Citat:
Ursprungligen postat av
Nord88
Har ansträngningsastma, så det var ju positiva nyheter.
Jag är under uppfattningen att astma inte hämmar lungorna i sig utan endast genom inflammationen i luftvägarna begränsar luftflödet till lungorna. Jag har i alla fall inte kunnat läsa mig till att det skulle störa andra funktioner i lungorna. Tar tacksamt emot lästips om var jag i annat fall kan få förståelse för astmans andra skadeverkningar.
Som lekman känns det rimligt att virusets skadeverkningar - allt annat lika - på en patient med- och utan astma i så fall bör bli identisk, men att patienten med astma får ännu svårare att andas då luftflödet till lungorna redan är begränsat från början. Är detta någorlunda korrekt, eller är jag ute och cyklar?
Jag hörde någon (minns tyvärr inte exakt vem eftersom det är så sjukt mycket människor som snicksnackar Corona nuförtiden men det var någon smittskyddsperson eller läkare) på Sveriges radio förklara det där med astma och varför det inte är en lika stor risk som man tidigare trott.
Sammanfattningen var ungefär ungefär: Astma ger inte långvariga skador på lungorna, ja, personer med astma kan få svårare att andas vid t.ex. förkylning men detta behjälps med rätt medicinering, exempelvis astmaspray med kortison.
Men astman i sig försämrar inte lungfunktionen på det sättet som gör att Covid-19 "fastnar" och angriper lungorna som t.ex. ärrbildning/skador på lungorna kan göra och astma per se försämrar inte ditt immunförsvar. Denna person jämförde med rökning, rökning ger bestående skador på både lungor och immunförsvar. Så risken för att du ska få en dödlig lunginflammation som angriper nedre delarna av lungorna ökar inte för att du har astma.
Om du däremot har smittats av Covid-19 (eller något annat), och har astma och du får problem med andnöd så åker du ju till akuten vilket som. Precis som någon utan astma hade gjort vid andnöd.