Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-20, 21:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
En person som kliver fram och avlossa 1-2 skott mot en annan bakifrån, ett påsittande samt att kunna ta personen på axeln i samma veva. Hölstra och försvinna som en kameleont.
Vad låter det som det vorre för en person som kan göra så?

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ditt inlägg är ett ypperligt exempel detta med att välja valda delar av information som passar åt ett visst håll.

Självfallet blir svaret på din fråga en professionell gärningsman!

Men saknas det inte lite information här?

Citat:
Ursprungligen postat av p.north
I stora drag, en sammanfattning enligt vittnena.
Vilka informations bitar är det som saknas anser du?

Ja, men det är ju inte bara vittnenas information som är av vikt.

Modus operandi?
Valet av vapen och ammunition?
Ett enda skott i sitt objekt?
Valet av mordplats? Att göra det just där och då, med alla vittnen och övriga risker som det innebar?
o.s.v.
Citera
2020-03-20, 21:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om vi leker med tanken att OP blivit skadad men inte dödad.
Tror ni han hade återgått till politiken när han tillfrisknat?
Han hade med stor sanolikhet inte gått någonstans utan livvakter om han kunnat fortsätta som politiker..
Instämmer. Och det är lätt att sitta 34 år senare och analysera vilka fel GM gjorde. Om han ens gjorde några fel.

I en sådan situation som GM befann sig före skotten, fokuserar man på det viktigaste och planerar sitt handlande i förväg. Under det korta förloppet då attentatet äger rum kan man inte stå och göra en massa överväganden. Det är definitivt amatörmässigt att improvisera.

Läste lite fel i ditt inlägg. Även om OP överlevt hade han rimligtvis försvagats kraftigt i sitt politiska inflytande.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-03-20 kl. 21:41.
Citera
2020-03-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamnotsure
Jag kan inte släppa att de 2 kulorna kom från samma batch som användes vid postrånet
i Mockfjärd i Jämtland 1983 , 3 rånare , troligtvis finnar alla 3.

Jag är övertygad att Ture Utriainen ( bytte namn till Linden ) hade kopplingar till någon av dessa 3 rånare direkt eller indirekt genom Eino Hiltunen och Raimo Rääsänen t.ex. som var med i "Magnumklubben" tillsammans med Utriainen.

GM är troligtvis en spanare delaktig i mordkomplotten som tog tag i problemet när den/de tänkta skyttarna ej kom till skott.
Gissar f.ö. på att typ ca 5 - 10 miljoner kronor fanns att fördela till mordgruppen men det viktigaste
var övertygelsen om att Palme måste bort.

Det här persongalleriet med bl.a. högerextrema Sydafrikaresenärer i första spoilern i nedanstånede inlägg är starkt misstänkta i mina ögon att ha genomfört mordet , kanske med några sydafrikaner/legoknektar inblandade. PU borde rotat rejält bland dessa.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Utredning av högerextrema poliser som rest till Sydafrika gjordes 1987 , mest via telefon , "förhör" gjordes endast med de som ville uttala sig , alltså inga misstankar om brott så det kom ej fram så mkt i den "utredningen"

Här är den "utredningen" tillsammans med tidningsklipp om några Sydafrikaresenärer :
https://drive.google.com/file/d/18cYoCj88jAsBkNiKvwR-OJH4HP96stBO/view

Eugene de Kock pekar ut en svensk Kapten , han säger också underrättelseofficer, som skytten.
Enligt tidningsklipp ovan tar en högerextrem polis tillhörande gatuvåldsgruppen , alltså baseballigan ,
ut tjänstledighet strax efter palmemordet och tjänstgör därefter som Kapten i FN-trupperna i Libanon.
Denna polis ska ha varit 29 år vid tiden 1986-1987.

Jag personligen tror att Lingärdes PM från 1992 stämmer till stor del , LÄS :
https://easyupload.io/t6jqxd

Var det inte två finskor som passerade Dekorimahörnet två minuter innan mordet och frågat en man som stog där hur mycket klockan var, nu visste inte mannen att dom kunde finska när han tog upp sin W/T och kontakta någon och sa på finska , jag har blivit upptäckt och svaret dom hörde, fortsätt...

Är detta en skröna?
Citera
2020-03-20, 22:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Modus operandi?
Valet av mordplats? Att göra det just där och då, med alla vittnen och övriga risker som det innebar?
o.s.v.
Jag tycker allt det där tyder på en skicklig mördare som ensam eller tillsammans med andra fattat ett snabbt beslut och såg det som mycket viktigt och brådskande.
Citera
2020-03-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Vad skulle det tjäna till att leka med den tanken?

Var gm "proffsig" eller amatör?
Skulle gm ha skjutit flera skott mot OP, skulle gm skjutit OP i huvudet?
Var det viktigaste för gm att döda OP eller var det viktigaste att stoppa Olof Palmes politiska gärning?
Citera
2020-03-20, 22:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Modus operandi?
o.s.v.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag tycker allt det där tyder på en skicklig mördare som ensam eller tillsammans med andra fattat ett snabbt beslut och såg det som mycket viktigt och brådskande.

