Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Ger man inte upp, så risker man likväl att sjukvården kollapsar samt att vi får en depression som får depressionen på 30-talet att blekna i jämförelse. För mej är valet enkelt. Ge vården mer resurser och satsa hårt på att få fram ett vaccin, och kanske undvika träffa äldre personer, men i övrigt så bör vi leva normalt.
Myndigheterna har ju själva hjälpt till med att skapa den paniken. Jag tror de flesta kommer gå tillbaka till jobbet, för de har inget val om inte annat. Frågan är mer hur man får tillbaka förtroendet bland konsumenter. Desto längre man låter detta pågå, desto djupare kommer såren vara.
Men jag måste fråga, vad är din plan? Vi kommer inte få bort viruset, så vad är planen, att hålla på såhär tills vi får ett vaccin, som kanske aldrig kommer?
Enig, politiker och myndigheter är problemet.
Problemet är vårt förhållande till döden i väst. Vi accepterar inte att multisjuka och äldre dör. Det ger att politikerna tar till panikåtgärder för att visa sig handlingskraftiga. De förstår inte effekterna av att de framkallar en depression (börjar luta åt det). Hessius pekar på 20-40% arbetslöshet vilket är fullt rimligt. Sådana kriser brukar ge planekonomi vilket kommer ge ökat skattetryck i Sverige vilket inte kommer ge att man drar igång sin verksamhet här i igen. Som ni märker är det helt tyst till och med från vänstern gällande invasionen vid Greklands gräns. EU visar sig menlöst i det att länder blir mer intresserade av att skydda sig själva (självklart). Det kommer givetvis visa sig i Sverige med inom landet när skola och äldreomsorg kommer dras ner till minimum medans försörjningsbidrag till invandrare och andra bidrag står kvar, skyddat i lag på annat sätt än skola och äldreomsorg, vilket kommer ge irritation och polarisering.
Förutom att pensioner (tjänste, privatspar wiped out, pensionsbroms slår till nästa år) i princip försvinner samt att a-kassa kommer braka ihop så kommer även staten och kommuner dra ner på service. Det kommer bli riktigt illa.
Jag trodde inte man skulle hantera det så här illa varför buy and hold stod kvar. Börjar nu inse att jag kanske får kliva av helt. Alternativt rensa ut portföljerna (äger i princip inget i Sverige skall påtalas) och chansa på det som är kvar. De riktigt stora bolagen kan mycket väl bailas ut men svårt att säga då detta är något helt annat än 2008. Går inte att jämföra.
Och vad är fynd? Det som är billigt kanske inte är billigt. Företaget kanske försvinner.
Förövrigt, gällande Italien och Spanien misstänker jag att deras folkhälsa generellt är dålig. På det röker man mer där. Snusning kommer nog göra positiv skillnad för Sverige.