2020-03-21, 08:27
Medlem
keckoishs avatar
Swing low, those shares of yours
Coming for to carry me home
Swing low, those shares of yours
Coming for to carry me home

I looked on Avanza's and what did I see?
Coming to carry me home
Swing low, sweet Marriott
Coming to carry me home
Citera
2020-03-21, 09:09
Medlem
Ni som säger att det är köpläge nu, är det enbart p.g.a det har gått ner "mkt" som ni anser det, eller anser ni att något har förändrats när det gäller utsikterna?

Världens börser har fallit med ca 25% ifrån årets start, är det verkligen ett så big drop, när vi ser till vad som står på spel? Visst den ekonomiska skadan är nästan helt självförvållande och har inget direkt med viruset att göra, så vi kan ju försöka återgå till det normala imorgon. Men vad tyder på att vi kommer göra det? Istället så eskaleras restriktionerna över världen, de minskar inte.

Ska jag gå in bara för X antal procent har gått ner, så får det vara mer än 50% nedgång ifrån årets start i alla fall. Annars vill jag se någon fundamental förändring. Det kan vara exempelvis

1: Vaccin eller något som gör att vi får framsteg när det gäller virusbekämpningen. Inte för viruset orsakar så mkt skada i sig, så kommer det få effekten att vi släpper på restriktioner etc
2: Att vi börja bara acceptera viruset som en del av vardagen och återgå till det normala.
3: Världens ledare samlas och kommer fram till en plan om hur detta ska hanteras, som känns rimligt ekonomiskt. Nu går alla sin egen gång. Om man vill försätta hela världen i tvångskarantän i 3 veckor, må så vara. Bara att man i sista punkten ska ha återgå till det normala oavsett vad. Att göra som nu är det absolut sämsta. Alla går sin egen gång, och allt ser ut att bli utdraget över lång tid utan någon direkt plan.
Citera
2020-03-21, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Självklart har din portfölj varit blå hela veckan, det är ingen annan som tror något annat. Du är den självutnämnda experten!

Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Fast enligt ”expertiserna” i tråden har det planat ut.

Men det var väl ett jävla tjat på dig, signaturen otello tex har inte utgett sig för att vara någon "expert" utan tvärtom försiktigt lagt fram vad han tror och tänker.

En av världens största gurus, på buffet-nivå, som jag tyvärr inte minns namnet på, fick frågan hur han och hans fonder lyckats så formidabelt och svaret blev med lite skämtsam underton "vi har aldrig någonsin lyckats träffa en exakt botten eller exakt topp"

En akties huvudsakliga värdeökning /minskning är förlagd till endast ett fåtal dagar/år.

Det i princip alla håller på med just nu är gissningslekar. Att som du gissa på att vi ska ner mer är inget att vara mallig över att du får rätt i. Oddsen på den gissningen är avsevärt lägre än att som tex otello, lunda pågen mfl våga sticka ut hakan och tro att börsen eller en enskilld aktie vänt. Dom kommer max kunna rätt en dag detta år och du resterande 364 dagar.

Det enda du och några till bidrar med är att skapa dålig stämning i tråden som gör att folk drar sig för att redovia sina köp vilket i sin tur förr eller senare kan riskera att massa andra småsparare blir kvar på perrongen.

Jag säger inte att du har fel i sak, börsen kanske mycket väl fortsätter långt mer ner, men det är din och en del andras attityd som är helt åt helvete.

Vi sitter alla i samma båt, meedans dom stora drakarna ofta lurar röven av oss, det är bättre vi hjälper varandra och återgår till en god stämning i tråden där så många som möjligt känner sig bekväma att redovisa sina köp och affärer.

Det hjälper alla mycket mer än att du och någon till ska spela allan genom att förfölja och håna den som har modet att våga stå upp för en "gissning" som redan på förhand den insatte vet är mycket svårare än det du håller på med.

Är det något som krävs för att bygga upp förmögenheter är det modet att våga gå emot flocken vid rätt tidpunkt, fokus i en sådan här tråd bör då ligga på att med gemensamma krafter försöka hitta när den punkten är inne och inte på att i efterhand dra billiga poänger över den som hade fel medans man själv inte redovisar ett skit i konkret väg.

Om man vill bidra till allas bästa vill säga, vilket är grundidén med ett sådant här forum.

Så dra ner lite på volymen eller så ger du dig in i matchen på lika vilkor och ger oss en exakt nivå och eller tidpunkt för din egen ide om botten.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-03-21 kl. 09:46.
Citera
2020-03-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
En konkurs är en icke-reversibel process. Hinner restaurangen att gå i konkurs innan coronaviruset är hejdat, lär inte restaurangen likt Jesus återuppstå omedelbart därefter.
Du är tydligen för ung för att begripa de långsiktiga effekterna av en djup lågkonjunktur, men misströsta icke; Du lär mycket snart få att stort antal mycket informativa lektioner över ett stort antal år.
Grattis!
Så antalet restauranger kommer dramatiskt minska, innebär inte det att dom som klarade sig kommer göra ett rejält uppsving? Ska alla efter corona tränga sig in på en tiondel av de restaurangerna som fanns innan? Eller ska vi hamna i en sits där det inte finns restauranger längre trots att folk efterfrågar det?
Citera
2020-03-21, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ni som säger att det är köpläge nu, är det enbart p.g.a det har gått ner "mkt" som ni anser det, eller anser ni att något har förändrats när det gäller utsikterna?

