2020-03-23, 12:56
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det tänker nog inte de flesta på. De tror att det är in och ut på IVA som gäller.

En av de döda i dag hade tydligen kommit in den 13e och dog idag. Det är 10 dagar på IVA.

Vilket väl får anses som någon form av median, enligt vad jag förstått iaf.
Citera
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
123 st enligt

https://coronawatch.se/

En fördubbling under helgen.

Kan vara kumulativt, har intekollat upp vad siffran baseras på exakt.

I Finland intensivvårdas 12 personer och de nästa stegen är redan de att Helsingfors sätts i karantän och restauranger förbjuds. Blir intressant att se i juni vilken metod som var bäst.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Kollar man corona på de som dör hemma och på äldreboenden?

Alla döda får en dödsorsak.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Kollar man corona på de som dör hemma och på äldreboenden?
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Alla döda får en dödsorsak.

Förmodligen gör man det just nu, men när siffrorna börjar stiga mer kommer folk att dö av lunginflammation, hjärt och kärlsjukdomar, diabetes, högt blodtryck osv istället.
De snyggar till siffrorna samtidigt som man inte hinner testa alla.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jo, ALLA kan göra valet att stanna hemma.

Sjukpenning, vab, a-kassa, föräldrapenning, semester, soc, osv. Det finns många lösningar för att få ihop pengar till mat.

Visst, din villa och din fräscha audi kommer ryka åt helvete, men det är ett val du kan göra.

"Pengarna eller livet!" sa vi när vi lekte banditer när jag var liten. Det är detta val alla nu kan göra. Det kommer svida mer för vissa än för andra, men alla har än så länge denna valmöjlighet.

Ni får gärna välja sjukdom och död om ni vill, men kom inte och gnäll sen när ni faktiskt blev varnade i ganska god tid.

Hela samhällets ekonomi kommer ändå åka rakt ner i toaletten oavsett vad makthavarna och folket i Sverige gör eller inte gör, så det bästa man kan göra är att prioritera sin egen och sin familjs fysiska överlevnad och hälsa.

Halva den arbetande befolkningen kommer snart vara arbetslösa. Huspriser lär krascha. Väldigt många kommer bli av med inkomster och sitta kvar med stora lån och hus som inte längre är värda mer än hälften av lånet.

Det suger som fan och jag är inte på något sätt immun mot detta. Jag anser dock att det till varje pris är rätt att prioritera liv och hälsa framför pengar och tillgångar. Pengar och grejer kan man förhoppningsvis skaffa igen någon gång i framtiden, om man nu förlorar allt i den här krisen. Är man död så är man dock död och om ens lungor är förstörda så är de förstörda. Det går aldrig att göra ogjort. Sen lever jag hellre fattigt och enkelt resten av livet om det är vad som krävs för att jag och min familj ska slippa att dö av den här skiten eller få permanent förstörd hälsa.

Ska komma ihåg det när hyresvärden börjar kräva in pengar. "Ja men jag är ju åtminstone frisk, så låt mig bo kvar gratis".

Nej, ALLA kan inte göra valet att stanna hemma, endast någon fast i en övre medelklassbubbla kan tro något sådant.

Ja rent bokstavligt talat kan man göra valet att inte arbeta, men verkligheten fungerar annorlunda, det finns andra faktorer som spelar in utöver någon eventuell medelklasslyx.

Jag har inte heller något emot att leva fattigt, men alla har inte den lyxen att göra det valet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Tack, länken i den artikeln var bättre eftersom den var på engelska till att börja med

https://www.rt.com/news/483816-coronavirus-infections-flattening-germany/
Ingen orsak, vad bra. Jag hoppas att vi får samma trend...
Citera
2020-03-23, 12:57
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Nej. Det är 0.00009%. Räkna igen.

Påståendet var att vi hade mer döda per capita i Sverige än Italien.
Det var ytterligare ett felaktigt påstående som vissa i den här tråden sväljer och sen försöker sprida.

Men är alltså fel. Italien har mycket högre döda per capita jämfört med Sverige.

Så varför försöker du, och såna som du, att flytta målstolpen nu igen?
Det kan ju inte vara så här svårt att acceptera att man har fel?
Då förstår jag varför du får så bra siffror.
Nej. Titta på miniräknaren så ser du första nollan före kommatecknet är 100%. Det andra är 10%, den tredje är 1%.
Så när du ser på kalkylatorn 0.000091 så är fjärde nollan promille.
Faan, nu fick jag flashbacks när jag försökte hjälpa min son i tredje klass.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag vet. Åldersspannet 40-59 har flest på IVA. Det är uppgifter från igår så det kan ju ha ändrats nu. Det var ett stapeldiagram som visade de olika åldrarna.

Det är väl alla jävla skidåkare och afterskiprissar som överbelastar vården nu.
De borde fan sparkas ut på gatan.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Alla höll 2 m förutom dom. Skojbråkade och välte grejer.

Aha, ja då kunde de gott ha utskällningen.
Citera
2020-03-23, 12:58
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Vilket datum menar du att Sverige skulle ha gjort det? Vad skulle effekten ha blivit om Sverige då ensamt hade tagit ett sånt beslut?

Färre smittade in i Sverige.
Nu tar Sverige ensamt rakt motsatta beslut som andra länder och WHO rekommenderar.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Svenska dödsfallen fördubblas ungefär var tredje dag. Har vi runt 50 framåt torsdag/fredag ser det mörkt ut.

Ja och det kommer fortsätta så. Vi kommer också ha hundratals döda varje dygn i landet inom sin tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-kommer-lugna-sig-ordentligt/

Vad jag inte riktigt förstår så förväntas vi ha vår peak sent maj tidigt juni. Men, enligt både Tegnell - även andra doktorer - så tror men på en peak sent april. Är det inte lite att ta i då vi fortfarande är precis i början?

Ja sannolikt är vi någonstans runt 20-30000 smittade nu (om man räknar utifrån rapporterade IVA fall och statistiken WHO givit stämmer).
Beroende på det faktiska antalet så kommer det inte finnas mycket friskt folk kvar att smitta då eftersom antalet nya fall som dykt upp ökat med ca 20% per dag i genomsnitt hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in