För mig blir det bara fler frågetecken...
Möjligt att det var så viktigt och brådskande, men varför då chansa med ett enda "pansarbrytande" skott?
Och hur akut är "brådskande"?
Varför inte vänta in Palme till Gamla Stan med lite mer kontroll över händelserna.. färre vittnen etc.?

Eller varför inte skjuta Palme ute på Djurgården när han åkte skidor med Lisbeth utan livvakter nån vecka tidigare, för att nämna ett (möjligen avgränsande) exempel?
Citera
2020-03-20, 22:54
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Skottets ljudvolym är ett eget mysterium. Vi har alla varianter där, ända till LPs ”smällare”. Vi kommer nog aldrig att begripa hur det kan ha uppfattats så olika.

Vad gäller skottets placering så är det farligt att dra slutsatser om ’statistisk fördelning’ från begränsat antal utfall. I det här fallet antar du att ett skott mitt i mål visar att skytten har en liten spridning i träffbilden (dvs han. är en skicklig skytt). Du kan inte dra den slutsatsen från ett enda utfall (dvs ett enda skott). Han kan ju lika väl haft tur med detta enda skott.

Vidare så bortser du helt från att han bommar med andra skottet. Du kan inte välja och vraka mellan (de två) observationerna.

Om man får spekulera, så var det väldigt få på den tiden som hade hört ett skott på riktigt annat än de som hade gjort lumpen, var militärer,folk från skytteklubbar och poliser etc, och de jämfört med idag med alla skjutningar även om antalet fortfarande är få.

Att de flesta/många av vittnena inkl målsägande LP uppfattade det som en smällare var nog inte så konstigt. Eftersom de flesta som ev hade hört någon typ av liknande ljud associerade det till "nyårssmällare".
Citera
2020-03-20, 22:57
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
För mig blir det bara fler frågetecken...
Möjligt att det var så viktigt och brådskande, men varför då chansa med ett enda "pansarbrytande" skott?
Och hur akut är "brådskande"?
Varför inte vänta in Palme till Gamla Stan med lite mer kontroll över händelserna.. färre vittnen etc.?

Eller varför inte skjuta Palme ute på Djurgården när han åkte skidor med Lisbeth utan livvakter nån vecka tidigare, för att nämna ett (möjligen avgränsande) exempel?
Åkte han skidor med Lisbet ute på Djurgården?
Nej det tror jag inte.
Det fanns kanske flera tidigare tillfällen för mördaren/mördarna?
Men inte när han var obevakad ute med Lisbet på kvällstid.
Citera
2020-03-20, 23:10
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag håller med om att man skulle kunna övervaka Grand från östra sidan. Det förefaller mer diskret än att hänga vid bion.

Samtidigt är ”Grand-mannen” ett faktum såtillvida att vittnen sett en person stirra in i lobbyn, och flygledaren i bilen ser någon hänga utanför 10-15 min, såpass att han låser bilen. Så man kan förstå att PU antog ett samband med MOP här. En konsekvens av detta är att man fastnar i ”ensam galning” helt enkelt för att Grand-mannen är så oproffsig.
Vi vet väl inte om Grandmannen också är GM? Om man nu skall titta närmare på Grandmannens beteende och det med hjälp av flygledaren och de två damerna i foajén så stämmer den bilden mer initialt in med CP eller någon liknande person. Kom ihåg att Roger Ö sen kommer in i bilden.

En "professionell" gärningsman skulle undvika att bli sedd, så där förefaller en övervakning östa sidan av Sveavägen mer trolig om man nu skall stå och hänga runt Grand i flera timmar.

Att sen gärningsmannen skulle haft "uppsikt" av paret Palme från Dekorima, förefaller inte så proffsigt åt något håll. Att gm skulle missa paret var ju isf mer troligt än någonting annat. Men förklara o rätta mig gärna.

Tillslut om det nu var CA som nämns i tråden, så var Tunnelgatan sista chansen, för att ha krypavstånd hem. Om vi tänker oss, nu eller aldrig?
Citera
2020-03-20, 23:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Åkte han skidor med Lisbet ute på Djurgården?
Nej det tror jag inte.
Det fanns kanske flera tidigare tillfällen för mördaren/mördarna?
Men inte när han var obevakad ute med Lisbet på kvällstid.

Kan återkomma med källa, men den 23/2 -86 åkte han skidor med Lisbeth på Djurgården utan livvakter..
Citera
2020-03-20, 23:12
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Kan återkomma med källa, men den 23/2 -86 åkte han skidor med Lisbeth på Djurgården utan livvakter..
I dagsljus?
Var det inte med sonen..?
Citera
2020-03-20, 23:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
I dagsljus?
Var det inte med sonen..?

Dels här:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986