2020-03-22, 16:13
Medlem
Bara en död idag, tyvärr så går det bara bra så länge det finns intensivvårdsplatser, de lär väl vara fyllda någon gång den kommande veckan.

Kolla bara på Tyskland, få döda där, men de har väl drygt 28 000 platser där? Vad har vi, 700 med fältsjukhus och Stockholmsmässan?
Citera
2020-03-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Så du menar att vi kommer komma till ett skeende där det dör 30-50 personer om dagen?
Dessvärre, ja.

Om man tittar Italien hade de en relativt lång tid av enstaka fall.

Sen helt plötsligt, mellan 2/3 och 4/3 var det snitt 24 döda per dag.
Efter det följde tre dagar 5-7 mars av i snitt 42 döda.
8-10 mars i snitt 133 döda per dag.

Sådär har det fortsatt hela vägen fram tills nu. 19-21 mars dog i snitt 616 personer per dag - den siffran är försänkt på grund av att torsdagen egentligen tillhör den tidigare cykeln (i torsdags dog 427, i fredags 627).

Idag dör gissningsvis mellan 6-800 i Italien. Imorgon kan det mycket väl närma sig ett tusental nya döda.

Problemet med exponentiell ökning är att du inte ser den komma förrän det är försent. Något liknande kommer hända även i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Jo kanske. Vi är ett stugsittarfolk. Vi är hellre hemma i våra renoverade bostäder än sitter på restaurang med barnen och mormor, tänker jag. Vi rör inte varandra lika mycket när vi hälsar. Vi umgås inte lika mycket över generationerna. Vi har något färre rökare också. Vi umgås mer via sociala medier än andra europeer. Folk litar inte på sjukvården så man gör allt för att inte bli sjuk. Vi har också generösa regler så att arbetsgivare har råd att sätta arbetare i karantän och löntagaren missar inte så mkt lön. Vi är rätt vana att använda alkogel på arbetsplatser i samband med influensor.

Men å andra sidan reser vi mkt kommunalt (i Sthlm iaf) och jympar och tränar tätt som packade sillar. Barnen boendes varannan vecka hos mamma och varannan vecka hos pappas nya familj, gagnar inte en låg smittspridning.

Vi kan bara hoppas att vi sammantaget får någon slags fördel. Statistiken ser inte helt hopplös ut än så länge. Borde väl ha varit lite värre vid det här laget va?

Phu! tror inte det är så många som är bekväma med att sitta hemma, kom precis från min syster som var i ullared i går och det var fullt på varuhuset, slutade dock i bråk mellan mig och min syster och jag åkte hem då vi inte delar samma uppfattning om att försöka hålla sig borta från att vistas bland stora folksamlingar, här är det jag som inte fattar att man inte kan sluta leva bara sådär då kommer sverige gå i konkurs osv =(
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det stämmer inte alls med WHOs rapport. De som hamnar på intensivvård verkar enligt denna ha precis lika liten risk att överleva som den äldre gruppen. Skillnaden är att mycket färre av den yngre befolkningen hamnar där.

Ja i stor sett så har du ungefär 50% chans att överleva om du hamnar på IVA pga Covid-19, medelålder som gammal. Siffror finns redan på detta från Wuhan.
Citera
2020-03-22, 16:15
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Ungdomar över hela världen festar hejvilt och vägrar acceptera deras länders tuffa förbud.

I Tyskland håller ungdomar ”coronafester”, hostar på äldre och skriker ”corona”, rapporterar nyhetsbyrån AP.

– Ovanpå det så är det ett otroligt antal sådana grupper som skapas, säger Markus Soeder, guvernör i Bayern, till AP.

https://www.expressen.se/nyheter/unga-virusrebeller-festar-och-hostar-pa-aldre/

Äh. Typisk aftonhoranrubrik. Rent click bait. Säkert finns det någon dåre där ute som skriker "corona". Precis som kidsen skrek "bomb" efter 9/11 för att vara lustiga.
Citera
2020-03-22, 16:15
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Personen som rapporterades in idag dog egentligen igårkväll, dock.