Världens börser har fallit med ca 25% ifrån årets start, är det verkligen ett så big drop, när vi ser till vad som står på spel? Visst den ekonomiska skadan är nästan helt självförvållande och har inget direkt med viruset att göra, så vi kan ju försöka återgå till det normala imorgon. Men vad tyder på att vi kommer göra det? Istället så eskaleras restriktionerna över världen, de minskar inte.

Ska jag gå in bara för X antal procent har gått ner, så får det vara mer än 50% nedgång ifrån årets start i alla fall. Annars vill jag se någon fundamental förändring. Det kan vara exempelvis

1: Vaccin eller något som gör att vi får framsteg när det gäller virusbekämpningen. Inte för viruset orsakar så mkt skada i sig, så kommer det få effekten att vi släpper på restriktioner etc
2: Att vi börja bara acceptera viruset som en del av vardagen och återgå till det normala.
3: Världens ledare samlas och kommer fram till en plan om hur detta ska hanteras, som känns rimligt ekonomiskt. Nu går alla sin egen gång. Om man vill försätta hela världen i tvångskarantän i 3 veckor, må så vara. Bara att man i sista punkten ska ha återgå till det normala oavsett vad. Att göra som nu är det absolut sämsta. Alla går sin egen gång, och allt ser ut att bli utdraget över lång tid utan någon direkt plan.

25% är inte mycket och torde vara en värdering som speglar att man inte tror nedstängningen blir längre än 3-4-5 veckor. Därefter återgår vi långsamt till det normala.

Med det scenariet tror jag vi ligger ganska rätt i värdering.

Visar det sig att nedstängningen blir längre, att USA kraschar rejält och misslyckas i stil med Italien.... jaha, då skall vi down, down, down.

En annan intressant grej är ju om Kina får spridning igen, eller att coronan kommer tillbaka i höst... vi kan få en ganska ryckig utveckling på börsen som inte liknar något vi tidigare sett.

Gissningslekar blir svåra.

Men jag kan hålla med om att 25% verkligen inte är mycket.
Citera
2020-03-21, 09:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Går in i Boeing igen om den går under 50$. Det lär bli bail out snart.

Kikar på Starbucks och Delta Airlines just nu, väntar fortfarande på en botten.
Ouch, i mitt worst case scenario så köps inga flygplan på fem år, hälften av flygbolagen upphör att existera, själv kommer jag att flyga ytterst ovilligt nästa gång och tar gärna en 1-3-årspaus från detta. Just flyg och Hotell är en icke-viktig syssla som vi alla kan dra in på hur lätt som helst. Ungefär som att sluta äta godis.
Citera
2020-03-21, 09:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Så antalet restauranger kommer dramatiskt minska, innebär inte det att dom som klarade sig kommer göra ett rejält uppsving? Ska alla efter corona tränga sig in på en tiondel av de restaurangerna som fanns innan? Eller ska vi hamna i en sits där det inte finns restauranger längre trots att folk efterfrågar det?
Jag tror det kommer att kännas ofräscht att köpa en McDonalds så länge som media visar på dödade människor i världen. Kina och Sydkorea har lyckats stoppa corona, men inget annat land, och de två är i princip diktatoriska länder. Jag kan mycket väl tänka mig att corona härjar i USA i 6 månader, det är ett stort land. I så fall måste rimligen ett flertal McDonalds ta en paus på flera månader, till enorma kostnader. Kanske halveras omsättningen globalt i år? Inte en chans att det blir vinst, McD kommer att få leva på sin kassa.

worst case scenario är inte särskilt kul att rita upp.

Å andra sidan... När det är som värst så vaknar man plötsligt upp en dag och allt känns bra, man har inte fått McD på 3 månader och längtar. Då kommer allt ganska snabbt att bli som vanligt igen.

Lägg på vaccin på detta och någon medicin som gör att inga längre dör, och corona har noll impact på ekonomin.

Jag är själv förvånad att Dow Jones fick ännu en stor puff neråt igår kväll. Själv känner jag mig precis mitt emellan kris och allt-är-bra. Men det finns många orosfaktorer kvar, t.ex när ska antalet döda i Italien sluta växa, vid 1 miljon? Vi kan ha Spanska sjukan framför oss.
Citera
2020-03-21, 09:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18

Notera att t.ex Stockholmsbörsen dessutom var upp ytterligare 10-15% tidigt på året, så från toppen har den sjunkit över 40%, troligen den snabbaste dippen i modern historia.

Men vi har även levt i en oändligt (sedan 2008) stigande marknad, och de flesta har nog glömt bort att Swedbank kostade 18 kr som lägst. Dagens pris 100 kr känns oerhört billigt jämfört med topparna på 250, men det är fortfarande en lång väg kvar neråt.

