2020-03-21, 23:00
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag inser precis samma sak. De som invänder mot flockimmuniteten är nog åtminstone ungefär precis samma personer som inte förstår Sveriges strategi; att tillåta spridning, men i hanterbar takt. Det är som användaren aw beskriver, det enda sättet att få bukt med viruset innan vaccin kommer. Tre alternativ:
1. Sveriges strategi: Tillåt spridningen men begränsa hastigheten så att den blir hanterbar för vårdreseurserna. Flockimmunitet tar längre tid på sig, men de som insjuknar kan få vård.
2. Totalisolera. Smittan försvinner lokalt, för tillfället. Man skjuter endast upp alternativ 1 eller 3 med några extra veckor nedstängda företag.
3. Gör inget. Låt smittan sprida sig okontrollerat. Flockimmunitet inträder snabbare än för alternativ 1, men betydligt fler döda eftersom fler konkurrerar med varandra om begränsade/övertrasserade vårdreseurser.

Fast man gör alternativ 3 nu vilket är problemet. Vad har man gjort konkret när det kommer till åtgärder?
Citera
2020-03-21, 23:00
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Kanske ändå är lite bättre än Stureplan?

Om Du tror att det är överfullt där ( här ) nu, så kan Du se själv hur det ser ut:

Rätt glest och några minuter efter 02.00 så ser Du om det bildas lite folksamling utanför Sturehof.

http://webbkameror.se/webbkameror/stureplan/index.php

/ Igår stod den stora polisbilen där mest hela kvällen, tror jag /

- Sturehof är (kanske var numera) den Restaurang i Sverige som har högst omsättning.

Det är inte många som tänker på det.
Citera
2020-03-21, 23:01
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag misstänker att de som ägnar sig åt risktagande i Åre förmodligen inte skulle sitta hemma självisolerade om de var på sin hemort.

Det kommer alltid finnas människor som inte kan värdera risker. Speciellt i detta fall där budskapet hela tiden varit att det inte är särskilt farligt för yngre.

Jag själv var inte ett dugg bättre, efter att suttit hemma i 2 veckor så tog jag taxin hem till en vän, dricka där sen dra hemåt.. nu är jag förkyld, kan ej anklaga någon förutom herr tegnell och mig själv
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nu är han igång med konstiga uttalanden igen. Som vanligt handlar det om att förringa omfattningen av problemen och låtsas som att läget är under kontroll:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Jaså, en "avstanning", minsann? Italien rapporterar idag 6557 nya fall. Det är nytt rekord. Igår rapporterade de 5986, i förrgår 5322, dagen innan 4207, osv, osv. Var är Tegnells "avstanning"? Det enda som "avstannat" är nog förståndet och verklighetsuppfattningen.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Om nu Tegnell nödvändigtvis måste sitta kvar på sin post, kan han då inte bara sitta på sitt kontor och hålla käften? Vad är meningen med alla dessa uttalanden, som alla ser inte stämmer med verkligheten?

Han är en psykopat. Han har fällt 10-20 olika uttalanden som varit helt absurda. Till och med andra smittskyddsexperter verkar förstå att något är fel med mannen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag inser precis samma sak. De som invänder mot flockimmuniteten är nog åtminstone ungefär precis samma personer som inte förstår Sveriges strategi; att tillåta spridning, men i hanterbar takt. Det är som användaren aw beskriver, det enda sättet att få bukt med viruset innan vaccin kommer. Tre alternativ:
1. Sveriges strategi: Tillåt spridningen men begränsa hastigheten så att den blir hanterbar för vårdreseurserna. Flockimmunitet tar längre tid på sig, men de som insjuknar kan få vård.
2. Totalisolera. Smittan försvinner lokalt, för tillfället. Man skjuter endast upp alternativ 1 eller 3 med några extra veckor nedstängda företag.
3. Gör inget. Låt smittan sprida sig okontrollerat. Flockimmunitet inträder snabbare än för alternativ 1, men betydligt fler döda eftersom fler konkurrerar med varandra om begränsade/övertrasserade vårdreseurser.

Och vad måste man göra för att få en kontrollerad smittspridning som vi inte gör?

