2020-03-22, 22:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Nu kanske foliehatten åker på, men är de bara jag som tycker det är konstigt att kineserna i princip utrotade detta viruset på 4 månader ?

- Nej. Det är inte konstigt. Kineserna har agerat kraftfullt sedan lång tid tillbaka. Europas politiker har däremot varit apatiska medan Covid-19 har fått flöda in i samhället.

Citat:
Och att de ökar lavinartat i västvärlden och i USA?

- Europas politiker har ansett att öppna gränser är viktigare än folkets hälsa. Stängda gränser har betraktats som xenofobi.

Donald Trump agerade genom att begränsa flygförbindelserna med Kina. Det medförde att Donald Trump anklagades för främlingsfientlighet. Men Donald Trumps agerande medförde att Amerika har mindre smittspridning än Europa.

Citat:
I Ryssland ser vi inte samma utveckling, inte heller i Indien eller andra forna Sovjestater.

- I dessa länder anses inte öppna gränser vara viktigare än det egna folkets hälsa.

Citat:
Grannländerna som har goda relationer med Kina och inte räknas som "västvärlden" har ju i princip skonats från en stor smittspridning och dödsfall.

- Det är inte ett dugg konstigt. Kinas grannländer tog smittspridningen på allvar. I Sverige så avfärdade expertisen Sydkoreas åtgärder som en meningslös uppvisning.
Citera
Medlem
Stockholm kommer sättas i karantän nästa vecka om fallen fortsätter öka i länet. säker källa. Det var därför statsministern talade. Ev kommer sammankomster begränsas i Stockholm.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har hört idag från någon vars barn jobbar som läkare i Sthlm. att det kan vara på gång en karantän av Stockholm. Detta är alltså någon jag känner, så inget jag läst på nätet.

Jag kan inte på något vis garantera detta, men det är alltså vad jag hört.

Klart att det till slut blir en karantän av Stockholm när detta redan har drabbat en massa huvudstäder. Dags att alla åker ut och köper toalettpapper!!
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Så dina kompisar jobbar inom vård eller logistik och har barn i åldern 7-9, och inga som helst andra möjligheter än att skicka dem till skolan?

Det retar mig enormt att behöva posta den här artikeln ännu en gång Minister vädjar: för inte barn till skolan

Läs gärna också kommentarsfältet under den artikeln.

Att påstå att Finland på något sätt är på väg att lätta på distanseringen är bara feberfantasier.

Jag känner två. Båda har att välja på att sluta jobba och vara hemma med barnen, låta barnen vara hemma själva hela dagen, eller låta barnens morfar/farfar ta hand om dom.

Vad skulle du göra? Det är tur att Finland öppnade skolorna årskurs 1-3 igen. Oavsett vad en minister säger.
Citera
2020-03-22, 22:33
Medlem
gatyftfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Har ansträngningsastma, så det var ju positiva nyheter.

Jag är under uppfattningen att astma inte hämmar lungorna i sig utan endast genom inflammationen i luftvägarna begränsar luftflödet till lungorna. Jag har i alla fall inte kunnat läsa mig till att det skulle störa andra funktioner i lungorna. Tar tacksamt emot lästips om var jag i annat fall kan få förståelse för astmans andra skadeverkningar.

Som lekman känns det rimligt att virusets skadeverkningar - allt annat lika - på en patient med- och utan astma i så fall bör bli identisk, men att patienten med astma får ännu svårare att andas då luftflödet till lungorna redan är begränsat från början. Är detta någorlunda korrekt, eller är jag ute och cyklar?

Jag hörde någon (minns tyvärr inte exakt vem eftersom det är så sjukt mycket människor som snicksnackar Corona nuförtiden men det var någon smittskyddsperson eller läkare) på Sveriges radio förklara det där med astma och varför det inte är en lika stor risk som man tidigare trott.

Sammanfattningen var ungefär ungefär: Astma ger inte långvariga skador på lungorna, ja, personer med astma kan få svårare att andas vid t.ex. förkylning men detta behjälps med rätt medicinering, exempelvis astmaspray med kortison.
Men astman i sig försämrar inte lungfunktionen på det sättet som gör att Covid-19 "fastnar" och angriper lungorna som t.ex. ärrbildning/skador på lungorna kan göra och astma per se försämrar inte ditt immunförsvar. Denna person jämförde med rökning, rökning ger bestående skador på både lungor och immunförsvar. Så risken för att du ska få en dödlig lunginflammation som angriper nedre delarna av lungorna ökar inte för att du har astma.
Om du däremot har smittats av Covid-19 (eller något annat), och har astma och du får problem med andnöd så åker du ju till akuten vilket som. Precis som någon utan astma hade gjort vid andnöd.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
De har få invånare. Får de ett tiotal fall så slår de länder som har tusentals smittade. Därför är inte antal fall per en miljon invånare särskilt tillförlitligt när det gäller så små länder.

