2020-03-23, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 333333jjfj
Har ingen casio räknare, kan någon ta det stegvis hur man räknar ut klockslagen?
Vilken räknare har du?
Citera
2020-03-23, 22:31
Medlem
Citat:
om man får ut på miniräknaren två svar 8,61 och 5,39 som ska vara klockslag, både på förmiddagen och eftermiddagen enligt enhetscirkeln, vad blir det för klockslag då?

8.61 timmar är 8 timmar + 0.61 timmar.
0.61 timmar är 0.61 * 60 = 36.6 minuter = 36 minuter + 0.6 minuter
0.6 minuter är 0.6 * 60 = 36 sekunder.

Alltså är 8.61 timmar = 8h, 36m, 36s.
Citera
2020-03-23, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Vilken räknare har du?

Har en Texas ti-82 går det göra samma sak på den?
Citera
2020-03-23, 23:38
Medlem
Citat:
Har en Texas ti-82 går det göra samma sak på den?
Vet ej. Troligen ej. Det går på TI-83 och TI-84.
Edit: TI-82 STATS kanske har funktionen.

TI-84:
8.61 ►DMS [ENTER]
ger
8°36'36"
Senast redigerad av Math-Nerd 2020-03-23 kl. 23:40.
Citera
2020-03-24, 01:21
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Troligen klarar Wolfram Alpha inte av detta, men så här ser det ut i MMA (BILD) för det exempel du gav.
Skall undersöka mera senare vad som kan göras med HP Prime. Grundläggande är en bra inbyggd lösningsalgoritm för att lösa ekvationen. Själva plottningen är troligen trivial för de flesta miniräknare när man väl har data.

Edit: Fann denna som en introduktion till komplexa tal i MMA.

Jag har dålig koll på sånt men fick en ide. Tänk om det är så att de vill att du förs skall förenkla ekvationen och sedan stoppa in i ngt verktyg? Testade därför att substituera y = z-1 (för att få området till att bli en cirkel med centrum i origo), fick:
5y^3+24y^2+8y+10=0 Sedan den vanliga grejen y=r*e^(i*phi)
In i ekv. och dela upp i real ch imaginärdel:
20r^3cos^3(phi) + 24r^2cos^2(phi) -24r^2sin^2(phi) +(hemlis)cos(phi) +10 =0
15*i*r^3sin(phi)-20*i*r^3*sin^3(phi)+48*i*r^2cos(phi)*sin(phi) +8*i*r*sin(phi) = 0
varning för räknefel, hemlis får man reda på genom att kolla själv!
Poängen är att man dels kan kolla om sin(phi) = 0 ger en ok lösning, sedan kan anta att sin(phi) INTE är noll genomföra en lämplig division på den undre ekvationen och få (efter litet mer pyssel) en ekvation med bara r( litet olika exponenter) samt cos(phi).

Detta kan man också fixa till i den övre ekvationen. Sedan kallar man cos(phi) valfritt och stoppar in i ngn ekvationslösare? Och kollar om det finns lösningar som funkar?

Dom 2 resulterande ekvationerna borde kunna hanteras av nästan vilken mjukvara som helst?

Edit: Suck lyckades citera fel person, litet sömnig, sorry!
Senast redigerad av Igni-ferroque 2020-03-24 kl. 01:37.
Citera
2020-03-24, 01:38
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Är det ngn som sitter med ett bra gratis verktyg där man kan kolla matematiska funktioner som ska ha vissa kriterier? Nu är jag inne på komplex analys, och undrar hur man kan se - illustrera - att en viss funktion/polynom är inne i en viss disk osv.

Hm.. hoppas jag är tydlig med vad jag söker ^^

Om inte, kanske ngn kan svara på hur jag ska tänka när jag har (tar ett exempel här nu)

Ange alla zeros of 5z^3+9z^2-25z+21 inside the disc |z-1|<1.

z-1 = |x+yi-1| < 1 då.
och att det står -1 där, betyder att vi är +1 förskjutet (i höger då på "x"-axeln, eller hur?)
Eller hur ska man tänka? =) och absolutbeloppet, som betyder längd här. därför har vi längd 1 på hela vår cirkel (radie =1 säger man väl)

För det är mest detta jag vill dubbelkolla sen, mha det här programmet(?) som jag efterlyser

Om du vill kan du kolla vad jag skrev i posten ovan, kanske intressant, eller också kanske inte!
Citera
2020-03-24, 10:29
Medlem
Citat:
Troligen klarar Wolfram Alpha inte av detta, men så här ser det ut i MMA (BILD) för det exempel du gav.
Skall undersöka mera senare vad som kan göras med HP Prime. Grundläggande är en bra inbyggd lösningsalgoritm för att lösa ekvationen. Själva plottningen är troligen trivial för de flesta miniräknare när man väl har data.

Edit: Fann denna som en introduktion till komplexa tal i MMA.

Ooo! Och när du säger MMA Menar du mathematica då?
Citera
2020-03-24, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Jag har dålig koll på sånt men fick en ide. Tänk om det är så att de vill att du förs skall förenkla ekvationen och sedan stoppa in i ngt verktyg? Testade därför att substituera y = z-1 (för att få området till att bli en cirkel med centrum i origo), fick:
5y^3+24y^2+8y+10=0 Sedan den vanliga grejen y=r*e^(i*phi)
In i ekv. och dela upp i real ch imaginärdel:
20r^3cos^3(phi) + 24r^2cos^2(phi) -24r^2sin^2(phi) +(hemlis)cos(phi) +10 =0
15*i*r^3sin(phi)-20*i*r^3*sin^3(phi)+48*i*r^2cos(phi)*sin(phi) +8*i*r*sin(phi) = 0
varning för räknefel, hemlis får man reda på genom att kolla själv!
Poängen är att man dels kan kolla om sin(phi) = 0 ger en ok lösning, sedan kan anta att sin(phi) INTE är noll genomföra en lämplig division på den undre ekvationen och få (efter litet mer pyssel) en ekvation med bara r( litet olika exponenter) samt cos(phi).

Detta kan man också fixa till i den övre ekvationen. Sedan kallar man cos(phi) valfritt och stoppar in i ngn ekvationslösare? Och kollar om det finns lösningar som funkar?

Dom 2 resulterande ekvationerna borde kunna hanteras av nästan vilken mjukvara som helst?

Edit: Suck lyckades citera fel person, litet sömnig, sorry!

Jaaa kanske det? testade du själv? I vilket program?
Citera
2020-03-24, 10:41
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Jaaa kanske det? testade du själv? I vilket program?

Nej, resten får du lösa själv
Citera
2020-03-24, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Nej, resten får du lösa själv

Tack!
Citera
2020-03-24, 12:12
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Tack!
Sorry inte min avsikt att vara taskig, men ju mer man gör själv desto bättre. Sedan om det här är en datorlab tex, så vet jag inte vilken programvara ni har på skolan så bäst är det säkert att du löser det med det som skolan tillhandahåller
Citera
2020-03-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ooo! Och när du säger MMA Menar du mathematica då?
Ja, Mathematica. Kolla med din skola, många har avtal för de stora programmen (Maple, Mathematica, MatLab). Maxima skall också vara mycket kraftfullt (och gratis). Kolla listan här. Mycket möjligt att Texas Instruments app for iPad etc. är bra. Jag har den, men jag begriper inte hur den funkar, så jag tröttnade på den och övergav det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in