2020-03-21, 18:44
Bannlyst
Jag följer en kille som bor i Milano, han filmade köerna till en matbutik igår, flera hundra meter lång kö bara för att komma in i butiken och handla mat och alla stod tätt intill varandra.
Citera
2020-03-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Allmän smittspridning med under 2000 smittade sen de började räkna. 20 döda så strax över 1% dödlighet bland allmänheten i stort.

Mörkertalet lär ligga på minst 10 gånger den siffran, men dödstalet består. Än så länge kan vi räkna kallt med att dödligheten ligger på ca: 0,1-0,2% i stort.

Siffran lär öka dramatiskt de närmaste veckorna och börja jämna ut sig vid 3-5% dödlighet bland de bekräftade fallen och med oförändrat mörkertal. Så 0,3-0,7% dödlighet bland befolkningen i stort.

Ca tre gånger dödligare än säsongsinfluensan vilket är ganska illa på grund av smittorisken. Det största hotet är att vi inte kan hantera mängden svårt smittade vilket ökar dödligheten bland alla svårt sjuka patienter (med eller utan viruset).

Har jag uppfattat allt korrekt?

Låter rimligt.
Citera
2020-03-21, 18:45
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Kanske det ändå är dags att bunkra upp rejält med mat och förnödenheter. Om sjukvården kollapsar så gör även övriga Sverige det. Då blir det var man för sig själv.

Börja med att skydda dig emot smitta och smittspridning.
Citera
Medlem
Storbritannien ökar med 53 döda på ett dygn.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Som jag skrivit tidigare:

1) Isolera riskgrupper.

2) Se till att sjukhusen har resurser.

3) Social distancing för att minska trycket på sjukhusen. T.ex. max x antal i samma rum samtidigt. Ta inte i hand osv osv.

4) LÅT ALLT ANNAT FLYTA PÅ SOM VANLIGT. VI FÅR IMMUNITET. VI HÄSLOSAMMA, FRISKA UNGA DÖR INTE.

Vi gör ju inte ens detta mer än halvhjärtat, i bästa fall, så vad skriker du om hela tiden? Gnäll på de som stängt ner helt isf. Det har inte Sverige. Dessutom underskattar du den här pandemin grovt. Bara Kinas reaktion vid nyår skulle ha fått alla att vara på tå. Men inte ens nu tycks vi vara det.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2020-03-21 kl. 18:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag kan bara hålla med om allt det du skriver. Kan tillägga att något jag också stör mig på är att flera organisationer allt från kommuner och idrottsföreningar kör med standardfrasen "Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer". Det är på något vis att göra det väldigt enkelt för sig. Att slippa ta ansvar. Att luta sig tillbaka och säga, men "vi följer bara vad andra säger". Löfven står i TV och säger att vi måste lita på vad "experterna" säger. Frågar man sig aldrig varför experterna i andra länder gör helt andra bedömningar? Jag tycker det tyder på en enorm portion naivitet eller tom dumhet. Det håller inte. Regeringen kommer hållas 100% ansvarig för hur denna pandemi hanteras. Det går inte att gömma sig bakom någon annan.
Dessbättre finns det många arbetsgivare och organisationer som lyssnar på andra experter än Tegnell! De hade exv tidigare än rekommenderat anbefallt arbete hemifrån och undvikande av både resor och kollektivtrafik. Så finns tyvärr arbetsgivare som gör tvärtom också!
Citera
Avstängd
Citat:
Som jag skrivit tidigare:

1) Isolera riskgrupper.

2) Se till att sjukhusen har resurser.

3) Social distancing för att minska trycket på sjukhusen. T.ex. max x antal i samma rum samtidigt. Ta inte i hand osv osv.

4) LÅT ALLT ANNAT FLYTA PÅ SOM VANLIGT. VI FÅR IMMUNITET. VI HÄSLOSAMMA, FRISKA UNGA DÖR INTE.

Önsketänkande. Det enda som bevisligen fungerar är det Kina gjort.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/who-chefens-skarpa-varning-till-unga-viruset-kan-doda-er/

En hälsning från WHO.

Hälsning från mig till dig, din idiot:

Du kan dö av 1000 olika orsaker. Det betyder inte att du ska sitta hemma som en feg råtta.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
HELT JÄVLA HEMSKT.

Och 24 000 människor dog av SVÄLT idag.

100 000 hittils döda i influensa i ÅR.

1 700 000 barn under fem år döda hittilis i ÅR.

217 000 döda av MALARIA i ÅR.

Vad hemskt detta coronavirus är... oh wait...

Ja, eftersom det nu drabbar oss. Det gör inte svält och malaria. Det är vanlig psykologi. En svårt bussolycka i Sverige berör oftast mer än en svår översvämning i Bangladesh. Även om vi visst kan beröras av t.ex. översvämningar i Asien och världssvält. Jag är ganska säker på att du på rak arm- utan att googla- kan nämna några svåra trafikolyckor i Sverige men inget precist om översvämningar i Bangladesh.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Heartbrake hospital i Italien. Everyone dies alone.

https://news.sky.com/story/coronavirus-everyone-dies-alone-heartbreak-at-the-italian-hospital-on-the-brink-of-collapse-11961130
Det är Staurt Ramsay sky News som fått tillstånd att gå in och filma. Mitt hjärta brister för dessa män (ja flest) gubbs som ligger där och kämpar för sina liv. Så fruktansvärt, måste sätta ärr i italienska familjer för generationer framåt. Nåt man pratar om typ som kriget e.l. Hoppas de får det bättre på andra sidan🌠
Citera
Medlem
Tycker det är riktigt jävla vidrigt hur folk sitter fortfarande ska sitta och förmildra det här...

”Nä men bara gamlingar”
”De skulle dö alldeles strax”

Några av er borde åka ned dit och andas koncentrerade jävla doser så man slipper se er, era naiva jävla kräk.

Hur många ska få dö i Italien per dag, innan ni börjar sluta tänka pengar? Också lustigt att det inte ”kan hända här”. Det är ju precis emot det där vi går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in