2020-03-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Barnkonventionen betonar barnets rättigheter i alla lägen vilket då kan tolkas i Sverige som att de ska omhänderta fler barn.

Men barnkonventionen betonar också barnets rätt till sin familj och att om föräldrarna sviktar ska placering i första hand ske i den utökade familjen. Så sker också i de flesta länderna där Norge, Sverige och Danmark sticker ut.

Så det är en tolkningsfråga och det borde komma upp mål i högsta förvaltningsrätten i år eller nästa som klargör. Även den om att frånta vårdnaden från föräldrarna i hovrätt och ev. högsta domstolen.
Ingenting är nytt av det du skriver, så vad är det EGENTLIGEN du tror kan hända nu när barnkonventionen blivit lag?
Citera
2020-03-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Finns kanske bara få som vet det och det är R och P samt folk i deras närhet. Om deras beteende ändrades något runt den tiden?
Om dem fick in orosanmälan från närstående så borde soc ha tagit det på större allvar. Speciellt att hon inte kunde fästa blicken mm. Jag kan inte under några omständigheter förstå hur man kan låta något sånt gå.

Man bli väldigt mån om att veta hennes sista tid. Vad gjordes mellan annandag och 30 januari. Postades något på Instagram alls tro?
Man vill så gärna veta. För Es skull. För att få ro i kroppen åt fosterfamiljen. Man läser att dem inte får veta någonting och jag förstår inte varför. En familj som gett ett barn så mycket kärlek borde ha förtjänat respekten att få veta vad som har hänt sitt barn.
Finns det inga i R o Ps närhet som har någon som helst insyn eller levde dem så isolerat?
Jag hoppas att folk tar sitt förnuft till fånga och hjälpa åt att klara upp det här. Inte för R och Ps skull utan för att lilla Esmeralda förtjänar att sanningen kommer fram!

Om hon bara visste hur många som kämpar för att hon ska få rättvisa❤️

AMEN på detta!

Jag har lusläst tråden och det är förvånande att det inte gjort mer observationer i Norrköping...
Citera
2020-03-23, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Jag provade här istället, får se om det funkar!

http://www.laddy.se/visa-bild/814/

Länken skickar mig bara till startsidan för att själv ladda upp en bild på laddy.se...
Citera
2020-03-24, 01:21
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Behövs inga lagändringar.
Det tror egentligen inte jag heller. Vad som behövs är en praxis ändring.
Egentligen är lagen bra, den går att tolka och tolkas faktiskt oftast till socialtjänstens fördel.

Men jag tycker praxisit de hänvisar till är åt helvete fel. HD bör därför byta praxis.

Vad man måste titta på är vad man kan kräva av föräldrar för att få hem en tänkt uppväxt placering. En uppväxt placering där anknytning i familjehemmet finns och där man bedömer det som högs troligt att familjehemmet kommer att kvarstå tills barnet är stor nog att klara sig själv.

Föräldrars rätt till sina barn är och ska vara stark. Men även barns rätt till sina föräldrar. Vi vet att barn oftast mår bäst av att växa upp med eller väldigt nära sina biologiska föräldrar. Det ofta inte hela värden om det är lite bökigt och stökigt. Barn som flyttat mellan familjehem och bioföräldrarna och moster/mormor. Beskriver i vuxen ålder ofta perioderna hos bio föräldrarna eller en nära anhörig som dom bästa. Om barnen inte kan bo hos föräldrarna är en tät kontakt och mycket närvaro ofta bra.

Men ibland är det inte så. Vissa föräldrar har inte rätt till sina barn. Fast det visste ju inte kammarrätten. Eller de viste iallafall inte hur lite dessa föräldrar förtjänade rätten till sina barn.

Vad kan rätten rimligen ha kunnat begära att se från föräldrar för att fatta ett sådant här beslut. De hade som vi ju inte facit. Soc kan uppenbarligen inte utreda föräldrar som vägrar. Det var ju därför socialtjänsten inte kunde säga något om dagsläget. Föräldrarna vägrade ju träffa soc. Är det då inte rimligt att rätten bättre efterfrågar varför? I synnerhet när så många andra röda flaggor dyker upp. Historiskt missbruk, våld förnekelse.
För att låta någon som är proffs inom området, som faktiskt har det som jobb, bedömma din föräldraförmåga och din livssituation torde vara ett billigt pris för att få tillbaka sitt barn.

