Citat:
Ja, jag håller med om att en ovilja till drogprov indikerar att det föreligger problem, men det är inte tillräckligt för att styrka att problem föreligger, inte i rättsliga sammanhang.Givetvis indikerar ovilja till drogprov att problem föreligger. Det är ett gott skäl för att missbruk fortsatt råder utifrån kontexten att man övergivit det abstinensbesvärade flickebarnet på BB för att istället knarka fentanyl etc.
Du hänvisar till lagen som om det vore bibeln. Nu är det ju så att flickans juridiska ombud ändrade sig från ena instansen till den andra. Samma lagar. Olika bedömningar från jurister som är uppenbart okunniga om livet. Och det innebar att en flicka mördades.
Faktum kvarstår att man har gjort fel utifrån faktan man vetat om. Det existerade defacto en påtaglig risk för flickan att råka illa ut. Hon dog ju. Och det kunde man ju räkna ut på förhand bara av att läsa två premisser i ärendet.
Du kan ju försöka rättfärdiga juridiken här. Du kanske tycker det är rätt att 3-åriga barn dör, sålänge det varit en juridisk process. I din värld är juridiken perfekt. Kom in i matchen va. Tomte.
Du hänvisar till lagen som om det vore bibeln. Nu är det ju så att flickans juridiska ombud ändrade sig från ena instansen till den andra. Samma lagar. Olika bedömningar från jurister som är uppenbart okunniga om livet. Och det innebar att en flicka mördades.
Faktum kvarstår att man har gjort fel utifrån faktan man vetat om. Det existerade defacto en påtaglig risk för flickan att råka illa ut. Hon dog ju. Och det kunde man ju räkna ut på förhand bara av att läsa två premisser i ärendet.
Du kan ju försöka rättfärdiga juridiken här. Du kanske tycker det är rätt att 3-åriga barn dör, sålänge det varit en juridisk process. I din värld är juridiken perfekt. Kom in i matchen va. Tomte.
Nu gäller det här ett rättsfall och där är lagen "bibeln". Jag har aldrig sagt att jag tycker att det här är rätt, tvärtom har jag upprepade gånger sagt att man behöver ändra på lagen så att drogprov går att kräva. Däremot tycker jag inte att de rättsinstanser som inte får fatta prejudicerande beslut ska gå emot de prejudikat och lagar som finns - det är inte rätt sätt (eller ens ett i Sverige möjligt sätt) att förändra lagen eller systemet.
Sluta påstå att människor som förklarar den rådande juridiska situationen försvarar densamma, det är inte sant. Ändra gärna lagen, men bryt inte mot den. Är det verkligen så svårt att förstå?