2020-03-22, 16:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, holland ligger pyrt till. Är det för att det är så tättbefolkat?

Igår låg de på en sjundeplats i listan av länder men flest coronadöda per capita:

https://www.statista.com/statistics/1104709/coronavirus-deaths-worldwide-per-million-inhabitants/
Holland, Sverige och Storbritannien var de tre länder som till förra helgen satsade på långsam spridning för att uppnå flockimmunitet.
Under förra helgen tvärvände SB och kör nu istället taktiken att försöka svälta ut viruset. Holland följde efter. Även Sverige vänder sedan dess, om än på svenskt vis (låtsas som det regnar, men vänder långsamt).

Nya rön framkom, törs jag hävda.
Citera
2020-03-22, 16:10
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Coronaexplosionen uteblev i Stockholm i helgen enligt Danderyds Sjukhus.

Är Sverige nu på väg att vända situationen som ett av ytterst få länder i Europa? Hade Tegnell rätt?
Tror många kommer få krypa till korset och kyssa Tegnells fötter efter detta är över. All skit som karln fått stå ut med från alla. Här har vi någon att vara stolt över
Lite tidigt att ta ut segern, men det ser faktiskt ut som att vi inte kommer vara i närheten den utveckling vi sett i många andra europeiska länder. Det där med att tvätta händer som många hånade regeringer för var nog kanske inte då dumt? Eller hur?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Intressant påstående kring högre blodtryck i städer. Kan du backa upp det med någon som helst källa? Eller tyckte du bara till och tyckte det var kul att göra ett inlägg?

Ok. Slarvigt men...
En tredjedel av den vuxna svenska befolkningen har högt blodtryck - hypertoni. Men många vet inte ens om att de är drabbade eftersom ett högt blodtryck ofta inte ger några symtom alls. (Källa Aftonbladet)
Stillasittande och stress en av många bidragande orsaker. Rätt många jobbar kontor och så i storstäderna.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Om Sverige har handlat bedrövligt, varför har Norge fler fall med 50% färre människor?

Norge förefaller ha fler testkit.
Citera
2020-03-22, 16:11
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Men herregud är du riktigt jävla dum i huvudet?
Menar du på ALLVAR att unga klarar sig bra när de ligger på INTENSIVEN?

Jeez.
Alla har blivit hypnotiserade.
Det är som en jävla skräckfilm detta med hypnotiserade zombies.

Ja det är en sjuk illusion att sjukdommen inte är farlig på unga om de hamnar på intensiven av den men överlever, fattar inte hur folk tänker, att sväva mellan liv och död ett par dagar på intensiven, INGA PROBLEM ALLS! Det är som vilken förkylning som helst!

Hur jävla korkade är ni, tror ni seriöst att era liv är desamma efter ni svävat mellan liv och död ett par dagar på intensiven? Ni kanske aldrig återhämtar er helt, visst... i statestiken så är ni "överlevde och botad" men i verkligenheten är det lite annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Hej, här kan du ladda ner periodiska rapporter som innehåller det du frågar efter. Jag tror inte de uppdateras på daglig basis men min skolfranska är också kass så jag kan ha missförstått.

https://www.santepubliquefrance.fr/maladies-et-traumatismes/maladies-et-infections-respiratoires/infection-a-coronavirus/documents/bulletin-national/covid-19-point-epidemiologique-du-15-mars-2020

Det finns också intressant statistik som visar att en stor majoritet av de döda i FR är över 75 år gamla.

Det är där jag brukar hämta mina tal på antal med påvisad smitta på regionnivå samt antal totalt döda i hela Frankrike. De är duktiga på att publicera detta en gång om dagen.

Men jag hittar inte data över var de som har dött har dött någonstans där. Där hittar jag bara till och med 15 Mars. Det är ju en evighet sedan i detta sammanhang. Är det bara jag som inte hittar rätt dokument?

Jag hoppas du svarar "Ja du är blind, haha!" och visar var informationen finns För det är lite tråkigt att inte veta nu när det tyvärr börjar bli en hel del dödsfall även i Frankrike.

Tack för svaret förresten!
Senast redigerad av 235711 2020-03-22 kl. 16:14.
Citera
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Att det inte har exploderat mer än det gjort i Sverige i helgen är positivt. Kanske hade Friherr rätt ändå? Norge, Danmark, Tyskland ser också bra ut.

Varför går dessa länder bättre än italien och spanien? Skillnader hos folkgrupper i motståndskraft?
Citera
2020-03-22, 16:12
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Tror många kommer få krypa till korset och kyssa Tegnells fötter efter detta är över. All skit som karln fått stå ut med från alla. Här har vi någon att vara stolt över
Lite tidigt att ta ut segern, men det ser faktiskt ut som att vi inte kommer vara i närheten den utveckling vi sett i många andra europeiska länder. Det där med att tvätta händer som många hånade regeringer för var nog kanske inte då dumt? Eller hur?

Fyfan vilken nationalhjälte han hade blivit
Citera
2020-03-22, 16:13
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vad i helvete har HÄNT?
Har ni kastat all hjärnkapacitet överbord?
Begriper ni inte att man inte kan konstatera att man har skyddat äldre genom att unga människor ligger svårt och allvarligt sjuka på intensiven?
Förstår ni inte längre att man är nära döden om man ligger där? Fattar ni inte att han pratar strunt?
Vad har hänt? Kan ni inte längre tänka själva? Hör ni inte hur stolligt det låter?
Ni är ju som hjärntvättade zombies allihop!!
Är det nåt i vattnet?

Du är ta mig fan helt oförmögen att dra ens de enklaste logiska slutsatserna. Man kan enkelt genom att observera att oproportionerligt många unga människor just nu finns på intensiven dra slutsatsen att samhället hittills på ett effektivt sätt har lyckats skydda sina äldre medborgare, som annars skulle vara helt dominerande när det kommer till behov av intensivvård. Detta är positivt.

Du borde fråntas din yttrandefrihet då allt som kommer ur din mun är ren dynga. Rena troll är mer givande än vad du är, allt du gör är att misstolka saker som en högstadieelev begriper.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Hur kan vi veta om vi inte hade några fall?
Vi kan väl ha haft fall men ingen som var allvarligt sjuk så de behövde uppsöka vård.

Det är ett statistiskt nummerspel. Redan vid 1000-insjuknade bör 200 st vara rejält sjuka. Minst 50 behöva uppsöka vård.

Även med grav missvisning bör 5 - 10 fall ha inkommit.

AT var troligtvis ganska rätt ute. Det var dock brist på testkitt som gjorde att smittan fick fäste ordentligt o övergick från import till inhemsk.
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Oavsett hur det blir så har han varit en urusel kommunikatör som motsagt sig själv flera gånger, vilket har skapat stor oro i samhället då folk känner att man inte kan lita på vad myndigheterna säger.
Citera
Avslutad
Kanske har länkats tidigare...

What Coronavirus Symptoms Look Like, Day By Day
https://www.youtube.com/watch?v=OOJqHPfG7pA&feature=emb_title
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem