2020-03-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Missade att citera. Se mitt tidigare inlägg.

Just folk som drar snabba slutsatser är kanske det största problemet (och underhållningen…) med denna tråd. Det finns folk som har mer erfarenhet än jag av vapen och ballistik, men om jag skall tillåta mig komma några spekulationer:

1. Trafik etc dämpar/förvränger ljud, så vittnen på 20m+ kan tänkas missta ljudet initialt, även om jag av erfarenhet vet att man snarare skulle missta det för en dynamitstubbe än en smällare/avgasknall.
2. LB befinner sig max 2m från gm, troligen närmare. Om det är en odämpad .357 så kan den inte misstas för en smällare, inte ens för någon som aldrig hört en revolver. Bara chocken från ljudet torde få vem som helst att reagera med förskräckelse.
3. En icke erfaren skytt (även en delvis erfaren utan kåpor) blir själv chockad av det närmast paralyserande ljudet.

Så, spekulativa slutsatser:
1. Någon form av ljuddämpning har applicerats. Antingen ”riktig” ljuddämpare eller självkonstruerad. En lindad jacka eller liknande räcker, men man riskerar då tända eld på denna med mynningsflamman.
2. Detta är en erfaren skytt.
Allt naturligtvis förutsatt att det verkligen är en Magnum .357 som använts på mkt nära håll, men jag har inte hittat något annat än lösa spekulationer som indikerar annat vapen. Skottvinkeln neråt indikerar att skottet kommit på nära håll.
Citera
2020-03-20, 12:45
Medlem
Jag har också länge haft bilden att det var en erfaren skytt, en yrkesman i fråga om vapen - både hans kyliga beteende utifrån vittnena, särskilt Morelius, och den metodiska perfektionen i skottet. Vilket ju utesluter Chrillan direkt.
Citera
2020-03-20, 13:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Och för att provocera lite så påstår jag att det inte går, hur erfaren man än är, att veta att detta enda skott var dödande.
Speciellt inte med denna typ av ammunition som i princip kan gå rakt igenom och gör minimalt med skada vs. en "mjukare" kula.

Detta handlar kanske mer om att det inte spelade någon roll om Palme dog eller "bara" skadades?
Citera
2020-03-20, 13:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasMountain
Har följt tråden passivt länge. Stor respekt för flera skribenters engagemang och kunskap. Mindre respekt för tvärsäkra uttalanden baserat på antaganden.

Jag har själv läst ett antal vittnesmål etc, med fokus på de tidigaste. En fråga jag återkommer till är ljudet som folk runt mp uppfattar. ”Avgasknall”, ”Smällare” etc. Jag har själv skjutit magnum och vet hur den låter. Det är en våldsam smäll, även på 20-30 m avstånd.

Så, med risk för att jag missat något resonemang, den enda vettiga förklaring jag sett till detta är att det sker en ljuddämpning vid ett påsittande skott. Detta må vara sant. Jag har dok läst både obduktionsprotokollet och det tillhörande rättsmedicinska utlåtandet. Två saker sticker ut här:

1. Skottets ingång är vid 5:e bröstkotan. Skottvinkeln är ”i riktning bakifrån framåt, lätt nedåt och med riktning åt vänster”.
2. Skottavståndet kan inte bedömas annat än ”endast att det inte rört sig om påsittande skott”

Så, mina tankar om detta.
1. Detta ger vid hand att vapnet är vinklat svagt nedåt och mot vänster. Om en vänsterskytt avfyrat detta bör han rimligen ha stått snett bakom/bredvid OP på höger sida. Detta rimmar inte med (iaf min bild från) vittnesmålen där GM kommer upp bakifrån från vänster.
2. Det enda rättsmedicinarna är säkra på är att det inte är ett påsittande skott. Givet skottvinkeln ovan torde skytten mao ha hållit vapnet minst 1 dm ifrån OP’s rygg, på höger sida. I min bok ger detta vid hand att GM antingen är av normallängd (175-182 cm) och skjuter med rak arm eller är lång (182cm+) och skjuter med armen i vinkel.

Jag skall inte ge mig in i spekulationer, men sammantaget med vittnesmålen känns följande beskrivning rimlig:
1. Högerskytt
2. Lång (182cm+)

Givet skottets ackuratess ligger det dessutom nära till hands att tro på en erfaren skytt. Att skjuta bullseye med en handkanon som en magnum .357 är inte så enkelt som många tycks tro. Alternativet är en enorm tur, en faktor jag själv är skeptisk till.

Så. Tankar?
Skottets ljudvolym är ett eget mysterium. Vi har alla varianter där, ända till LPs ”smällare”. Vi kommer nog aldrig att begripa hur det kan ha uppfattats så olika.

