2020-03-21, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Kan inte heller acceptera det. Börjar gråta när jag får upp något av henne efter en stund. Den där glada flickan man ser på bild dog för att vårat samhälle inte fungerar. Advokater, socialen och rättsystem har ingen som helst erfarenhet eller utbildning i missbruk. Då hade detta aldrig hänt.
Den här konstanta ojämna bedömningen hos olika rättsystem är oförlåtligt.
När jag läser att hon legat död i över en vecka under en säng i en påse (ej bekräftat men i tråden) så vill jag på allvar spy...
Varför. Vad är meningen med att en 3 åring ska få det här ödet.

Hur fungerar yppandeförbudet? Han eller hon som ringde 112, får han uttala sig vad han har sett?
Finns det NÅGON i R eller P's närhet som kan uttala sig respekterat om barnen fick kärlek? Om Esmeralda hade det bra alls? Jag förstår inte hur personen som gjorde orosanmölan inte gick längre med tanke på bakgrunden..

Finns det NÅGON som följer R på Instagram som kan kommentera om hon postade något om sina barn? Någonting om E alls? Fick hon ett eget rum ens med leksaker? Vi behöver inte veta mycket mer än det. För många av oss lider med det här barnet och undrar och undrar och undrar om hennes sista tid i livet.

Jag önskar att jag visste om detta innan hon dog. Min Lilla Erin brockovich sida hade inte slutat förens barnen var borta från den där lägenheten..
Jag känner som dig och därför måste jag välja att inte titta på bilderna och klippen för man går ju sönder. 💔 😞 Stackars lilla oskyldiga barn. ❤

Men vissa saker kan man ju räkna ut, som att har man 120 kvm lgh så har nog barnen eget rum, och leksaker. Jag tror inte det varit misär på det viset utan på ett annat sätt. Tycker mig känna igen denna Rebeckas personlighet hos folk jag kännt. Hon har en bild av hur hennes liv, familj och barn ska vara. Vad som egentligen är bäst för barnen är sekundärt hennes tankar om hur det ska vara är viktigare. Och benzo och opiater är säkert räddningen och lösningen på allt. Jag tror inte ens hon fått ett återfall utan hon har aldrig tänkt sluta. Hon har bara hållt sig exakt så länge det behövs, för att det ska se bra ut och hon ska få det hon vill. Jag har själv (tyvärr) en familjemedlem som suttit och förklarat i detalj hur hen ska göra för att först inte åka fast på pisseprov och sen efter att ha hållt upp ett år för att få tillbaka sitt barn, börjat punda direkt efter sista provet, för hen har aldrig tänkt sluta. 😵 (personen har lyckats sluta på riktigt nu). Det kan vara så att Rebecka är så dum i huvudet så hon tror att det är bra för E att äta lugnande också, inget förvånar mig när det gäller pundare som gått så långt i sitt missbruk. 😡 därför borde dom kollas upp av soc. med jämna mellanrum i tid och evighet.
Citera
2020-03-21, 00:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Jag mindes också att det var familjen han vände sig till, men sedan påpekade någon att familjehemmet inte var part i målet, så jag trodde att jag mindes fel.
Enligt podden med de två advokaterna, fattade jag det som att det var socialnämnden advokaten ringde och rådde dem att skaffa ombud?
Men det kanske finns någon mer riktig källa?
Citera
2020-03-21, 02:51
Medlem
Blackmonks avatar
Någon försvann visst från tråden...

Tycker det framgått att R är en rent sjuk människa som säkert leker bra förälder när hon har lust. Men resten av tiden? Knark, skyller på andra och tycker synd om sig själv. Nu är hon bakom lås och bom. Hoppas hon aldrig ser dagens ljus igen.
Citera
2020-03-21, 02:53
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Visst, men nu är det så att det är socialtjänsten som ska styrka att problem föreligger - inte föräldrarna som ska styrka sin oskuld. Det räcker inte med att någon har missbruk i bakgrunden utan det måste finnas starka skäl till att misstänka att missbruk fortfarande föreligger, och att avstå från att ta drogprov räcker inte för det. Vidare måste problematiken vara aktuell (dvs att de lämnade BB är inte grund för LVU flera år senare). Det stämmer att pappan hade våldshistorik men barnet tilläts inte flytta hem till pappan utan en förutsättning för den här situationen var att föräldrarna levde isär.