Hela resonemanget bygger ju på att vi skulle masstestat från början när vi följer den här strategin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det finns inte alls "massor" av exempel. Det finns ett fåtal exempel som faller inom den statistiska felmarginalen. Medelåldern för att dö i corona är över 80 år.

De unga kämpar emot några dagar längre bara.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En bekant har hostat elakt en tid, jobbar inom vården och har en multisjuk anhörig. Fick efter många om och men testa sig. Rigorösa säkerhetsåtgärder och testet utfördes på parkeringen i vederbörandes bil. Salivtest och slemhinnetest. Efter 48 timmar kom svaret att personen inte är smittad. Det finns således andra infektioner i luften än SARS-CoV-2 med likartade symtom.

Jag antar att din bekanta drog en lättnadens suck..

Annars.., man läser ju mycket om Corona, och dess härjningar. Fick med mig tidigare idag att tydligen skall Tyskland troligen börja använda sig av "starkare lut" i form av ngn form av lagstiftning, oklart ännu exakt vad. Men i början/mitten av nästa vecka.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Italien har ett problem med att extremt få bryr sig om att det är utegångsförbud.

Och vi har inte ens utegångsförbud!
Citera
2020-03-21, 23:02
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tegnell ser nu en möjlig inbromsning av drabbade fall i Italien, trots 800 döda det senaste dygnet - Italien torde då vara totalt körda, detta då Tegnell haft fel i det mesta han förutspått.

Ciao, ciao Italia!

Om han fortsätter säga det dagligen så måste han ha rätt tillslut, kanske till sommaren?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tegnell ser nu en möjlig inbromsning av drabbade fall i Italien, trots 800 döda det senaste dygnet - Italien torde då vara totalt körda, detta då Tegnell haft fel i det mesta han förutspått.

Ciao, ciao Italia!
Kulmen är nådd. Eller, den är kanske nådd, tror jag. Snart, eller om ett tag. Den är kanske nådd nästa vecka, det vet jag alldeles säkert. Jag är ju statsepidemiolog, så mig kan ni lita på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Högsta procentuella andelen döda (Minst 200 fall)

Italien 4825 döda/53578 smittade = 9%
Indonesien 38/450 = 8,44%
Irak 17/214 = 7,94%
Iran 1556/20160 = 7,54%

Det har slumpat sig så att alla börjar med bokstaven I.

Givetvis ar mörkertalet stort, och den riktiga procentuella andelen är mycket lägre, men det är de siffror vi har att gå på.

Länder med flest inrapporterade Coronafall utan ett enda dödsfall än:

1. Tjeckien 995 smittade/0 döda
2. Qatar 481/0
3. Saudiarabien 392/0
4. Rumänien 367/0
5. Estland 306/0

Du kan inte räkna döda genom smittade. De smittade är inte avslutade fall och många av dem kommer att dö. Tittar man på avslutade fall ligger dödligheten mycket högre i Italien på 44% och USA 63%. I Sverige ligger dödligheten på avslutade fall på exakt 50% i nuläget. Det verkar som om dödligheten är mycket högre utanför Kina.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Det här är alltså Löfvéns syfte med resan till Sydkorea. Han tänker slå världen med häpnad och (hoppas på att kunna) lansera ett vaccin:
(Dessa rubriksättare, är det inte ”Spanienhettan” så är det ”Coronadrag”.)
Citat:
Löfvéns coronadrag – överens om samarbete med Sydkorea.

Ett vaccin! Har han lovat Sydkorea ett Nobelpris för att få vara med och glänsa?:
Citat:
Båda ledarna kom överens om ett samarbete när det gäller vaccin, skriver tidningen. [SvD]

Det måste ha slagit i slint hos karln. Pressad?:
Citat:
.– Sydkorea befinner sig lite länge fram i skeendet nära det gäller corona. Det var därför värdefullt att Moon kunde redogöra för de åtgärder som landet vidtagit, säger Löfvens pressekreterare Gösta Brunnander till SvD.
Sydkorea har, olikt många andra länder, men precis som Sverige inte stängt landets gränser eller satt städer i karantän.
Saken är bara den att Sydkorea har kunnat hantera det utifrån helt andra förutsättningar och situation ...

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/lofvens-coronadrag-overens-om-samarbete-med-sydkorea/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in