2020-03-22, 08:12
Avslutad
Som jag tidigare skrivit så bjuder vi våra kunder på handsprit i entrén i min livsmedelsbutik och vi spritar kundkorgar, dörrhandtag, kortterminaler osv. Efter att ha inventerat vårat handspritslager så är det tydligt att det inte kommer räcka till mitten av maj då vi får våran nästa leverans så jag har beställt 20 liter utav detta desinfektionsmedel. https://shop.svenskaneptun.se/produkt/ytcleaner-1-l/

Innheållsförteckning:

Nonjoniska tensider (2-Propylheptanoletoxilat)<5%

Är detta tillräckligt för att rengöra kundkorgar och dörrhandtag tro? Någon expert som vet? Jag blir inte riktigt klok på det när jag googlar.
Citera
2020-03-22, 08:12
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Inte alls Bara för X inte trovärdig så gör det Y mer trovärdig. I hennes fall då hon för ett mer eller mindre rättmättiga kamp mot regimen så är hon partisk. Titta på WWII - de allierade (The Good guys) hittade på en massa lögner om fienden i vissa fall så mycket så de trodde på det själva. Ett ex USA spred ett rykte om att japanska soldater såg dåligt i mörkret för att de var snedögda för höja moralen. Enda problemet var att japanerna var troligen de bäst tränade för mörkerstrid av alla i början av WWII

Hennes fanatism och motstånd gör troligen att hon gärna ser saker som passar hennes agenda. Vi alla är nästan lika dana. Vi människor ser gärna saker som överensstämmer med vad man redan tror på. Hennes kamp ökar troligen risken. Inte säkert att hon gör det medvetet. Det gör definitivt regimen. Den ljuger medvetet men inte alltid och inte heller alltid medvetet.

Den här strängen är ett perfekt exempel på det. Jag själv hamnar också i samma fälla. Och det gör flertalet här - Det är mänskligt.

Men regimen är ju med partisk? Det är väl bara förnamnet i detta fallet.
Citera
2020-03-22, 08:13
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Nej, det han säger är att vårdpersonal med symptom inte jobbar och träffar patienter. Tror du det hade varit en bra idé att börja dagen med att testa all vårdpersonal, vänta hela dagen på svar utan att träffa patienter och sedan gå hem igen utan att ha fått något gjort. Det är du som är galen.

Test stoppar inte smitta, sunt förnuft och skyddsutrustning håller vårdpersonal smittfria.

Tips:

De UTAN SYMPTOM är första vågen smittbärare,

De med symptom ligger lågt till de blir så dåliga att de åker in på sjukhuset...

... Och Voila, då har vi andra vågen smittbärare till de som inte har bra skydd på vägen dit.

Och sedan tredje vågen är de som offrar sin hälsa för de sjuka, men i detta fall ändå underskattar

hur otäckt lätt detta virus sprids och alltså själva blir smittade...

sen 4e och 5e m.m

/ Ledtråd x1000 jämfört med SARS
Senast redigerad av FairStuff 2020-03-22 kl. 08:17.
Citera
2020-03-22, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Nej då, i Sverige finns numera massor av människor som vet hur man överlever i ett krisande samhälle. Kanske blir det här tillfället då flyktingarna kliver fram och visar oss vägen. I förorten verkar man ta corona mycket lugnare än på fina gatan.

De övergav sina länder som små parasiter för att ta näring från annat håll.

Så jag beskriver dem som fega egoister.

Be ware.
Citera
2020-03-22, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du källa till att man smittar före man har symptom?

Det hittar du själv, det finnes tusentals, WHO, CDC, alla seriösa medier eller andra platser som har skrivit om viruset de senaste veckorna.

https://science.sciencemag.org/content/sci/early/2020/03/13/science.abb3221.full.pdf
Citera
2020-03-22, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Hur vet du att det är afghaner som ligger i respiratorerna?

I och för sig så har du kanske rätt, de ljög ju om sin ålder. Så det är inga 16- och 18 åringar vi har dår, snarare 40- och 50-åringar.

Det är flyltingar som ligger på St Göran och Huddinge. Detta vet jag då en vän som jag har arbetar som syrra på ambulansen. Hon får åka till Järvafältet hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej du har fel. Vi har tjugo döda i dagsläget, alla dessa har INTE smittats inom vården utan endast de två första dödsfallen blev smittade då de redan var inlagda.

