminerar jorden och vattnet. Den äts även av insekter som sprider viruset vidare.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Det här är ju inte riktigt ok. En 58-årig kvinna i Högsjö har avlidit i sviterna av corona , efter att inte ha fått hjälp trots att hon ringde 1177. Stanna hemma var rådet trots att hon var svårt sjuk och hade tagit hand om sin 80-åriga svärfar som även han avled av viruset:

Citat:
Orten Högsjö med 700 invånare är fortsatt hårt drabbade av det nya coronaviruset.

Natten mot söndag avled en tredje person, en 58-årig kvinna.

– Jag hade nästan förberett mig på det värsta, eftersom de bara lät henne vara kvar hemma, säger en av hennes söner som är kritisk till att mamman inte fick hjälp tidigare
.

Citat:
Man är förbannad och frustrerad så klart. De säger ”var hemma och ät Alvedon och få i dig vatten” när hon var riskgrupp och hade tagit hand om en som är bekräftad, säger sonen.

Senast redigerad av fernebo 2020-03-24 kl. 09:46.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej, det gör det inte.
WHO gick ut och informerade om att det är luftburet.
Det låg åtminstone tio studier ute från hela världen som visade samma sak.

Helt plötsligt tar WHO tillbaka sitt uttalnade och samtliga studier censurerades bort från nätet.
Jag vet inte vad som hände där, men jag antar att det var för mycket information till allmänheten.
Jävligt skumt var det.
Kanske panik utbröt. Det är min gissning. Det ska ju hindras till varje pris.

Nu har ju WHO sagt att skydd för luftburen smitta ska ges till personal i vården iallafall. Men fortfarande inget erkännande att det är luftburet.

Det är som sagt välkänt att vissa procedurer genererar aerosoler inom vården, intubering, sköljning med mera. Inte konstigt att WHO rekommenderar detta, välkänt sedan tidigare. Om inga sådana procedurer görs rekommenderas stänkskydd.
Citera
Medlem
Så när Stockholm går på knäna med patienter som behöver vård, det är då Tegnell och CO agerar med att stänga ned? Jag har väldigt svårt att förstå varför man inväntar en kötttsunami av människor innan man agerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in