Citat:
Ursprungligen postat av
Puffe
De flesta i Sverige har inga marginaler att klara en oförutsedd utgift på 10'000kr.
Du måste vara helt bakom flötet där du tror att folk bara kan stanna hemma hur länge som helst
Jo, ALLA kan göra valet att stanna hemma.
Sjukpenning, vab, a-kassa, föräldrapenning, semester, soc, osv. Det finns många lösningar för att få ihop pengar till mat.
Visst, din villa och din fräscha audi kommer ryka åt helvete, men det är ett val du kan göra.
"Pengarna eller livet!" sa vi när vi lekte banditer när jag var liten. Det är detta val alla nu kan göra. Det kommer svida mer för vissa än för andra, men alla har än så länge denna valmöjlighet.
Ni får gärna välja sjukdom och död om ni vill, men kom inte och gnäll sen när ni faktiskt blev varnade i ganska god tid.
Hela samhällets ekonomi kommer ändå åka rakt ner i toaletten oavsett vad makthavarna och folket i Sverige gör eller inte gör, så det bästa man kan göra är att prioritera sin egen och sin familjs fysiska överlevnad och hälsa.
Halva den arbetande befolkningen kommer snart vara arbetslösa. Huspriser lär krascha. Väldigt många kommer bli av med inkomster och sitta kvar med stora lån och hus som inte längre är värda mer än hälften av lånet.
Det suger som fan och jag är inte på något sätt immun mot detta. Jag anser dock att det till varje pris är rätt att prioritera liv och hälsa framför pengar och tillgångar. Pengar och grejer kan man förhoppningsvis skaffa igen någon gång i framtiden, om man nu förlorar allt i den här krisen. Är man död så är man dock död och om ens lungor är förstörda så är de förstörda. Det går aldrig att göra ogjort. Sen lever jag hellre fattigt och enkelt resten av livet om det är vad som krävs för att jag och min familj ska slippa att dö av den här skiten eller få permanent förstörd hälsa.