Men tex Vatikanstaten har ju färre än 1248 invånare, de har ca 836 invånare och bara ett fall av Coronaviruset. Så varför skriver man inte istället antal fall per totala antalet invånare, alltså 1/836 för Vatikanstaten?
Det borde väl vara mest tillförlitligt och mindre missvisande?
Senast redigerad av vemsa 2020-03-22 kl. 23:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Artikeln du länkar till säger att de släppt på restriktionerna, vilket var det Tegnell påtalade.

Har du svårt för svenska språket?

Det säger ha inte! "Finland släpper dom minsta barnen till skolan". Han nämner absolut inget att det är vissa kategorier av barn som kan återgå om dom vill.

Din nyttiga idiot!
Citera
2020-03-22, 22:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nu är det förhoppningsvis lugnt ett tag med virus då COVID19 kommer göra en större aning.

Men givetvis bör vi vara rustade för katastrofsituationer generellt men det går ju inte att stå på tå för alla eventualiteter.

Nästa stora humanitära katastrof kan bli enorma flyktingvågor exempelvis, dessa kan såklart komma med tillhörande sjukdomar.

Kanske en asteroid, ryssarna eller marsianerna anfaller.

Eller zombies som har smittats av COVID -22
Citera
Medlem
Börjar kännas tjatigt med alla gnällreportage i SVT om att det går dåligt för fikabranschen. Senaste i Agenda, där det är så synd om någon tjej som jobbat i branschen sedan hon var 15 och aldrig skaffat sig någon utbildning. Dra lärdom istället. Det kanske inte var så bra att bygga en samhällsekonomi på att folk skall servera latte till varandra. Skaffa traktorkörkort, för fan.
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Ja, folk tar livet av sig om allt de har byggt upp raseras på kort tid. Detta var väldigt tydligt under 2008 års finanskris i många länder. Otrygghet och arbetslöshet går hand i hand med ohälsa och depression.

Givetvis kommer inte alla ta livet av sig, men om du står där, efter att ha levt ett rikt liv, utan arbete och utan bostad med bara skulder kvar...

90-talskrisen hade många sådana berättelser och att vara tunnelbaneförare då var inte roligt.

Det var så vansinnigt tragiskt. Jag stod vid sidan om och tittade på flera som kraschade sina äktenskap och andra som, från ingenstans, tog sina liv.

Det är ett stort fel inbyggt i det moderna svenska samhället, när förlust av prylar, hus och ickevärden.. får någon att begå självmord.

Då dansar hagalenheten jittebugg under hängda mäns träd, i ett övergiven stråle av fullmåne..
Citera
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Bankfolk är ett satans anhang.

Ja. Så är det kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilket betyder långt fler människoliv. Utan en fungerande ekonomi kommer självmord och psykisk ohälsa slå i taket. Då kommer mängder med unga människor att stryka med.

Psykisk ohälsa köper jag. Men tvivlar på att speciellt många kommer att begå självmord på grund av att ekonomin är dålig under ett tag. Jag hoppas att jag har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hon kanske känner till att människor behöver pengar för att kunna köpa mat och medicin.

Man behöver också ha pengar till att ha nånstans att bo, el till spisen och vatten i kranen.

Japp. Så är det. Det är nu socialdemokratin kommer att få bevisa om vore höga skatter är rättfärdiga.
Citera
2020-03-22, 22:35
Medlem
Är det 25 döda i Sverige totalt nu?

Sedan i går har två personer, bekräftat smittade med Covid-19, avlidit och ytterligare 99 personer har konstaterats vara smittade av viruset i Region Stockholm. Detta enligt ett pressmeddelande från regionen. 28 patienter med covid-19 vårdades på lördagen i intensivvård och ytterligare 188 patienter vårdades på sjukhus i länet. Cirka 5.600 personer i Stockholm har testats för det nya coronaviruset. Totalt 760 personer är konstaterat smittade i Stockholm och totalt nio som konstaterats vara smittade av viruset har avlidit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in