Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
Missade att citera. Se mitt tidigare inlägg.
Just folk som drar snabba slutsatser är kanske det största problemet (och underhållningen…) med denna tråd. Det finns folk som har mer erfarenhet än jag av vapen och ballistik, men om jag skall tillåta mig komma några spekulationer:
1. Trafik etc dämpar/förvränger ljud, så vittnen på 20m+ kan tänkas missta ljudet initialt, även om jag av erfarenhet vet att man snarare skulle missta det för en dynamitstubbe än en smällare/avgasknall.
2. LB befinner sig max 2m från gm, troligen närmare. Om det är en odämpad .357 så kan den inte misstas för en smällare, inte ens för någon som aldrig hört en revolver. Bara chocken från ljudet torde få vem som helst att reagera med förskräckelse.
3. En icke erfaren skytt (även en delvis erfaren utan kåpor) blir själv chockad av det närmast paralyserande ljudet.
Så, spekulativa slutsatser:
1. Någon form av ljuddämpning har applicerats. Antingen ”riktig” ljuddämpare eller självkonstruerad. En lindad jacka eller liknande räcker, men man riskerar då tända eld på denna med mynningsflamman.
2. Detta är en erfaren skytt.
Allt naturligtvis förutsatt att det verkligen är en Magnum .357 som använts på mkt nära håll, men jag har inte hittat något annat än lösa spekulationer som indikerar annat vapen. Skottvinkeln neråt indikerar att skottet kommit på nära håll.