Rätten reflekterar inte heller kring Esmeraldas situation i det här. De går på advokatens linje, men har inga egna tankar eller reflektioner kring henne.

De hänvisar till ett praxis från 2012.. Jag måste läsa den igen. Men sedan 2012 har barnkonventionen blivet lag. Detta borde göra att rätten nu borde ompröva praxis.
Citera
2020-03-24, 01:38
Medlem
Till minne av Esmeralda ”lilla hjärtat”: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=Haz32uiun1w#menu
Citera
2020-03-24, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Jag provade här istället, får se om det funkar!

http://www.laddy.se/visa-bild/814/

Kan du testa ladda upp den igen då länken inte funkar längre.
Citera
2020-03-24, 07:56
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Ingenting är nytt av det du skriver, så vad är det EGENTLIGEN du tror kan hända nu när barnkonventionen blivit lag?

Det som borde hända är att antalet omhändertaganden minskar drastiskt och att precisionen blir bättre på de som är nödvändiga och att placeringar sker i den utökade familjen. Redan innan kan vi se dramatiska skillnader i antalet omhändertaganden mellan kommunerna som inte kan förklaras annat än att vissa kommuner satt i system med omhändertaganden när frivilliga insatser hade hjälpt.
Citera
2020-03-24, 09:43
Medlem
https://imgur.com/a/bapL4jL
Bilden som försvann. Hann printa den innan!

Någon som vet när åtal skulle väckas? Läser olika datum överallt. Hatar att det är såhär tyst om händelsen!
Citera
2020-03-24, 09:58
Medlem
Som vissa har tagit upp i artiklar så fanns möjligheten med vårdnadsöverflyttning. Det skulle vara intressant och veta om soc gjorde detta i samband med E, om nej varför inte och om ja varför blev det inte godkänt. Gick det inte för att Bio ville ha tillbaka sin dotter?
Citera
2020-03-24, 10:00
Avstängd
Inthemiddles avatar
Hoppas den ligger kvar nu, suger på sånt här! 🙈😅

https://www.bildtagg.se/bild/5ip9bc76ww1drd644als7ztc
Senast redigerad av Inthemiddle 2020-03-24 kl. 10:04.
Citera
2020-03-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
https://imgur.com/a/bapL4jL
Bilden som försvann. Hann printa den innan!

Någon som vet när åtal skulle väckas? Läser olika datum överallt. Hatar att det är såhär tyst om händelsen!
Det dröjer nog 3-4 månader till.
Citera
2020-03-24, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Hur tänker du att socialtjänsten skulle varit bättre?
De har gjort det dem kan. De har motsatt sig upphörande av LVU i både Förvaltningsrätten och Kammarrätten.
De orosanmälningar som inkommit efter flyttat flyttat hem är av samma typ som innan dvs rätten har redan tagit ställning till de påståenden som kommit vid orosanmälningarna. Misstanke kring missbruk t ex det fanns redan under förhandlingarna men Kammarrätten har bedömt att föräldrarnas situation förändrats och att oro för missbruk inte finns.

Socialtjänsten kan inte ta LVU bara för att de är missnöjda med Kammarrättens dom det måste framkomma nya uppgifter.

Men om nya anmälningar kommer in så måste man väl ändå tänka på att det är inte en omöjlig tanke att en missbrukare faller tillbaka (med det vi hört om R, snarare troligt..) och att det ska väga mycket högre en dom om fallet tidigare? Det är ju helt absurt att en känd historik av misskötsel skall ignoreras pga av en dom.

Så för att kammarrätten dömde som de gjorde så kan soc inte med missbruk som grund ingripa för att hjälpa E. Man måste ju ta anmälningar på allvar och när de kommer in gällande personer som har burit sig så illa att de blivit av med sitt barn en gång innan, kanske man ska ta det på lite mer allvar än bara en vanlig anmäla. De gjorde sin bebis beroende!? Mycket värre än så kan det väl knappast bli...? Fast jo det kunde det. De kunde ha ihjäl henne. Visst, säkert ingen som trodde det skulle hända, gå så långt, men om inte någon som kan göra sin bebis beroende, så vem...

Är helt absurt för mig att historiken är som den är, de har gjort det de gjort, anmälningar kom in... och hon fick vara kvar där? Vad är det för skyddsnät?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in