Citat:
Ursprungligen postat av
densistasovjet
Behövs inga lagändringar.
Det tror egentligen inte jag heller. Vad som behövs är en praxis ändring.
Egentligen är lagen bra, den går att tolka och tolkas faktiskt oftast till socialtjänstens fördel.
Men jag tycker praxisit de hänvisar till är åt helvete fel. HD bör därför byta praxis.
Vad man måste titta på är vad man kan kräva av föräldrar för att få hem en tänkt uppväxt placering. En uppväxt placering där anknytning i familjehemmet finns och där man bedömer det som högs troligt att familjehemmet kommer att kvarstå tills barnet är stor nog att klara sig själv.
Föräldrars rätt till sina barn är och ska vara stark. Men även barns rätt till sina föräldrar. Vi vet att barn oftast mår bäst av att växa upp med eller väldigt nära sina biologiska föräldrar. Det ofta inte hela värden om det är lite bökigt och stökigt. Barn som flyttat mellan familjehem och bioföräldrarna och moster/mormor. Beskriver i vuxen ålder ofta perioderna hos bio föräldrarna eller en nära anhörig som dom bästa. Om barnen inte kan bo hos föräldrarna är en tät kontakt och mycket närvaro ofta bra.
Men ibland är det inte så. Vissa föräldrar har inte rätt till sina barn. Fast det visste ju inte kammarrätten. Eller de viste iallafall inte hur lite dessa föräldrar förtjänade rätten till sina barn.
Vad kan rätten rimligen ha kunnat begära att se från föräldrar för att fatta ett sådant här beslut. De hade som vi ju inte facit. Soc kan uppenbarligen inte utreda föräldrar som vägrar. Det var ju därför socialtjänsten inte kunde säga något om dagsläget. Föräldrarna vägrade ju träffa soc. Är det då inte rimligt att rätten bättre efterfrågar varför? I synnerhet när så många andra röda flaggor dyker upp. Historiskt missbruk, våld förnekelse.
För att låta någon som är proffs inom området, som faktiskt har det som jobb, bedömma din föräldraförmåga och din livssituation torde vara ett billigt pris för att få tillbaka sitt barn.
Rätten reflekterar inte heller kring Esmeraldas situation i det här. De går på advokatens linje, men har inga egna tankar eller reflektioner kring henne.
De hänvisar till ett praxis från 2012.. Jag måste läsa den igen. Men sedan 2012 har barnkonventionen blivet lag. Detta borde göra att rätten nu borde ompröva praxis.