2020-03-22, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Män lever också allmänt mindre hälsosamt. Yrken där lungor tar stryk i t.ex industri, och sen röker de också i betydligt högre omfattning. Speciellt i Italien.

Nja, jag är själv från Sydeuropa och rökning är jämnt fördelat bland män och kvinnor. Kanske var det mest män som rökte förr i tiden men rökning är numera utbrett bland både män och kvinnor.

En intressant sak är att rökning i dessa länder för 30-40 år sen var statusbetingat. Och är fortfarande det. I Sverige är det mer låg status att röka medan eliten i dessa länder röker för att det är ett sätt att visa att man är bättre än alla andra.
Citera
2020-03-22, 13:41
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Hur fasiken kan "FLOCKIMUNITET" ha blivit ett begrepp och en realitet på olika medier. Är ganska övertygad om att nästan ingen kände till vad ordet betydde. Här har många sugit sig till begreppet och dess betydelse och drar skeva logiska slutsatser. Hur kan man överhuvudtaget dra slutsatser av något helt okänt virus.

Nu kommer en nyhet till. Kanske det har skrivits om tidigare i tråden men vem fasen orkar att kolla när det haglar in massa olika tyckanden och sossarnas inhyrda troll spammar massa skit rent politiskt.

KRISTINASKOLAN på Lidingö stänger ned på grund av att mer än 20 stycken har blivit smittade med corona. Flera av dessa ligger och kämpar för livet, vad jag har förstått är det lärare. Många fler i skolan misstänks vara smittade och föräldrarna till eleverna får knapphändig information.

Här kan man nog gapa: KÄLLA, och förnöjt trippa vidare till att spamma forumet med att det bara är influensa.

Trovärdigheten ligger i att man kan titta i historiken och dra slutsatser genom detta! Kika gärna i morgon.

Slutligen: Det bor drygt 47.000 invånare på Lidingö - har man den spridningen på den ön kan man nog bara säga: -godnatt!

Källa.... Står normal skolgång på deras hemsida..........
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Någon som har en teori om varför det är till övervägande del män som dör? I Italien är det 70% män som dör jämfört med 30% kvinnor. Vad jag vet röker kvinnor och män i samma utsträckning i Italien. Jag är själv från ett sydeuropeiskt land och folk röker som skorstenar. Det handlar om flera paket om dagen, både män och kvinnor. Rökning är väldigt utbrett i den äldre befolkningen, skulle tippa på att 60-70% över 40 röker.

Det beror på biologiska skäl. Viruset attackerar vissa specifika receptorer i lungan som män har i betydligt större utsträckning än kvinnor. Män blir därför oftare svårt sjuka och avlider.

Dödligheten är avsevärt högre för män.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Vad tror ni, gäller det bunkrar på sig saker idag, om Löven sätter oss alla i karantän ikv?

Om jag inte sedan tidigare hade haft ett rätt stort lager så skulle jag definitivt ha bunkrat.
Fast jag har mina tvivel angående det där talet.
Citera
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Virus är de minsta biologiska enheterna som kan infektera levande organismer. Virus brukar inte räknas som en livsform, då de saknar egen ämnesomsättning, och ej kan föröka sig på egen hand, utan beskrivs ofta snarare som "ett mellanting mellan levande och död materia". De kan inte föröka sig utan att infektera en levande cell. Med hjälp av cellens maskineri tillverkar viruset fler viruspartiklar. Eftersom virus är helt beroende av en värdcell för metabolism och reproduktion definieras de som obligata intracellulära parasiter.

Instämmer i inlägget förutom det fetade då virus ej har någon eller behöver någon metabolism.
Just därför definieras virus ej som levande materia.
Det är som vilket datorvirus som helst, oskadligt tills det kommer in i ett datorprogram (cell) och börjar förstöra originalprogrammeringen (närmaste metafor jag kunde komma på).
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Källa på att män har sämre immunförsvar än kvinnor? Har sett det flera gånger men är det verkligen vetenskaplig konsensus kring det?

Slower immune system aging in women versus men in the Japanese population

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3663722/

Citat:
Age-related changes in various immunological parameters differ between men and women. Our findings indicate that the slower rate of decline in these immunological parameters in women than that in men is consistent with the fact that women live longer than do men.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Jag har fått fram samma siffror som dig, det jag är mest nyfiken på nu som verkar vara svårt att få klarhet i är när, inte om, sjukhusen är fulla.

Sahlgrenska Göteborg säger att toppen är 1 april med 290 inlagda + 75 på IVA, vet inte hurpass omsättningen är i just den frågan, men om totalen ökar 43 till 68 en lördag till söndag i hela landet så är har vi redan där en rätt snabb ökning, ökar det med 63% per dag i hela landet så har vi 2000 nästa söndag, klarar vi se en fortsättning av sjukfall som behöver sjukvård ?

Hoppas någon annan har mer siffror att räkna på

Stämmer. Jag fick också de siffrorna.

Nej, svenska samhället kommer få enorma problem och inom 3-4 veckor imploderar det.
Beredd dig för absolut värsta scenario.
Antalet sjuka kommer vara flera hundra tusen i maj.
Jag menar allvar nu.
Citera
Medlem
Citat:
Källa på att män har sämre immunförsvar än kvinnor? Har sett det flera gånger men är det verkligen vetenskaplig konsensus kring det?

Jag vågar inte uttala mig om äldre kvinnor, men under fertil ålder stämmer det. Det är för att skydda fostret. Det är detta som gör att män faktiskt blir sjukare än kvinnor vid förkylning.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Vad tror ni, gäller det bunkrar på sig saker idag, om Löven sätter oss alla i karantän ikv?
Citat:
Det kommer pågå i sex minuter

Hinner han verkligen få sagt och klargjort en sådan sak på dessa få minuter?

Jämför med Castros tal som kunde pågå i timmar. Varför så lite taltid när han har chansen att nå ut till folket?
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Indien ska tydligen köra en provnedstängning av hela landet idag, mellan 07.00 - 21.00. Tydligen gör man detta för att testa hur en eventuell längre nedstängning kan fungera längre fram.

Källa är Aftonbladets löpande uppdatering.
Citera
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Ja.

Nej varken i Italien eller sverige.
Citera
2020-03-22, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hur är det i Spanien nu där du är?

Har kontakt med folk i Alicante. Det är riktigt illa. Fick precis en video på Whatsapp där folk ligger på golvet i sjukhuset i drösar och försöker andas. Finns inga sängplatser kvar.

Jag kan dock säga dig att värre kommer det bli även i Spanien innan detta är över.

Detta virus bör ha bränt igenom jordens befolkning i början på juli

Där jag är sker ingen omfattande smittspridning än så länge. Sitter mest inne och går enbart ut och handlar en gång i veckan. Många äldre där jag bor så om det får fäste här kommer nog 70% av befolkningen att stryka med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in