2020-03-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Skrev detta i en annan tråd precis och skriver det här också

Tycker Filip och Fredrik i sin podcast avsnitt "Sju Plus" är rationella och ger ett bra perspektiv.

Kriser tar fram det sämsta i människan. Plötsligt vet man huruvida FHM och att Tegnell gör ett uselt jobb, folk är helt plötsligt kapabla att döma ut en hel myndigheter med experter. Ingen jävel har ens hört talas om yrket statsepidemiolog tidigare, ingen vet att det ens fanns förut men nu vet alla hur en sådan ska agera i en krissituation. Kan folk utifrån sitt retrospektiv perspektiv säga exakt vilket datum/tid man borde gå ut med vad för information? Folk vill tycka till om saker de inte har en aning om.

Faran med att massagera är det som hände sist med svininfluensan - det skrevs så mycket om svininfluensan att man snabbt framställde ett vaccin som visade sig vara förödande för uppemot 500 personer (narkolepsi).

Så klart du gör, det ger ju dig confirmations bias.

Lite ironiskt att du refererar Filip och Fredrik som tillhör några av de som lägger sig i och är självutnämnda experter i precis allt annars.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Ja men då är vi uppe i siffrorna som förra pandemin, varför hypeade inte sönder folk då? Stängde ner länder,flygplatser, utegångsförbud karantäner osv. Det jag är mer intresserad varför va de skillnad då och vad är skillnaden nu? Om vi kommer upp i samma siffror som svininfluensan.

Vi har ingen aning om var det slutar. Det kan mycket väl bli väldigt många fler än 400-500K med, och det finns också risk att det kommer en andra våg i höst. Ingen vet.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Kvinnan på TV bryr sig inte ett skit om människor. Det handlar bara om pengar förvhenne

Vilket betyder långt fler människoliv. Utan en fungerande ekonomi kommer självmord och psykisk ohälsa slå i taket. Då kommer mängder med unga människor att stryka med.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
[Tegnell påstår lättade restriktioner i Finland]
[Han ljuger]
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Eller så har han information som inte du har.

Jag tror nog att vi som bor här, och dessutom förstår finska, har bättre information om läget.

Artikel från imorse:

Undervisningsminister Li Andersson vädjar till föräldrar: För inte era barn till skolan om det inte är absolut nödvändigt
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Har själv inte sett landsfaderns tal till nationen än, då jag har fullt upp med att elda i tre spisar samtidigt och dricka vin.

Sett till reaktionerna så lär detta vara ett Tivoli.

Ska kolla men ibland måste man ha Coronapaus!

Säger inte detta för att vara en Rövhatt; Kan någon sammanfatta idiotin såhärlångt?
Jag kommer kolla imorgon, jag vill inte sabba vinfyllan nu.

Så det är optional om någon vill fylla i det som sagts av Landsfadern och Tomten.

/Herr Sinnersten

Visst kan jag sammanfatta åt dig

Statsministerns tal till nationen:

...

Varsågod!
Citera
2020-03-22, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Precis.
Att ha tak över huvudet är också trevligt...
Ja, och el till spisen, vatten i kranen och ett fungerande avlopp.
Citera
2020-03-22, 22:05
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vi har ingen aning om var det slutar. Det kan mycket väl bli väldigt många fler än 400-500K med, och det finns också risk att det kommer en andra våg i höst. Ingen vet.
Om de pågår i samma utsträckning som de gör att på 4 månader vi har 15 tusen döda, naturligtvis kommer dödssiffrorna öka det är oundvikligt men då är vi uppe i nånstans i samma nivå som svininfluensan. Om folk inte freaka ut då, så varför freaka ut nu?
Citera
2020-03-22, 22:06
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja, det blev en kontrast mot det allvar som Löfven försökte fram strax innan. Kan se framför mig hur svenskarna andas ut och planerar krogsväng i veckan, nu när det börjar planas ut.

Hoppas dock innerligt att han har rätt.

Ja först ett dramatiskt skådespel med tal till nationen med Stefan Löfven in huvudrollen. Sen Anders Tegnell som säger att allt är lugnt, och promenerar på Stockholms tomma (?) gator tillbaka till hotellet och funderar på vilka åtgärder han kan häva nästa vecka.

Intag på intensiven (som Tegnell sa vi skulle räkna) uppdaterades senast kl 18:46 då var antal patienter 6.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-03-22, 22:06
Medlem
KnarkandeKamels avatar
Fan vad alla hackar på AT. Jag kan ju tycka att det är FHM som ska ha kritik mot hur det hanteras, inte AT, det här med rena personangrepp är lite överdrivet. Han är knappast ensam på FHM. Sen kan jag absolut hålla med om att han kanske inte är så mediatränad som man skulle önska.
Citera
2020-03-22, 22:07
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag hoppas regeringen utlyser utegångsförbud och skickar ut militär på gatorna för att se till att förbudet följs. 14 dagar räcker, då dör alla sjuka i sina lägenheter och de friska slipper bli smittade. Den svenska egoismen har tyvärr fått mig att tänka så här, digga läget Sverige. Frivilligheten har nått vägs ände.

De friska kommer bli smittade senare i alla fall. Men jag tror vi kommer inte ha lika stor spridning i Sverige och Norden pga 2 orsaker:

1. Vi är glesbefolkade och introverta. Storstäderna kommer drabbas värst.
2. Vi har få generationsboenden i motsats till Italien och Spanien.
Citera
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkandeKamel
Fan vad alla hackar på AT. Jag kan ju tycka att det är FHM som ska ha kritik mot hur det hanteras, inte AT, det här med rena personangrepp är lite överdrivet. Han är knappast ensam på FHM. Sen kan jag absolut hålla med om att han kanske inte är så mediatränad som man skulle önska.
AT är FHM:s ansikte utåt. Klart han får ta kritiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Den där Johan Gieske har han problem med spriten?

Ta det här med skolstäningen (gymnasie) tex. där borde någon ha hjälpt regeringen med att beräkna vad kostar det här i pengar osv?

Men det kostar väl ingenting, lärarna behövs ju för internetundervisningen, måltiderna i skolan sparar man ju snarare in på. Är han expertis till näringslivet nu?

Suck... Tror du det bara är lärare som har arbeten på skolor? Mattanter, Vaktmästare, städare etc.. Klart det blir dyrt för samhället att de går hem.

Jag tycker det är bra att skolor stängts, tolka mig inte fel. Men finns fler som arbetar med/runt skolor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in