2020-03-22, 13:54
Medlem
Olika länder i världen har vidtagit olika åtgärder, specifikt har Rwanda också i landet bredvid det, Kongo redan tagit åtgärda för att förebygga mot den nya viruset. Dessa åtgärder är synliga, till och med seriösa. Den lilla nationen, Rwanda, tog några kritiska åtgärda när första person dog av det nya viruset, Coronavirus i landet.

Medan de flesta länder inte bara i den Europeiska unionen utan över hela världen har sett effekterna av det nya viruset, och vad det har gjort Kina, Italien, Spanien till.

Många länder i väst-världen tog allt för långt tid att svara, eller göra någonting alls mot det dödliga hotet, en i synnerhet, Sverige. Än så länge har Sverige inte stängt sina grundskolor, och till och med nu förblir landet öppet, äldre vandrar i staden, butiker och bibliotek, obegränsat.

Citat:
Ett dygn efter att det första fallet av coronaviruset registrerades i Rwanda stängde landets skolor och kyrkor samtidigt som större folksamlingars förbjöds. Det snabba agerandet möts av beröm.

https://www.omvarlden.se/Branschnytt/nyheter-2020/rwanda-agerar-snabbt-mot-coronaviruset/
Senast redigerad av Foreknowledge 2020-03-22 kl. 13:58.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Bara 1 dödsfall idag, jag trodde mellan 5-10

1 dödsfall är mycket, tänk om de hade varit Kungen?
Citera
Medlem
Läste igår på svt att Uppsala universitet håller på att ta fram tester som visar direkt vid provtagning ifall man är smittad eller har varit smittad.

Tror ni Sverige och övriga länder kommer testa hela befolkningen när dessa tester görs tillgängliga? Så kan man släppa ut folk som är immuna i samhället igen.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja och samtidigt hävdar folk i tråden att detta går över. Sverige är ej drabbat.

Kolla på världen, ingen kan längre förneka att detta är den största krisen vi skådat i modern tid
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Rökning är väldigt kulturellt betingat i Italien. Ofta röker man i samband med resturang/pub/cafebesök. Om du besöker Italien nån gång och går på resturang lär du märka skillnaden jämfört med att gå på resturang i Sverige. Så den där statistiken är felaktig imo.

Nu är ju rökning förbjuden på restauranger i båda länderna sedan många år så möjligen kan man se skillnad på hur många som går ut på gatan för att röka.
Jag tror att italienare har svårare för det där momentet när samtalet stannar av. Då tar rökarna genast tillfället att fly ut på gatan för att röka. Samma sak skir i sverige förstås men inte i lika stor utsträckning
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nja, jag är själv från Sydeuropa och rökning är jämnt fördelat bland män och kvinnor. Kanske var det mest män som rökte förr i tiden men rökning är numera utbrett bland både män och kvinnor.

En intressant sak är att rökning i dessa länder för 30-40 år sen var statusbetingat. Och är fortfarande det. I Sverige är det mer låg status att röka medan eliten i dessa länder röker för att det är ett sätt att visa att man är bättre än alla andra.
Förhållandena för 30-40 år sedan spelar också in. En åldring som rökt i 30-40 år har sämre lungor än en ung som rökt i 10. Vissa äldre kan ha rökt sedan tonåren, i 70-75 år.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
En kanske dum fråga:

Många härinne på forumet har påstått att antalet döda kommer att öka exponentiellt i Sverige. När exakt kommer vi se det?

När jag tittar på antalet nya fall och antalet döda så ser jag ingen exponentiell ökning.

Borde vi inte ha +20 döda varje dag vid det här läget?

Vad jag har läst så kommer toppen ligga några månader fram. Dvs i början av juni om vi jämför oss med England enligt experter där
Citera
2020-03-22, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Möjligheten finns eftersom allt är förberett av tjänstemännen inom Region Stockholm. Nu är det politikerna som måste besluta. Jag tror att politikerna är riktigt skärrade just nu. Att det inte blev så många nya fall i lördags stärker "vänta och se"-linjen. Men säger Löfven "go!" så kan karantänen vara ett faktum på måndag morgon. Det finns dock olika nivåer av karantän, så vad beslutet blir till slut rent konkret vet jag inte. Det är söndag så jag kan inte tjuvlyssna heller. Jag är i varje fall lika spänd på det där talet som många andra.

Hoppas på att det är "go".

Uppskattar dina långa öron.
Citera
2020-03-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Här bedrivs även vuxenutbildning med en mängd afgan/iranier som har kommit hem från semestern. Misstänker ändå att viruset sprids mest av semestrande svenskar från alperna.

Japp vet 6 st som vart i Österrike alla vart sjuka när dom kom hem.
Ett par i Italien blev sjuka.
Många onödiga importerade fall som kunde undvikits om dom hållit sig hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vad jag har läst så kommer toppen ligga några månader fram. Dvs i början av juni om vi jämför oss med England enligt experter där

Jaha, så ni skjuter fram datumet återigen?

När jag går tillbaka i tråden så hävdar många att mars skulle bli en hemsk månad vad gäller dödsfall.

Hur ska ni ha det?
Citera
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Kan någon förklara varför Finland har så få dödsfall?

Väldigt få över 60år!

https://thl.fi/documents/533963/2643397/covid_age_22.3..png/db6c96d2-d5f4-b94f-93f9-23274a80f23c?t=1584878137569&imagePreview=1

Bara en 80+ 45 verkar vara medelåldern. Bra! Det visar väl att man kan spåra de milda fallen med!
Citera
2020-03-22, 13:57
Medlem
Citat:
https://twitter.com/PeterKolchinsky/status/1239560638239838215?s=19

Enligt denna virolog är det mängden av virus man andas in som avgör ifall man får milda eller svåra symptom. Vad tror ni om detta?

Det är klart att det påverkar. Virus sprider sig genom att invadera celler och kopiera koden och sprids på så vis. Desto mer av dessa man andas in desto svårare blir det för kroppen. Två partiklar orsakar dubbelt så mkt spridning i kroppen som en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in