Citat:
Ursprungligen postat av
Grollaren
Viruset är luftburet, så det gör ingen som helst skillnad om du rör ansiktet eller bär munskydd.
Varför tror du personal i andra länder använder hazmat?
Varför tror du vårdpersonal dör trots munskydd?
Eh, nog gör det en viss skillnad om jag bär munskydd när jag hostar. Inte för mig, men för omgivningen.
I ett läge när testkapaciteten ännu är väldigt klen OCH vi vet att många får väldigt lätta symptom (om några alls) så är det en vettig åtgärd att hosta i munskydd när man måste gå ut.
Hjälper säkert föga i en miljö med mängder av människor som är väldigt aktivt sjuka, där är det vettigt med effektiva masker för personalen. Men också där sätter man munskydd på patienterna.
Jag skulle väldigt gärna ha haft tillgång till munskydd för en vecka sedan när jag måste till apoteket och det var mycket folk i rörelse som bunkrade upp allt möjligt.
Men bättre att hålla sig ifrån platser med många människor, och se till att hålla avstånd också utomhus. I min närbutik (centrala Helsingfors) har avståndet mellan folk i kassakön också ökat märkbart på en vecka - vilket är mycket glädjande.
Hade också en kort konversation med en granne med små barn (utomhus, ca 3-4 meters avstånd) och hon berättade att här i vår närmaste park är avstånden bra, men "stora lekparken" några kvarter bort är knepigare pga fotbollsplan och mera folk, så den undviker de nuförtiden.
Det är allt en fråga om att minska riskerna. Och alla små saker hjälper.
Mera helsingforsnytt: Biblioteken skall börja dela ut kassar med avskrivna böcker som folk kan komma och hämta. Ordnade enligt språk och tema. Behöver inte returneras. E-boksutlåningen försöker de effektivera, också för tidskrifter.
Misstänker nya restriktioner idag. Antagligen stängning av restauranger och caféer (många är redan stängda). Hoppas det inte blir utegångsförbud eller reseförbud, iaf inte för någon längre tid.