2020-03-21, 22:57
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Har försökt argumentera i dagar här..

Men tycker mig ändå se en del positiva tendenser i att fler och fler inlägg verkar förstå Sveriges strategi, kontra exempelvis Kinas, bättre ju längre tiden förflyter, till en början då vissa länder valde populistiska lösningar fick detta naturligtvis många att fråga sig varför Sverige inte gick samma väg.
Jag inser precis samma sak. De som invänder mot flockimmuniteten är nog åtminstone ungefär precis samma personer som inte förstår Sveriges strategi; att tillåta spridning, men i hanterbar takt. Det är som användaren aw beskriver, det enda sättet att få bukt med viruset innan vaccin kommer. Tre alternativ:
1. Sveriges strategi: Tillåt spridningen men begränsa hastigheten så att den blir hanterbar för vårdreseurserna. Flockimmunitet tar längre tid på sig, men de som insjuknar kan få vård.
2. Totalisolera. Smittan försvinner lokalt, för tillfället. Man skjuter endast upp alternativ 1 eller 3 med några extra veckor nedstängda företag.
3. Gör inget. Låt smittan sprida sig okontrollerat. Flockimmunitet inträder snabbare än för alternativ 1, men betydligt fler döda eftersom fler konkurrerar med varandra om begränsade/övertrasserade vårdreseurser.
Citera
2020-03-21, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Nä men oj, var det känsligt att du har en närstående som suger ut välfärden efter att vi skattebetalare betalt hennes utbildning?

Nu handlar det inte om dig eller mig, du måste förstå att det handlar om hela samhället. Det här med att nån är kränkt eller känslighet måste du släppa genast. Förbered dig istället för att sjukdomen ska slå ett järngrepp över oss.

Du, ta till dig i stället att Covid-19 kommer snart att lamslå hela Sverige. Sen förstår jag inte ditt svar- vad fasen har utbildningen med detta att göra? Du måste förstå att snart kommer nätläkare vara din ända kommunikation till vård du kommer få.

För kännedom har de flesta operationer gällande cancer ställts in, cytostatika- behandlingarna har också i princip ställts in. Även det mesta andra planerade operationer.
Citera
Medlem
Duerfs avatar
Jag misstänker att de som ägnar sig åt risktagande i Åre förmodligen inte skulle sitta hemma självisolerade om de var på sin hemort.

Det kommer alltid finnas människor som inte kan värdera risker. Speciellt i detta fall där budskapet hela tiden varit att det inte är särskilt farligt för yngre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Varför är det omöjligt att Kina har utrotat corona i Hubei?
Kina har officiellt sex tusen öppna fall av corona.

Hubei har kanske uppnått flockimmunitet nu, jag vet inte. Men Hubei är bara 4% av Kina.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Lyssna på SR1 lördagsintevrjun med Monica Sararinen idag med högste sheriffen för Danderyd Sjukuhus

Vi har 90 IVA platser och 70 är nu bokade enligt Johan Styrud som är chef där.

Sug kollosal penis.

Och de sista fem måste man hålla till kändisar eller politiker. Alltså bara 15 platser kvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Detta är vad vi vet hittills:

Du skriver, detta är vad vi vet hittills, men läser man nedan, så vet man inte!

Vad jag menar, flockimmunitet är enligt mig osäkert, eller bör på ett eller annat sätt utföras reglerat.

Vi har idag inte kännedom om andra riskgrupper för covid-19. Det är möjligt att personer med allvarlig njursjukdom, leversjukdom och personer med nedsatt immunförsvar efter transplantation eller till följd av medicinsk behandling också har ökad risk för ett allvarligare sjukdomsförlopp.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Tegnell ser nu en möjlig inbromsning av drabbade fall i Italien, trots 800 döda det senaste dygnet - Italien torde då vara totalt körda, detta då Tegnell haft fel i det mesta han förutspått.

Ciao, ciao Italia!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Nej, men Tegnell verkar tro att VARJE DAG är 1 April, eller hur!
Nu är han igång med konstiga uttalanden igen. Som vanligt handlar det om att förringa omfattningen av problemen och låtsas som att läget är under kontroll:

Citat:
Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell har tidigare uttalat sig försiktigt positivt kring att det möjligen finns små tecken på att smittspridningen i Italien avtar.

– Man måste komma ihåg att dagens dödstal är de som fick diagnosen för ett par veckor sedan. Det jag såg var en viss avstanning av antalet nysmittade, antalet nyupptäckta fall, säger Anders Tegnell till TT.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Jaså, en "avstanning", minsann? Italien rapporterar idag 6557 nya fall. Det är nytt rekord. Igår rapporterade de 5986, i förrgår 5322, dagen innan 4207, osv, osv. Var är Tegnells "avstanning"? Det enda som "avstannat" är nog förståndet och verklighetsuppfattningen.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Om nu Tegnell nödvändigtvis måste sitta kvar på sin post, kan han då inte bara sitta på sitt kontor och hålla käften? Vad är meningen med alla dessa uttalanden, som alla ser inte stämmer med verkligheten?
Citera
2020-03-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Inte en enda person under 30 år död i Italien av Corona. Endast 42 döda under 50 år (troligtvis multisjuka) av 3,770 dödsfall. Det motsäger bilden som alla fear mongers här försöker sprida https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_21marzo%20ITA.pdf

Så människor från 51 år och uppåt förtjänar inte att få leva? För det är vad du och alla andra förnekare egentligen säger.
Fint, då vet vi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tegnell ser nu en möjlig inbromsning av drabbade fall i Italien, trots 800 döda det senaste dygnet - Italien torde då vara totalt körda, detta då Tegnell haft fel i det mesta han förutspått.

Ciao, ciao Italia!

När okunniga nollan Tegnell säger något då vet man att det är tvärtom.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Enligt ms-sällskapet är det medicineringen som kan vara knepig i detta fall inte själva sjukdomen. Men den som lever får se.. jag har ms själv så därav nyfikenheten. Jag har aldrig hört att influensor eller liknande skulle vara farligare för mig. Har till och med frågat min neurolog någon gång om jag bör vaccinera mig mot influensa men svaret var bara att det inte behövs. Som det är nu ska jag avstå min behandling och börja med en annan mildare behandling pga covid.

Både medicineringen och själva sjukdomen kan vara problemet. Jag är i och för sig inte läkare. Om du till exempel är stressad, kan dina symptom förvärras. Din sjukdom kan intensifieras och medicinen kan också göra lättare för corona att anfall dig och sprida sig i din kropp.
Citera
2020-03-21, 23:00
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Alla är drabbade, det där med riskgrupperna är bara nys. Det finns massor av exempel på unga utan underliggande sjukdomar som dött. Det tar ju två veckor innan man dör. I Italien närmar sig dödssiffran 50%. Just nu dör fler än som friskförklaras.
Det finns inte alls "massor" av exempel. Det finns ett fåtal exempel som faller inom den statistiska felmarginalen. Medelåldern för att dö i corona är över 80 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in