Det är lätt att vara efterklok men vi har inte ett rättssystem där man får omhänderta människors barn utan att kunna styrka att påtaglig risk finns för att barnet ska råka illa ut. Det får inte vara "barnet kan råka illa ut om några år" utan ska vara aktuella problem.

Är du missnöjd med det så kan du engagera dig i någon av alla de rörelser som strävar efter att ändra lagen.
Givetvis indikerar ovilja till drogprov att problem föreligger. Det är ett gott skäl för att missbruk fortsatt råder utifrån kontexten att man övergivit det abstinensbesvärade flickebarnet på BB för att istället knarka fentanyl etc.

Du hänvisar till lagen som om det vore bibeln. Nu är det ju så att flickans juridiska ombud ändrade sig från ena instansen till den andra. Samma lagar. Olika bedömningar från jurister som är uppenbart okunniga om livet. Och det innebar att en flicka mördades.

Faktum kvarstår att man har gjort fel utifrån faktan man vetat om. Det existerade defacto en påtaglig risk för flickan att råka illa ut. Hon dog ju. Och det kunde man ju räkna ut på förhand bara av att läsa två premisser i ärendet.

Du kan ju försöka rättfärdiga juridiken här. Du kanske tycker det är rätt att 3-åriga barn dör, sålänge det varit en juridisk process. I din värld är juridiken perfekt. Kom in i matchen va. Tomte.
Senast redigerad av estetik 2020-03-21 kl. 03:09.
Citera
2020-03-21, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Givetvis indikerar ovilja till drogprov att problem föreligger. Det är ett gott skäl för att missbruk fortsatt råder utifrån kontexten att man övergivit det abstinensbesvärade flickebarnet på BB för att istället knarka fentanyl etc.

Du hänvisar till lagen som om det vore bibeln. Nu är det ju så att flickans juridiska ombud ändrade sig från ena instansen till den andra. Samma lagar. Olika bedömningar från jurister som är uppenbart okunniga om livet. Och det innebar att en flicka mördades.

Faktum kvarstår att man har gjort fel utifrån faktan man vetat om. Det existerade defacto en påtaglig risk för flickan att råka illa ut. Hon dog ju. Och det kunde man ju räkna ut på förhand bara av att läsa två premisser i ärendet.

Du kan ju försöka rättfärdiga juridiken här. Du kanske tycker det är rätt att 3-åriga barn dör, sålänge det varit en juridisk process. I din värld är juridiken perfekt. Kom in i matchen va. Tomte.

Det är i alla fall inte mycket som behöver ändras i lagen. Några få formuleringar ska bort: https://www.bohuslaningen.se/%C3%A5sikt/ledare/nu-m%C3%A5ste-barns-r%C3%A4ttigheter-mot-de-biologiska-f%C3%B6r%C3%A4ldrarna-st%C3%A4rkas-1.23517145
Citera
2020-03-21, 14:01
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbifin
Det är i alla fall inte mycket som behöver ändras i lagen. Några få formuleringar ska bort: https://www.bohuslaningen.se/%C3%A5sikt/ledare/nu-m%C3%A5ste-barns-r%C3%A4ttigheter-mot-de-biologiska-f%C3%B6r%C3%A4ldrarna-st%C3%A4rkas-1.23517145

Malin Lernfeldt är ännu en i raden av proffstyckare som tycker att andra ska förlora sina barn men inte hon eller folk i hennes egen klass. Givetvis ska inga barn adopteras bort mot sina föräldrars vilja. Det är ju en ren stöld.
Citera
2020-03-21, 16:23
Medlem
Jag kan inte låta bli att fundera på vad i hela friden R gjorde med sina 2(?) dygn i frihet mellan hon släpptes och blev omhäktad....?!?!:/

Liksom, knallade hon bara ut från snuthäcken och promenerade hem till sin lgh, aka brottsplatsen, och gjorde..ja vaddå???

Föreställer mig en nedsläckt uppochnedvänd lgh, barnens tomma rum, kläder och leksaker som om alla snart kommer hem igen..

