2020-03-21, 14:58
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Tegnell? Är du sjuk i huvudet. Han representerar en myndighet med 500 experter, att tro att det är HAN som bestämmer är bra korkat!

Har inte Tegnell en egen åsikt? Man verkar för övrigt lyssna väldigt mycket på vad just Tegnell säger och han är väldigt inställd på att skolorna inte ska stängas.

Frågan är varför?

9-15-åringar kan vara hemma själva. Så deras argument om att föräldrar måste vara hemma håller inte för fem öre.
Citera
Medlem
Svensk media mörkar.. Följ BBC https://www.bbc.com/news/live/world-51984399?ns_mchannel=social&ns_source=twitter&ns_c ampaign=bbc_live&ns_linkname=5e75facc9ea9fc0673e7a f54%26Spain%20death%20toll%20-%20record%20one-day%20rise%262020-03- 21T11%3A31%3A52.248Z&ns_fee=0&pinned_post_locator= urn:asset:bd5003c6-d5a1-4d53-b010-106a5002fb76&pinned_post_asset_id=5e75facc9ea9fc06 73e7af54&pinned_post_type=share
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Helvete. Jag gillar det du skriver men ändå inte. Vill du ärligt halshugga folk? Om så är jag inte med på noterna. Tegnell med flera har kanske gjort ett uselt jobb men det innebär inte dödsstraff. Sparka dom ja men vi dödar inte folk i Sverige.

Jag själv är emot våld, men det dessa personer gör är att dömma hundratusentals till döden just nu, och inte bara gamla utan även yngre. Fler kommer dö av detta virus än vad som dog under andra världskriget.

Spanska sjukan dödade 50-75 miljoner människor, och hade bara en dödlighet av 2%.

Idag finns det betydligt mer människor på jorden som kan infekteras, det sprider sig snabbare än spanska sjukan, och detta virus har en mycket högre dödlighet än spanska sjukan.

Att inte ta detta på allvar är det dummaste man kan göra.

Speciellt när man håller smittvägen Barn->Vårdhemspersonal->Pensionär öppen.

De som saknar intelligens har svårt att räkna ut detta innan faktumet visar sig bara, men halshuggning vore ett milt straff, vilket kommer stå tydligt om ett par månader. Men då är det redan för sent.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-03-21 kl. 15:01.
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Håller helt med! MSB har funnits i elva år men de står helt handfallna och spottar ur sig floskler då det egentligen borde funnits tid att skapat en manual för hur man agerar vid en pandemi. Tegnell förutspådde ju detta redan 2007 och har också haft lång tid på sig att göra en to-do-list istället för att lalla runt och prata strunt som hittills inte verkar stämma.
Här behövs en person som pekar med hela handen och gärna en praktiserande läkare som lyssnar på varningar från Kina och Italien.
Håller helt med.

Vi har diskuterat detta tidigare i tråden. Det finns styrdokument och vägledningar. Bland annat en ”uppdaterad” version av ”Att planera för en pandemi - en vägledning för verksamhetsansvariga” (KBM dnr 0216/2006).

Problemet är att man av oklar anledning inte följer de dokument som faktiskt togs fram för länge sedan av dåvarande Krisberedskapsmyndigheten och Socialstyrelsen. Förklaringen är troligen att ”uppdateringen” av relevanta dokument mer eller mindre endast gjordes med en anpassning till den nya myndighetens grafiska profil och inte så att innehållet justerades till rådande verklighet.

Någon intresserad journalist lär säkert sätta händerna i detta när saker lugnat ner sig och då får vi väl se vem som tvingas stå och tvätta sin byk i det offentliga.
Citera
Medlem
Covids avatar
1000 = 20 · 1.15^t

t = ln 50 / ln 1.15 = 28 dagar

Boka 18 april i din kalender.

Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Återkom när det är över 1000.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Varför kan man inte stänga mellanstadiet och högstadiet?

Dessa barn kan vara hemma själva. Det finns inga ursäkter till att inte stänga ner mellanstadiet och högstadiet.

Regeringen och Tegnell är sjuka i huvudet.
Jag tycker absolut de ska stänga ner både förskolorna och hela grundskolan och det endast i två veckor.

Allt för att plana ut antalet smittade och de som ev behöver vård. Allt för att vården ska klara detta.

Två veckor är ju ingenting.

Jullovet och sommarlovet är mycket längre och då är det inga problem att stänga ner. Påsklovet är ju här snart.

Kom igen regeringen, två veckor från måndagen just för att plana ut. Efter två veckor är vädret dessutom bättre och kan ev hålla coronan borta.
Citera
2020-03-21, 14:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag vill inte bli behandlad som ett jävla barn av min "stat". Är det så svensken i gemen är? De vill ha så lite information som möjligt för att inte bli "rädda"? Hur fan är människor skapade? Är svensken en ras av förvuxna barn? Jag tror egentligen inte det, men våra styrande behandlar oss som sådana. Jag ser det som förolämpande att de här jävlarna inte tror att jag är kapabel till att ta till mig verklig information om läget i landet. Vad säger det om en människa som inte blir förolämpad av att bli behandlad som nån mindre vetande undersåte som måste vaggas in i trygghet med vackra ord och noll info?

Du har all info du behöver
Citera
Medlem
Guldtandens avatar
Helt otroligt. Det är som att alla glömt av att det är en pandemi. Nu flockas folk på uteserveringar i Göteborg. Medans massvis av länder gör en lockdown så skall vi envisas med att träffas ute i det fina vädret. Bara en tidsfråga innan det eskalerar nu. Är vi så jävla hjärndöda i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ännu har inte 20 dött i Sverige. Så vi får vänta och se
20 har dött.
Citera
Medlem
Covids avatar
20 har dött i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ännu har inte 20 dött i Sverige. Så vi får vänta och se
Citera
Medlem
Hur ser belastningen ut i vården? Har vi kommit till punkten när vi måste välja vilka som lever och dör?

NI SOM BARA HAR FÖRKYLNINGSSYMPTOM: ÅK INTE TILL AKUTEN. Du kommer inte få hjälp. Du kommer inte att testas. Bara de mest kritiska får hjälp.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Och hur är det med Rh-faktorn? Saknar den helt betydelse?
Det fför närvarande finnas två skolor där.

Den ena menar att RHfaktorn är viktig. Den andra att den saknar betydelse.

Antar att vi kommer att få mer klarhet i detta efter hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in