2020-03-23, 12:45
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Du är så rädd för din ekonomi, ditt bolån och aktier att du pissar ner dig av rädsla.
Gå och halsa en flaska vodka. Världen som du lever i kommer förändras för all framtid.
Tänk att du bara fortsätta ösa ur dig felaktiga gissningar. Är det det enda läget du har?

Men visst, jag bryr mig om ekonomin i den mån att tar den stryk så tar jag och övriga medborgare stryk.

Jag vill nämligen att det ska gå bra för oss svenskar och landet vi bor i.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Nej, Tegnell sa mer eller mindre att de vaccin som testas i usa nu förmodligen inte kommer komma ut 2020, utan att vi ska vara glada om något kommer under 2021.

Ingen har gått så långt som Sverige för flockimmunitet.
Om detta fungerar och visar sig vara bästa medlet, vad kommer du göra då?
Det sa även VD.n för Moderna som redan börjat tester på människor : "-2020 är omöjligt"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Den sidan kan inte var rätt?
https://coronawatch.se/
På den står ju att 32 nya intensivvårdade.

På intensivvårdsregistret står det 8 nya fall idag tom 07:22

https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona

Den där sidan coronawatch.se måste ju ha någon annan form av information då?

Nej det har tillkommit väldigt många idag på morgonen. Nu 123 reggade i SIR. Igår var de väl typ 80.
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Jag håller med dig i det du skriver här. Ingen vet och framförallt vet vi inte vad som händer med oss människor som blivit smittade i framtiden.

Det jag inte kan få mitt huvud runt är bland annat:
Vaccin rusas ut i blixthastighet - vi struntar helt i djurförsök

Att varenda biltillverkare i USA och i EU gör sig redo att börja massproducera respiratorer.

Att länder med en handfull fall tar självmord på sina ekonomier och skapar massarbetslöshet.

Att gott som alla länder i Europa agerar som en enhet, förutom ett land. Sverige. Påminner om WW2 där varenda land var i krig men ett enda land stod ut - Sverige. (Säger inte att världskrig är på väg, men visst är det märkligt).

OECD samt Spaniens premiär minister (säkert många fler) börjar ju mana på att skapa en liknande plan för Europa som "Marshall planen", alltså en plan lik den som hjälpte Europa att byggas upp efter WW2.

Samtidigt som allt det här händer så sker också vår tids största krigsövning sedan kalla kriget sker i Europa. "Defender Europe". USA och NATO övar på en attack från öst.
Man har inte ens avbrutit övningen för att hjälpa länder som Italien eller Spanien.

Alla har sin uppfattning. Min tanke är att Europa förbereds för något vi än inte vet om. Sen om det är dödligheten på viruset, en invasion från Ryssland eller en meteor ska slå ned i jorden - I don't know man!

... Finns hur många punkter till man kan skriva in här för att förstå att läget är extremt allvarligt och unikt för vår generation.

I Bondfilmen " Die another day " så säger dom i slutet ;

- Strategen går inte ut i strid, förrän kriget är vunnit -

/
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vi skiter i de gamla, knuffar in dem på ålderdomshem så fort det går och glömmer sedan bort dem.
Vilket gör att den plötsliga omsorgen om ”våra gamla” har ett drag av hyckleri över sig.
Jo. Särskilt när anhöriga tillåts besöka de gamla, och sjuka i personalstyrkan jobbar. Grejen är att de typ måste jobba för att någon måste göra jobbet. Ska personalen bara överge gamlingarna när alla sjukskriver sig? Nu är försök till åtgärder för sent på många håll så det är ingen idé att försöka nästan.

Den där artikeln om döda på äldreboende är lite beviset för det. Det är otänkbart att resten av gamlingarna och personalen har testats för det finns väl inte sådan kapacitet på alla småorter i Sverige? Smittspridningen lär vara omfattande där eller har äldreomsorgen ett fett lager med skyddsutrustning som är vassare än sjukvårdens?
Citera
2020-03-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Härligt att höra lite positiva rapporter, även om det är tidigt.
Ja, så kan det gå till i ett välorganiserat land...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Tyskland rapporterar trendbrott, antal smittade börjar planas ut. Men säger samtidigt att det är först på onsdag som de eventuellt kommer att kunna fastställa det. Kan bero på att de har stängt skolor

Var har du läst det? Fick precis höra från nån i Tyskland att det är 4 tusen nya fall (2,5 tusen igår).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Sitter och lyssnar på P1.
Nu sa de i Ekot att en tredjedel av de som intensivvårdas är under 65, utan bakomliggande sjukdomar.

Lovade inte Tegnell att det nästan bara är de "äldre äldre" som blir svårt sjuka?
Naturligtvis stänger man inte ner halva världen bara för att några risiga 90+ dör ett halvår tidigare än de gjort annars.
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag hoppas innerligt att han har rätt!
Vi vet alltså att det kommer bli mycket jävligare givet Tegnells track record.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Källa på det?

Känns inte särskilt sannolikt i så fall skulle intensiven vara en mycket snabb process från dödssjuk till frisk!

Med flera menar jag givetvis inte majoriteten. Jag menar fler än en.

Dock går det inte att bevisa eftersom inställningen från sjukvården är att aldrig lämna ut information om individer då de lätt kan identifieras.

Sedan kan ju tilläggas att intensivvård inte betyder att vårda dödsjuka. det betyder att vårda patienter i kritiska tillstånd.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-23 kl. 12:50.
Citera
2020-03-23, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Nej, Tegnell sa mer eller mindre att de vaccin som testas i usa nu förmodligen inte kommer komma ut 2020, utan att vi ska vara glada om något kommer under 2021.

Ingen har gått så långt som Sverige för flockimmunitet.
Om detta fungerar och visar sig vara bästa medlet, vad kommer du göra då?

När Hedemo pressade han i slutet av intervjun angav han -21. Give and take.

Är iaf inte 15 år bort som vissa tomtar här hävdar, vi har ett vaccin som är på plats i närtid, inget att diskutera om.

Ja hur gör man, jag följer alltid Björn Olsens råd, han har högsta kompetens och han råder till social distansering utan att för den skull bli en eremit.

På mitt lokala Ica maxi fick jag igår skälla ut två yngre herrar ordentligt, det bet bra på dom.
Citera
2020-03-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Sjukskrivningen bland bussförare borde väl inte vara högre än hos folk i övrigt? Eller så är den det, de utsätts ju för mycket folk (potentiell smitta) i jobbet.

Sjuksrivningarna lär vara skyhöga, de måste vara livrädda.
Citera
2020-03-23, 12:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är fler under 65 än över på Stockholms intensivvårdsavdelningar. Runt 90 personer totalt det hörde jag på nyheterna för ett timme sedan.
Ja, jag vet. Åldersspannet 40-59 har flest på IVA. Det är uppgifter från igår så det kan ju ha ändrats nu. Det var ett stapeldiagram som visade de olika åldrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in