En slags för henne iaf vardag som stått orörd i ett fryst makabert ögonblick som vänt uppochned på så många människors liv, inneburit döden för två ”familjemedlemmar” och för att inte tala om ett helt land i skakad sorg, hat, vanmakt och uppdämd lynchmobstämning riktad mot henne själv - den enda som finns kvar som gärningsman och vetskapen om att ett helt land vill se henne straffad - och det hårt.

Ja är man inte ångestriven och paranoid innan så lär man ju bli i en sådan situation.. Allt som skrivits i media måste ju fullkomligt golvat henne? Insikten om att hela Sverige har tagit del av hela hennes samlade urusla föräldraskap och misslyckanden som människa i övrigt, torde ju vara mer än vad någon vettig eller ens ovettig människa pallar med?

Att ”förlora” sin man och ”sitt barn” under så obeskrivligt tragiska omständigheter och bli av med sina i livet kvarvarande barn likaså förhoppningsvis permanent utan att kunna sörja på ett rimligt sätt.. Samtidigt som en gissningsvis gruvlig abstinens sliter psyket i bitar utan ett uns av medlidande från något håll, i väntan på fängelse och ett fortsatt för alltid sönderslaget liv att vänta efter muck..

Jag har bestämt mig för att se detta som vedergällning nog, utifall hennes påföljd inte visar sig överensstämma med brottet när det slutligen avgörs i domstol. Förutsatt att hon aldrig mer tillåts hamna i en aktiv föräldraroll någonsin.

Fyfan, det här är den jävligaste tragik jag hört talas om ever😭😣 Kanske för att det är i samma stad som jag bor i, kanske för att jag själv har en liten unge i samma ålder, kanske för att lilla E fick den tillsynes finaste, tryggaste räddningen som ett par fosterföräldrar kan uppbåda, bara för att få den bortryckt och ersatt med så bedrövliga omständigheter att det leder till hennes död...💔
Senast redigerad av Geraldine 2020-03-21 kl. 16:27. Anledning: En emoji blev fel och såg opassande ut i sammanhanget:/
Citera
2020-03-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine
Jag kan inte låta bli att fundera på vad i hela friden R gjorde med sina 2(?) dygn i frihet mellan hon släpptes och blev omhäktad....?!?!:/

Liksom, knallade hon bara ut från snuthäcken och promenerade hem till sin lgh, aka brottsplatsen, och gjorde..ja vaddå???

Föreställer mig en nedsläckt uppochnedvänd lgh, barnens tomma rum, kläder och leksaker som om alla snart kommer hem igen..

En slags för henne iaf vardag som stått orörd i ett fryst makabert ögonblick som vänt uppochned på så många människors liv, inneburit döden för två ”familjemedlemmar” och för att inte tala om ett helt land i skakad sorg, hat, vanmakt och uppdämd lynchmobstämning riktad mot henne själv - den enda som finns kvar som gärningsman och vetskapen om att ett helt land vill se henne straffad - och det hårt.

Ja är man inte ångestriven och paranoid innan så lär man ju bli i en sådan situation.. Allt som skrivits i media måste ju fullkomligt golvat henne? Insikten om att hela Sverige har tagit del av hela hennes samlade urusla föräldraskap och misslyckanden som människa i övrigt, torde ju vara mer än vad någon vettig eller ens ovettig människa pallar med?

Att ”förlora” sin man och ”sitt barn” under så obeskrivligt tragiska omständigheter och bli av med sina i livet kvarvarande barn likaså förhoppningsvis permanent utan att kunna sörja på ett rimligt sätt.. Samtidigt som en gissningsvis gruvlig abstinens sliter psyket i bitar utan ett uns av medlidande från något håll, i väntan på fängelse och ett fortsatt för alltid sönderslaget liv att vänta efter muck..

Jag har bestämt mig för att se detta som vedergällning nog, utifall hennes påföljd inte visar sig överensstämma med brottet när det slutligen avgörs i domstol. Förutsatt att hon aldrig mer tillåts hamna i en aktiv föräldraroll någonsin.