Är du helt korkad eller?
Idag står det i tidningen att de slutar testa vårdpersonalen pga brister i utrustning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q8MK6/region-stockholms-beslut-slutar-provta-vardpersonal
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
50+ typ2 diabetes och högt blodtryck (käkar blodtryckssänkande) , skulle kunna jobba hemifrån men får ej det. Arbgivarens motivering att alla ändå blir smittade. Synpunkter? Arbgivaren följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer till punkt o pricka.
Riskfaktorer verkar vara i fallande ordning:
1) Ålder + grundsjukdomar
2) Grundsjukdomar
3) Ålder
Risken att dö när man är 50+ är låg och de som dött i Italien i den åldern ska ha varit uttalat sjuka i grunden.

Har du möjlighet att arbeta hemifrån är väl det egentligen att föredra - men riskerna om du blir sjuk är ändå rätt små för att det skulle bli allvarligt.

Statistik är dock en sak för den stora massan och en annan för individen - blir man svårt sjuk så blir man, då är statistik ingen tröst.
Citera
2020-03-22, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du källa till att man smittar före man har symptom?

Sedan att de bör testas regelbundet är omöjligt då vi saknar test och analysresurser.
Men fixa nu källan jag efterfrågade.

Nu är det inte jag inblandad i denna diskussion men det räcker med en googling så får du upp världsledande tidskrifter som skriver om frågan.
Citera
2020-03-22, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Hur vet du att det är afghaner som ligger i respiratorerna?

I och för sig så har du kanske rätt, de ljög ju om sin ålder. Så det är inga 16- och 18 åringar vi har dår, snarare 40- och 50-åringar.

Är så fallet har dom knappast blivit smittade på det sett som beskrivs ovan.
Dom har blivit smittade på sina "weekends" hem till landet dom egentligen kom ifrån nämligen Iran och sedan spridit det till sina kompisar i gruppen hemma i sverige

Jag har länge misstänkt att denna grupp varit ett svart hål i denna smittspridning eftersom dom är en del av elefanten i rummet i svensk media.
Därav eventuellt den slappa hållning mot svenska alpturister.
man kände till att smittan var här och sprid redan bland individer som är svåra att nå från myndighets håll och som dessutom i praktiken bor i dom kommunala transportsystemen och offentliga platserna.
Citera
2020-03-22, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja källor är ju svårt att sortera i hela denna soppa.
Men jag försöker använda måttstocken hur mycket och vad har människan att förlora på att säga sanningen? Löper man risk att hamna i fängelse med sitt uttalande, ja då är nog sanningshalten ganska hög om man väljer att ta den risken.
WHO till exempel... hade ju kunnat förlora genom att orsaka panik i hela världen. Stor förlust. Talade de sanning i början?
Kanske är det fel måttstock. Men jag har inget bättre system just nu. Du är ju iallafall på plats, och modig är du med.

Global Times är en propagandaapparat åt diktaturen. Jag skulle inte ta något som sanning från dessa. Falun gong är som en buddistisk version av Scientologerna med en politisk gren. De är villiga att sprida ord som framställer Kinas regering i dålig dager, oavsett om det är sant eller ej. WHO's ordförande (greken) är uttalad kommunist och har personliga affärer med Xi Jinping. Hans ord är inte mycket värda. Vetenskapsmännen på WHO är däremot mycket kompetenta och seriösa. Så det gäller att granska källan kritiskt. Finns det pengar att tjäna på något eller makt att tjäna så bör man ifrågasätta källan.

Sen finns det typer som jag, som försöker få ut sanningen. Men även jag har fel, så man ska inte ta allt vad jag säger för absolut sanning heller. Även där måste man ifrågasätta. Sen finns det alla dessa med Youtubekanaler och liknande. Även de har sina intressen. De vill ha många tittare och följare, så de säger vad folk vill höra. Sen finns det andra som är direkt betalda av kinesiska regeringen t.ex. för att sprida propaganda. Så källkritik är a och o.
Citera
2020-03-22, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Staten skulle nog kunna lägga hur mycket pengar som helst på att få pensionärer att hålla sig hemma, ifall det fanns ett sätt.

Det ligger iofs något i, att det är en riskpersons rättighet att riskera sitt eget liv, om den nu så vill. Så länge vården klarar belastningen dvs. Det är kruxet.

Jag har tänkt flera gånger att vår unga familj egentligen borde dra på oss corona så snart som möjligt, och försöka få immunitet. Så att far-/mordföräldrarna hinner vara med sina barnbarn igen innan de dör. Man vet aldrig hur snabbt det går utför ifall de ska sitta isolerade i 18 månader.

Samtidigt vill man inte dra på sig corona om man inte känner sig säker på att vården finns till hands, ifall någon av oss skulle bli allvarligt sjuk av det.

Tänker lika. Diskuterat det i familjen nu i några dagar. Men slutsatsen är desamma. Tänk fan om det är slut sjukvårdsplatser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in