2020-03-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Utländsk tidning, det går att köra "translate" säkert:

https://www.klix.ba/vijesti/svijet/njemacka-pojavaljuju-se-znaci-trenda-opadanja-zarazenosti-koronavirusom/200323063

Tack, länken i den artikeln var bättre eftersom den var på engelska till att börja med

https://www.rt.com/news/483816-coronavirus-infections-flattening-germany/
Citera
2020-03-23, 12:53
Medlem
Någon skrev här imorse om smittkroppstest eller vad det heter har kommit utan ange någon källa eller mer info. Någon som vet något mer om (om det är sant öht och om det gäller Sverige osv) det och som gärna har källa på det?

Sen är det lite frustrerande detta med att inte varit konstaterat smittad men troligen.
Hörde i helgen att en kompis och hans flickvän är konstaterat smittade och de har hemkarantän i två veckor. Känns lagom kul att ge sig ut i samhället efter att varit symptomfri ett par dagar bara. 😕
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Japp 123 enligt intensivvårdsregistret också. Stiger skitsnabbt. Man kan söka på utfall:friska på SIR också.

Jo, det är nu det börjar.

Förra veckan sa jag i början av veckan att jag misstänkte att det skulle bli mellan 5-20 döda under veckan... det blev 20 döda i förra veckan...

Den här veckan har jag sagt att det kommer sluta med 250-300 döda...

Jag hoppas verkligen att jag har fel..
Citera
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
En sak som jag tänkt på med Flashback och den här krisen, om Sverige skulle råka i krig, undrar om samma personer som hela tiden sprider demoraliserande inlägg om Sveriges oduglighet skulle göra likadant då. Att i akuta lägen hålla på och undergräva statens auktoritet är ju fullständigt kontraproduktiva. Det finns en anledning till varför det vanliga politiska käbblet mellan regering och opposition tystnar i sådana här lägen, och det är att man håller käften och rättar in sig i ledet oavsett vad man tycker. För de som gjort militärtjänstgöring så borde detta vara en självklarhet, det finns inte utrymme för ifrågasättande i krig.

Samhället kommer dock aldrig gå tillbaka till det den en gång varit. Staten sitter inte på informationskanalerna och har inte alls samma auktoritet längre. Därför kommer det gnällas, ifrågasättas och relativiseras till förbannelse, oavsett om det är krig eller inte.

Det har dock varit väldigt skönt att slippa identitetspolitiken några veckor, och kanske blir det en tankeställare till hela samhället. Grupper som höjer rösten och skriker "Men VI då???" väcker hyfsat med ont blod just nu.

Saker ställs ju på sin spets lite. Lite av ilskan mot folkhälsomyndigheten beror på ju att folkhälsomyndigheten själv inte verkar fatta att det är just krig. Dom tycker inte att vi ska stänga skolorna, för att det finns ungar som har det tufft hemma. Och dom vill inte prata karantän, för att det finns kvinnor som får stryk hemma. Risken är att människor kommer dö för att det inte finns intensivvårdsplatser. Jävligt klen tröst att det Kevin och Ahmed i Kortedala slapp ställa in fotbollsmatchen. Hela "smakar med än det kostar"-resonemanget är jävligt cyniskt, och luktar unken politisering och intresseföreningslobby. Staten kan väl inte ansvara för misslyckade familjesituationer? Vi måste sluta ta ansvar för alla människors hela livssituation.
Citera
Medlem
Kollar man corona på de som dör hemma och på äldreboenden?
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-kommer-lugna-sig-ordentligt/

Vad jag inte riktigt förstår så förväntas vi ha vår peak sent maj tidigt juni. Men, enligt både Tegnell - även andra doktorer - så tror men på en peak sent april. Är det inte lite att ta i då vi fortfarande är precis i början?
Citera
2020-03-23, 12:54
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
"Att ställa in har vi inte tänkt på alls, utan vi tänker väl att de gamla får isolera sig, så kan vi åka." Per Ledel och Hanna Larsson från Halmstad (3 barn och ogifta?)

Men dett toppas lätt av paret Hedin som passar på att åka till sälen nu när barnen inte får gå på dagis pga symptom "Vi är tvungna att jobba hemifrån nu när minsta tecken på att barnen är snuviga gör att vi inte får ha dem på dagis, så vi valde att åka upp hit i stället " bra...extra påsklov sa väl löfven?

Svensk medelklass är obotligt hopplös. Inte bara i denna fråga, det är bara nu det kommer fram.
Citera
2020-03-23, 12:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Problemet är också att människor behöver ockupera dom platserna ett tag. Så när nya fall konstant tillkommer börjar det bli lite oroligt och olustigt.
Ja, det tänker nog inte de flesta på. De tror att det är in och ut på IVA som gäller.

En av de döda i dag hade tydligen kommit in den 13e och dog idag. Det är 10 dagar på IVA.
Citera
2020-03-23, 12:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Förstår Spanjorerna nu vad exponentiell tillväxt är?

Jäklar vad de sticker. Misstänker att de kommer gå om Italien snart i antal döda per dag.

De började kanske en vecka efter Italien men är nu ca 4 dagar efter i döda/dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var många på flashback inklusive jag själv som sa direkt att man borde stoppa allt flyg till och från Kina redan i Januari när virusutbrottet blev känt.
Vilket datum menar du att Sverige skulle ha gjort det? Vad skulle effekten ha blivit om Sverige då ensamt hade tagit ett sånt beslut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Alla strävar efter immunitet.
Flockimmunitet har här enbart använts för att dölja det faktum att vi är dåligt förberedda. Sen att det bildats en sekt kring det är bara beklagligt.

Sverige har tur som befinner sig i utkanten av världen och på det inte är nån större magnet som lockar folk.
Du såg väl vilken påverkan de smittade återvändande skidturisterna fick? Är det hos dessa relativ få, som dagens smittohärdar har sitt ursprung?

Jag tänkte precis som du för en vecka sedan.
Men har du, givet förutsättningarna nu, svängt i frågan, och tänkt "kanske har Tegnell rätt..."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag går på patienter vårdade, och nya inskrivna så blir det mest rätt. Antal vårdtillfällen reggas 2 ggr om patienten förflyttas från avdelning till intensiven.

Igår 80 patienter, nu 12:28 103.
Antal som skrivits in på intensiven idag 8 hittills.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Hur avläser du statistiken?

Går in i listan där alla avdelningar finns med, längst ner står totalen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in