Fyfan, det här är den jävligaste tragik jag hört talas om ever😭😣 Kanske för att det är i samma stad som jag bor i, kanske för att jag själv har en liten unge i samma ålder, kanske för att lilla E fick den tillsynes finaste, tryggaste räddningen som ett par fosterföräldrar kan uppbåda, bara för att få den bortryckt och ersatt med så bedrövliga omständigheter att det leder till hennes död...💔

Har Äcklet något som påminner om mänsklighet kvar borde hon hänga i änden av ett rep 😡. Om det var under påverkan detta hände borde ett självmord ske när verkligheten hinner ikapp. Jävla vilka vidriga människor skönt att en är död redan
Citera
2020-03-21, 17:49
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Så P åkte in samma år Esm×r×ld× föddes?
När kom han ut? Tänker om sonen föddes januari 2019 så bör han blivit till ganska strax efter att han kommit ut igen?

Ja han träffa väl aldrig E innan han åkte in har jag för mig... en dom på 2 år innebär 1,5 år som frihetsberövad.
Citera
2020-03-21, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Har Äcklet något som påminner om mänsklighet kvar borde hon hänga i änden av ett rep 😡. Om det var under påverkan detta hände borde ett självmord ske när verkligheten hinner ikapp. Jävla vilka vidriga människor skönt att en är död redan

Ja alltså man behöver ju varken vara särskilt äcklig som människa överlag eller ha brustit i sitt föräldraskap så kapitalt som just R i detta fall har gjort för att känna sig sugen på att hänga i änden av ett rep emellanåt...

En annan har ju nästan lust att ta sig av daga bara jag läser om denna tragik..:/

Så ja, det hade def varit min personliga prio 1 om jag sluppit lös ett par dygn i en sådan här situation.

Hur vidrigt allihop än är, så kan jag inte annat än känna den djupaste sorg över att vi i ett av världens tryggaste länder, som samhälle, inte förmår att skydda våra utsatta barn bättre år 2020. Att vi som grannar, bekanta, medborgare, civilbefolkning inte heller har förmågan att upptäcka såhär allvarliga brister hos varandra.

Kanske vågar vi inte se, kanske vill vi inte se, kanske tittar vi bort och räknar med att någon annan ser, kanske tittar vi på men förstår inte det vi ser...?

Jag tycker att det är djupt beklagligt att barn lämnas utan mer noggrann insyn och tätare fysisk kontakt med socialtjänsten hos erkänt och dokumenterat dysfunktionella familjer.

Lika beklagligt är att lämna dito familjer, i synnerhet mammorna, att ensamma rodda en vardag och ett föräldraskap som de så uppenbart ger så många olika uttryck för att de absolut inte klarar av.

Samhället har brustit framförallt i att skydda lilla E, men även i att skydda R från sig själv och den skada hon därmed har orsakat alla sina barn💔
Citera
2020-03-22, 11:24
Avstängd
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Kan inte heller acceptera det. Börjar gråta när jag får upp något av henne efter en stund. Den där glada flickan man ser på bild dog för att vårat samhälle inte fungerar. Advokater, socialen och rättsystem har ingen som helst erfarenhet eller utbildning i missbruk. Då hade detta aldrig hänt.
Den här konstanta ojämna bedömningen hos olika rättsystem är oförlåtligt.
När jag läser att hon legat död i över en vecka under en säng i en påse (ej bekräftat men i tråden) så vill jag på allvar spy...
Varför. Vad är meningen med att en 3 åring ska få det här ödet.

Hur fungerar yppandeförbudet? Han eller hon som ringde 112, får han uttala sig vad han har sett?
Finns det NÅGON i R eller P's närhet som kan uttala sig respekterat om barnen fick kärlek? Om Esmeralda hade det bra alls? Jag förstår inte hur personen som gjorde orosanmölan inte gick längre med tanke på bakgrunden..

Finns det NÅGON som följer R på Instagram som kan kommentera om hon postade något om sina barn? Någonting om E alls? Fick hon ett eget rum ens med leksaker? Vi behöver inte veta mycket mer än det. För många av oss lider med det här barnet och undrar och undrar och undrar om hennes sista tid i livet.

Jag önskar att jag visste om detta innan hon dog. Min Lilla Erin brockovich sida hade inte slutat förens barnen var borta från den där lägenheten..

Jag följer henne inte men har fått tag i EN bild från hennes IG där hon är på promenad med E och S.
Är dock osäker på hur man delar den här.
Citera
2020-03-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Jag följer henne inte men har fått tag i EN bild från hennes IG där hon är på promenad med E och S.
Är dock osäker på hur man delar den här.

Du kan använda sig av t ex https://tinyurl.com/
Då får du en anonym länk till bilden som du delar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in