2020-03-21, 14:37
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jodå.

Rent empiriskt har jag troligen haft Corona två gånger (har jämfört med tabellerna på symptom i media)

En gång i höstas och ett kortare utbrott i januari.

Det enda som talar emot Flockimmunitet är att jag har blodgrupp 0 som inte kan få malaria eller allvarlig Corona.

Nu får du chilla lite med rökat....... "troligen haft Corona två gånger" å sammtidigt
säger du att man blir immun..... Jag hoppas att du förstår det dumma med
det du skrev.......
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jupp. Vi eldade upp 7 miljoner m90 ansiktsmasker i början på 2000 också.

Visst är Sverige ett fantastiskt land som rldar upp 7 miljoner masker som skulle varit mumma i denna pandemi.

Får en känsla av att dessa politiker med vett och vilja vill utrota Sverige som nation...
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
För att inte skapa panik. Vilket är just det man gör genom att inte tala om ålder etc på de döda.

Jag tror att majoriteten av de som dött är äldre och då är det kontraproduktivt att vara så lite transparanta.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Man kan tycka och tro vad man vill om viruset, jag tror nog att den uppkommande ekonomiska krisen kan få betydligt värre konsekvenser än viruset i sig, men det är trist att man fick alla sina negativa tankar kring den svenska staten bekräftade. Vi är alltså sämre än Italien, på många sätt och vis... Helt otroligt hur snabbt man har lyckats urgröpa den svenska statens kapacitet och förmåga.

Tillräckligt mycket rädsla sprids, staten behöver inte meddela medborgarna allt på det sättet Italien gör. Italien är i ett helt annat läge
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Det är inte viruset i sig som skrämmer mest utan att vi inte får veta sanningen av de som styr landet.
De står som vanligt med huvudet i sanden och hoppas allt ska blåsa förbi och att folket inte ska ifrågasätta så mycket.
Vår regering måste vara en av de svagaste i världen som är helt oförmögna att ta riktiga beslut.
När de tar i med hårdhandskarna är det rekommendationer som spottas ut. Förbud finns inte fast de är det som skulle göra skillnad på riktigt.
Håller helt med! MSB har funnits i elva år men de står helt handfallna och spottar ur sig floskler då det egentligen borde funnits tid att skapat en manual för hur man agerar vid en pandemi. Tegnell förutspådde ju detta redan 2007 och har också haft lång tid på sig att göra en to-do-list istället för att lalla runt och prata strunt som hittills inte verkar stämma.
Här behövs en person som pekar med hela handen och gärna en praktiserande läkare som lyssnar på varningar från Kina och Italien.
Citera
2020-03-21, 14:38
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Corona-viruset fanns inte då. Du får gärna utveckla lite.
Det fanns men hade inte blivit diagnosticerat mer än som förkylningar och influensor.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Så mycket folk som sitter här nu på Lilla Torg och Möllevångstorget i Malmö har jag inte sett sen juli/augusti förra året.
VARENDA (!!) bord är fullt. Folk äter och dricker i mängder. Coronan verkar inte nått hit.

För övrigt. 20 döda svenskar totalt nu. Hur firar Anders Tegnell och bidragspartiet socialdemokraterna detta.

Darwinism i sin finaste & renaste form.......
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Någon som vet ålder på de som dött idag i Sverige?
Att det inte står att de är äldre med bakomliggande sjukdomar får mig att misstänka att någon yngre strukit med idag...

Det är därför det är viktigt att lämna utförlig info om dylikt. Det vore på inget vis svårt att de redovisade ålder samtidigt. På alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
5 av dödsfallen vet vi inte var de inträffat.

Men det verkar som Corona smittan är jämlikare i Sverige. Jag såg i en annan artikel att 53% av de smittade i Sverige är män.

Däremot var 8 av 50 som igår eftermiddag vårdades på intensiv kvinnor. Så männen blir sjukare i Sverige. Så då är det sannolikt att fler män dör också. Jag förstår inte varför det är så nödvändigt att mörka kön, ålder och län på dödsfallen.
Jeg håper at det kommer frem informasjon om kön, ålder och län. I tillegg burde det opplyses om hvor mange av de som har vært innlagt på sykehus med corona som har blitt friskmeldte og utskrevet fra sykehusene, og informasjon om alder, kjønn og informasjon om hvor syke de var og hvilken behandling (inkl eventuelle medisiner) som de fikk. I Norge savnes også tilsvarende informasjon om friskmeldte.

Jeg har lest at det er av personvern-hensyn at de ikke gir offentlig informasjon om alder, kjønn m.m.. Jeg har også lest at det vil komme mer omfattende informasjon senere når det har blitt flere tilfeller slik at det kan lages en statistikk.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Ok, då förstår jag din prognos bättre. Jag tror inte att prognosen är orimlig. Vi får se om det stämmer om några veckor.
om klorokin håller vad hypen lovar så borde dödstalen plana ut så bara riktigt gamla multisjuka dör. Jag tror FHM ljuger för oss när dom säger så är fallet redan nu.
Citera
2020-03-21, 14:39
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det fanns men hade inte blivit diagnosticerat mer än som förkylningar och influensor.

Och sen flugit tillbaka till Wuhan och nu börjat spridas igen? Märkligt.
Citera
2020-03-21, 14:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltburk
Det är nog svårt att göra beräkningar på det sättet. Det första coronafallet här var en kinesisk student som omedelbart sattes i karantän. Samhällsspridningen i Sverige satte igång först på allvar när skidåkarna kom tillbaka från norra Italien. Hur det ser ut för Belgien vet jag inte, men att använda 24 januari som startdatum för epedmin i Sverige är fel.

Ja. Snarare 26 eller 27 februari.

31 feb: 1 smittad (studenten)
...
25 feb: 1 smittad (fortf. studenten)
26 feb: 2
27 feb: 7
28 feb: 11
29 feb: 13
...
5 mar: 94
10 mar: 356

Tydligt att smittan kom till Sverige i månadsskiftet februari/mars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in