2020-03-22, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltburk
Det är fortfarande inte helt klart vem som tillhör en riskgrupp och vem som inte gör det.

Ålder är självklart en faktor men utifrån vad vi vet nu, baserat på siffror från Italien, kan det mycket väl vara så att personer i 50-60 årsåldern också kan komma att behöva akutvård om de blir smittade.

Det är helt enkelt inte så enkelt att delen in befolkningen i de som tillhör en riskgrupp och de som inte gör det.

En väldigt hög andel av de svenska patienterna som ligger på IVA är i arbetsför ålder
Citera
2020-03-22, 23:19
Medlem
Tror man vill undvika börskrasch imorgon. Sedan kommer verkligheten överskugga alla dårfinkar vi såg i agenda
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Är inte Danmark satt stängda gränser med?
Så ni skåningar kommer ingenstans...

Det är så vi andra (ähum DE, jag menar DE) vill ha det!
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det fungerar inte med karantän mot Corona

Och även om det gjort det så hade vi fått inbördeskrig om becknargänget i förorten skulle tvingas sitta hemma med koranen istället för att tjäna pengar.

Bättre att lita på flockimmuniteten som alltid fungerar med undantag för när dinosaurieflocken dog ut.

Det är inte direkt ordagrann karantän som avses. Man vill förhindra smittan att spridas samtidigt över hela landet. Som Sverige gör genom att säga att "man bör tänka om sin resa är nödvändig". Men finnarna verkar förbereda Försvarsmakten för det istället för att utföra rekommendationer...
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Ingen riktig karantän i Italien. De samlar ihop unga och gamla tillsammans.
De behöver bara isolera riskgruppen. Övriga kan leva som vanligt.

Dessutom: Total-karantän gör att folk blir pyskiskt deprimerade och då minskar motståndskraften

Du vet inte vad du pratar om. Man har inte samlat ihop några. Ytterst få gamla och unga bor ihop. Det är i åldringsvård och på sjukhus det sprids framför allt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltburk
Det är fortfarande inte helt klart vem som tillhör en riskgrupp och vem som inte gör det.

Ålder är självklart en faktor men utifrån vad vi vet nu, baserat på siffror från Italien, kan det mycket väl vara så att personer i 50-60 årsåldern också kan komma att behöva akutvård om de blir smittade.

Det är helt enkelt inte så enkelt att delen in befolkningen i de som tillhör en riskgrupp och de som inte gör det.

Mmm nog så det är ja.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Exakt så tänker jag med. Blir bara irriterad just nu på folk som oroar sig för sina egna investeringar, och inte för andra människor. Under normala omständigheter så kan jag tolerera dem, men inte under de omständigheter som nu råder. Jag förstår att det suger att bli fattig (-are?), men att säga att alla kommer ta livet av sig pga det är lite överdrivet.
Det handlar inte om ”egna investeringar” det handlar om att jag och andra med mig oroar sig över att vi riskerar få den högsta arbetslöshet i modern tid. Det kommer bli en enorm påfrestning på samhället med höjda skatter och ytterligare nedgång av välfärden. Något som dessutom riskerar att vara i åratal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Trump kan bara inte låta bli från frestelsen att kalla COVID19 för "the Chinese virus" minst 10 gånger på en ganska kort presskonferens.
Det är ett bra namn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Coronaviruset kan härja i Europa i två år tror kinesiska experter.

https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3076339/coronavirus-could-linger-europe-two-years-chinese-expert-says?fbclid=IwAR2tQhvMetcUM2jebFD4RYErUWKmk ACuoG_WsjHkVjziFXy35wne4eKQZWo
Jag har för mig att de har sagt att coronaviruset är här för att stanna. Minns jag rätt så ligger diverse andra coronavirus bakom vanliga förkylningar och förmodligen kommer även denna corona (Covid-19) att mutera till en mildare variant så småningom. Vilket antagligen kommer att göra att de flesta kommer att märka det som en vanlig förkylning och inte ens som en influensa i framtiden...
Citera
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Felaktig uppgift ifrån mig gällande USA. De har ökat med ca 8000 fall hittills detta dygn. Men det stod faktiskt 14000 tidigare. Det måste varit worldometer som gjorde ett misstag Hur som helst så är en +25 procentig ökning inte smickrande för USA. Utan tvekan så kommer man att gå om Kina nästa vecka vad gäller det totala antalet smittade.

Och det är likt förbannat Il duce dumb-Trumps ansvar.

Vad kunde Trump ha gjort annorlunda? Han har ju bara lyssnat på CDC sedan det här började. CDC underskattade viruset.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Så det ser alltså värre ut i Sverige?

Oops
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-03-22 kl. 23:28.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Fakta är följande:

Sverige: Flockimmunitet + riskgrupper i karantän = 21 döda ackumulerat

Italien: Karantän av hela landet (Ingen hänsyn till riskgrupper) + nedsläckning va ekonomin = 1000 döda per dag.

Vad är det som är så svårt att förstå?
Är du full?

Fakta är:
- Sverige har ingen flockimmunitet
- Sverige har ingen i karantän
- Vissa riskgrupper i Sverige verkar inte ta hänsyn till sig själva
- Italien är inte i karantän
- Italien tar hänsyn till riskgrupper
- Ekonomin är inte nedsläckt

Att Sverige hitintills har klarat sig bättre från smittan än Italien beror inte på att Sverige är så jäkla bra. Sverige ligger i utkanten av världen, och det är inte så att det strömmar folk hit (flyktingarna som kom 2015 bar inte på nån smitta).
Det återvände dock några skidturister som bar på smittan, och se hur många smittade vi har nu. Av några få skidturister och nån enstaka iranier har vi fått ett större antal smittade och folk dör.

Vår statsminister har uppenbart fattat hur läget är. Från att ha agerat valhänt har han skärpt tonläget och satt ner foten. Och han kommer att få stampa hårt några gånger till, för det här är nog bara början.

Om du inte visste det, så har kylcontainrar gjorts iordning för att förvara lik i.
En mässhall håller på att iordningställas för att kunna användas för vård.
Militären har satt upp fältsjukhus.
Vad tycket du det indikerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in