Men du har rätt, eventuella uppdateringar kommer senare.

44 på intensiven i Stockholm en klar ökning och 84 totalt, 54 i fredags.
Citera
2020-03-22, 16:16
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Du är ta mig fan helt oförmögen att dra ens de enklaste logiska slutsatserna. Man kan enkelt genom att observera att oproportionerligt många unga människor just nu finns på intensiven dra slutsatsen att samhället hittills på ett effektivt sätt har lyckats skydda sina äldre medborgare, som annars skulle vara helt dominerande när det kommer till behov av intensivvård. Detta är positivt.

Du borde fråntas din yttrandefrihet då allt som kommer ur din mun är ren dynga. Rena troll är mer givande än vad du är, allt du gör är att misstolka saker som en högstadieelev begriper.

Hur i HELVETE kan du dra den slutsatsen med 82 vårdade personer på intensiven???
Är det någon som borde skämmas över sin egen okunskap är det fan du.
Citera
Medlem
Franke88s avatar
Denna tyska läkare förklarar varför Corona inte är något att vara orolig för. Bra video och ni flesta här inne borde titta på den för att lugna nerverna.

https://www.youtube.com/watch?v=p_AyuhbnPOI
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Äntligen hittade jag en intressant artikel som hänvisar till en ännu mer intressant artikel. Här testades 191 kinesiska patienter (vissa överlevde, andra dog). Allt från symtom till underliggande sjukdom redovisas.

Sammanfattning i Ny Teknik:
Coronavirus kan vara smittsamt i 37 dagar.
"Analyser av andningsprover från de som överlevt visade att det nya coronaviruset kunde upptäckas i mellan 8 och 37 dagar. "
https://www.nyteknik.se/samhalle/coronavirus-kan-vara-smittsamt-i-37-dagar-6990559

Här finns hela studien i the Lancet: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30566-3/fulltext

Rekommenderas.
Det blir lång karantän tid. Betydligt längre än FHM rekommendationen. Men de ser väl det som bra, det snabbar upp flockimmunitet, om det nu fungerar så med detta viruset.
Citera
Medlem
Fromlandss avatar
Känns lite som om folk inte riktigt förstått hur det smittar.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/?exp=68989#_68989
Att stänga ner städer och verksamheter gör väl bara att människor håller sig inomhus och umgås.
På vilket sätt skulle man umgås mindre intimt (alltså komma i kontakt med andra personers hud, sekretdroppar, nysningar och hostningar) med människor i bostäder än med arbetskollegor eller en annan pendlare på bussen?

Så länge man inte berör en annan människa eller hostar/nyser/spottar i en persons omedelbara närhet så kan man inte smitta/bli smittad, eller??

Känns som att blir det utegångsförbud så kommer smittan att öka - inte minska.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Men herregud är du riktigt jävla dum i huvudet?
Menar du på ALLVAR att unga klarar sig bra när de ligger på INTENSIVEN?

Jeez.
Alla har blivit hypnotiserade.
Det är som en jävla skräckfilm detta med hypnotiserade zombies.

Var har jag skrivit det? Jag skrev att unga klarar det bättre. Inte att alla unga klarar det bra. Viss skillnad där va. Nu förstår jag att du vill feltolka allt du läser. Som med artikeln.

Om du inte klarar av att höra det som Tegnell säger så är det väl synd, men det finns inte plats för känslor i dessa frågor. Han uttalar sig kanske lite kallt, men det är den krassa verkligheten. Ju färre gamla som hamnar i respirator desto bättre.
Citera
Medlem
När det här är över hoppas jag att många länder sätter press på KINA och låter dom jävlarna stå tillsvars för ett och annat. jävla kineserna har blivit varnade x antal gånger, bakteriologer och epidemiologer har öppet kritiserat dom och pekat ut var och HUR medans kritiken har gått förbi obemärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in