2020-03-14, 22:36
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Många som inte förstår finansmarknaderna ser jag.

Den som köpte när DOW gick -10% i torsdags träffade antagligen botten.

Att sitta och vänta tills läget är under kontroll och sedan investera är en idiot. Varför? För att börsen har då redan återhämtat sig.

Köp när det råder panik, inte när allt är under kontroll.

Som sagt, de amerikanska börserna låg -27% i onsdags, jag gick in då med sista delen av mitt kapital.

Nu vet jag inte vad du köpte men gick du in i onsdags så handlades OMX på samma nivå som i augusti 2019. Alltså typ sex månader sedan. Ser framtidsutsikten bättre ut idag än då tycker du?
Citera
2020-03-14, 22:42
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Nu vet jag inte vad du köpte men gick du in i onsdags så handlades OMX på samma nivå som i augusti 2019. Alltså typ sex månader sedan. Ser framtidsutsikten bättre ut idag än då tycker du?

det man köpte i fredags måste ändå ses som ett bra köp.

herregud, -23%
Citera
2020-03-14, 22:44
Medlem
Läge och läge.
Jag har med hjälp av bearcert arbetar upp det jag i nuläget ligger back.
40% utan häv, 20% x5 och 10% x10. Man måste dock vara aktiv för dom urholkas snabbt.
Den utan häv håller jag till nyheten om vaccin sprids. Det vet man inte när det sker. Vanskligt med gissningar i denna marknad.
Kan vara en månad eller 2 år. Köper sedan olja för kapitalet.
Citera
2020-03-14, 22:50
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
det man köpte i fredags måste ändå ses som ett bra köp.

herregud, -23%

Beror på tidshorisont. Som jag skrev tidigare... om ett par år (i tillägg med förväntad utdelning inräknat) mycket troligt. Jämfört med om ngn vecka eller två? Nej då låter det dyrt.

Börsen är som sagt -0% sedan augusti 2019. Är inte direkt världens finansiella undergång än så länge.
Citera
2020-03-14, 23:02
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London

Killer comment..
Citera
2020-03-15, 00:05
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Killer comment..

ännu en tönt som tror han vet något om finansmarknaden
låt oss män sköta sånt här lilla gubben.

din fru (eller man. phaha!!!) kanske ska ta befälet i relationen, vad tror du?
Citera
2020-03-15, 00:14
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
ännu en tönt som tror han vet något om finansmarknaden
låt oss män sköta sånt här lilla gubben.

din fru (eller man. phaha!!!) kanske ska ta befälet i relationen, vad tror du?

Att du är för bäng för att inse vem som är persona non grata.
Citera
2020-03-15, 00:16
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Att du är för bäng för att inse vem som är persona non grata.

du.
Citera
2020-03-15, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Läge och läge.
Jag har med hjälp av bearcert arbetar upp det jag i nuläget ligger back.
40% utan häv, 20% x5 och 10% x10. Man måste dock vara aktiv för dom urholkas snabbt.
Den utan häv håller jag till nyheten om vaccin sprids. Det vet man inte när det sker. Vanskligt med gissningar i denna marknad.
Kan vara en månad eller 2 år. Köper sedan olja för kapitalet.

1) På vilket sätt är du aktiv med dina x5 och x10?

2) 40+20+10 = 70. Var är dina sista 30%?
Citera
2020-03-15, 03:04
Medlem
När börsen går ner 5-10% på en dag, är det köpläge. Enskilda företag går ner typ 20% på en dag, trots att de funnits på marknaden i 100 år eller längre och dessutom är värdebolag med hög och stabil utdelning och genom den senaste nedgången kan vara nere och sniffa på tioårslägsta… Ja, då är det köpläge. Min horisont är både innevarande år och mer långsiktigt. Aktierna som köpes nu är presumtiva resten av livet-aktier, men givetvis gifter man sig ej med aktierna.
Citera
2020-03-15, 05:52
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av issesito
Jag är ung äger inget på börsen än men sitter på en summa pengar, när ska jag gå in med mina pengar och köpa? Satsar mest på det långsiktiga.
Jag skulle ha börjat redan idag, sätt in ca 10k i månaden i en billig global index fond, typ avanza emerging markets, Det skulle inte förvåna mig om den rasar med ytterligare 20% men så länge du bara sätter in 10k och fortsätter med det varje månad så spelar ett tapp på ytterligare 20% ingen roll, efter 5 månader så behöver du bara en uppgång på 4% för att hämta hem pengarna på ett eventuellt fall på ytterligare 20%.

Jag är absolut ingen fond expert så ta vad jag sagt med en stor nypa salt och lita på vad du själv tror på.
Citera
2020-03-15, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olva
1) På vilket sätt är du aktiv med dina x5 och x10?

2) 40+20+10 = 70. Var är dina sista 30%?
1) x5 använder jag för swing och x10 intradag. Jag handlar mest i index och eftersom det är rätt ovisst utgår jag ifrån hur handeln vid Greklandskrisen och under Brexit såg ut.
2) Dom resterande 30% har jag kvar i aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in