Detta sagt så har jag själv köpt 30.000 för 114 kr. Men jag brukar köpa för tidigt och sälja för tidigt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-21 kl. 09:55.
Citera
2020-03-21, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror det kommer att kännas ofräscht att köpa en McDonalds så länge som media visar på dödade människor i världen. Kina och Sydkorea har lyckats stoppa corona, men inget annat land, och de två är i princip diktatoriska länder. Jag kan mycket väl tänka mig att corona härjar i USA i 6 månader, det är ett stort land. I så fall måste rimligen ett flertal McDonalds ta en paus på flera månader, till enorma kostnader. Kanske halveras omsättningen globalt i år? Inte en chans att det blir vinst, McD kommer att få leva på sin kassa.

worst case scenario är inte särskilt kul att rita upp.

Å andra sidan... När det är som värst så vaknar man plötsligt upp en dag och allt känns bra, man har inte fått McD på 3 månader och längtar. Då kommer allt ganska snabbt att bli som vanligt igen.

Lägg på vaccin på detta och någon medicin som gör att inga längre dör, och corona har noll impact på ekonomin.

Jag är själv förvånad att Dow Jones fick ännu en stor puff neråt igår kväll. Själv känner jag mig precis mitt emellan kris och allt-är-bra. Men det finns många orosfaktorer kvar, t.ex när ska antalet döda i Italien sluta växa, vid 1 miljon? Vi kan ha Spanska sjukan framför oss.
Just McD kan nog leva på sin kassa i många år, och nån gång vänder det..

Känns som det börjar bli rutin att index sjunker varje fredag nu för att folk inte vågar ligga kvar över helgen i rädsla för stora negativa nyheter under helgen, samtidigt brukar det resultera i ett uppsving på måndagen när farhågorna inte besannades..
Citera
2020-03-21, 10:02
Medlem
sinewaves avatar
En annan intressant fotnot är att 'nutidsklassiska' Fear & Greed Index tickat upp från en rekordlågt nivå (2) till en högre nivå:
https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/

På väldigt kort sikt (tänk dagar) finns där rentav en ökande positiv trend.

Mest intressant just nu är om dessa korta positiva trender håller i sig. På Stockholmsbörsen hade vi nästan två positiva dagar men börsen vände ned i fredags från att ha börjat en bit över det daglig EMA21 (en stängning över hade varit ett trendbrott).

För de som pratar om 'den stora nedgången' skulle det ävrn kunna vara värt att nämna att vi tidigare haft nedgångar (korrektioner) på runt -30% utan att detta har inneburit starten på långvarigare lågkonjunktur eller zombieapokalypsen. Idén om att nedgång alltid innebär fortsatt nedgång som vissa verkar proklamera är något svårt att se.
Senast redigerad av sinewave 2020-03-21 kl. 10:14.
Citera
2020-03-21, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
25% är inte mycket och torde vara en värdering som speglar att man inte tror nedstängningen blir längre än 3-4-5 veckor. Därefter återgår vi långsamt till det normala.

Med det scenariet tror jag vi ligger ganska rätt i värdering.

Visar det sig att nedstängningen blir längre, att USA kraschar rejält och misslyckas i stil med Italien.... jaha, då skall vi down, down, down.

En annan intressant grej är ju om Kina får spridning igen, eller att coronan kommer tillbaka i höst... vi kan få en ganska ryckig utveckling på börsen som inte liknar något vi tidigare sett.

Gissningslekar blir svåra.

Men jag kan hålla med om att 25% verkligen inte är mycket.

Kina bör rimligtvis bli återsmittad. Nu när de återgår till det normala så kan siffrorna börja stiga igen. Men även om de skulle ha lyckas få bort alla smittade i Kina, hur otroligt det än är, så lever vi en global värld, så de bör ju bara få tillbaka den utifrån.

Nu vidtar de iofs kraftiga åtgärder när det gäller det sistnämnda, även om detaljerna är oklara. Jag har läst att de sätter alla som kommer till peking ifrån utlandet i karantän i 2 veckor. Men det står bara Peking? Vad händer med de som kommer till shanghai etc? Peking är inte den enda som har en internationell flygplats i kina. Om karantän regeln gäller för hela kina, så kan det kanske funka, men annars inte.

Ironiskt nog så tror jag bland det bästa vore om kina blev återsmittade, för då skulle man förhoppningsvis ge upp hoppet om att bekämpa viruset genom restriktioner, för det är just bekämpningen som är så otroligt skadlig. Dagen de ger upp är för mej köpsignal om inte skadorna har blivit för stora.
Citera
2020-03-21, 10:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Just McD kan nog leva på sin kassa i många år, och nån gång vänder det..

Känns som det börjar bli rutin att index sjunker varje fredag nu för att folk inte vågar ligga kvar över helgen i rädsla för stora negativa nyheter under helgen, samtidigt brukar det resultera i ett uppsving på måndagen när farhågorna inte besannades..
OM farhågorna inte besannades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in