Vad gäller skottets placering så är det farligt att dra slutsatser om ’statistisk fördelning’ från begränsat antal utfall. I det här fallet antar du att ett skott mitt i mål visar att skytten har en liten spridning i träffbilden (dvs han. är en skicklig skytt). Du kan inte dra den slutsatsen från ett enda utfall (dvs ett enda skott). Han kan ju lika väl haft tur med detta enda skott.

Vidare så bortser du helt från att han bommar med andra skottet. Du kan inte välja och vraka mellan (de två) observationerna.
Citera
2020-03-20, 13:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Och för att provocera lite så påstår jag att det inte går, hur erfaren man än är, att veta att detta enda skott var dödande.
Speciellt inte med denna typ av ammunition som i princip kan gå rakt igenom och gör minimalt med skada vs. en "mjukare" kula.

Detta handlar kanske mer om att det inte spelade någon roll om Palme dog eller "bara" skadades?
Håller helt med. Hade kulan gått 4-5cm till höger, rakt igenom lungan, så hade OP klarat sig. Obegripligt hur någon ser detta som ett skickligt yrkesmord. Ett skott i huvudet minimum.
Citera
2020-03-20, 13:27
Medlem
Citat:

Nej, hela logiken i ett sådant här attentat (och även om det vore ett mord av privata skäl, vilket inte verkar troligt) förutsätter att målet är att döda, och döda snabbt. Skjuter man en av landets absolut ledande politiker får man tusentals poliser med hög motivation efter sig - då är det sista man vill ha att offret kanske överlever och senare kan ge uppgifter till polisen/ peka ut den som stod där intill honom. Eller andra uppgifter om saker som hänt någon tid före mordet osv

Om GM mot förmodan inte hade lyckats avrätta Palme med ett skott hade han avlossat ännu ett, för att säkra saken.
Citera
2020-03-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Håller helt med. Hade kulan gått 4-5cm till höger, rakt igenom lungan, så hade OP klarat sig. Obegripligt hur någon ser detta som ett skickligt yrkesmord. Ett skott i huvudet minimum.

"Det är inte så lätt att skjuta folk i huvudet och med säkerhet veta att de dör, som folk tror"

-Kari Ormstad, rättsläkare med koppling till Palmeutredningen, intervjuad av Borgnäs i hans första (och mycket bättre) bok om Palmemordet. Ormstad bedömer däremot skottbanan mot ryggen, lungorna och aorta som ett mycket effektivt skott, ett som med hög säkerhet såg till att offret snabbt förpassades bortom all möjlighet till återupplivande.
Citera
2020-03-20, 13:47
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Det folk får det ifrån är Gunilla Thunberg avskrift av LAC-bandet 1993. Diarienr 495-93

Se tiden ---"23:28 och 10"

Om det är rätt- eller fel-hört är frågan.

Personligen så tycker jag kommentaren "Palme, har fallit" är så konstig att den sannolikt är fel..
"Faller på sin egen orimlighet"...

https://drive.google.com/open?id=1AoNnakW0pPW9ugnMqLlGpgmj-AVTROWRwk7nA91766w

Reagerar starkt , som flera med mig, på tvärsäkra illa underbyggda påståenden och/eller slarviga formuleringar.

Engagerar mig oftast helhjärtat och går omsorgsfullt tillväga vid analyser, detta med Palme är ett virrvarr av felkällor och för mig är det övergripande konstaterandet viktigast, nämligen att hela statsapparaten är genomkorrupt och att antidemokratiska krafter ligger bakom mordet/statskuppen.

Detta mitt påstående är mycket väl underbyggt.
Citera
2020-03-20, 13:56
Medlem
Citat:
Skottets ljudvolym är ett eget mysterium. Vi har alla varianter där, ända till LPs ”smällare”. Vi kommer nog aldrig att begripa hur det kan ha uppfattats så olika.

Vad gäller skottets placering så är det farligt att dra slutsatser om ’statistisk fördelning’ från begränsat antal utfall. I det här fallet antar du att ett skott mitt i mål visar att skytten har en liten spridning i träffbilden (dvs han. är en skicklig skytt). Du kan inte dra den slutsatsen från ett enda utfall (dvs ett enda skott). Han kan ju lika väl haft tur med detta enda skott.

Vidare så bortser du helt från att han bommar med andra skottet. Du kan inte välja och vraka mellan (de två) observationerna.

Sant. "en gång är ingen gång". Jag är också försiktig med att dra slutsatser, men min tanke är som följer: Ett synnerligen välplacerat skott beror mer sannolikt på skicklighet än på tur. Gäller allt från friskytte till jakt och mord (även om jag lyckligtvis inte har direkt erfarenhet av det sistnämnda).

Gällande LB-skottet har jag inte valt och vrakat alls, ville bara inte skriva längre än nödvändigt och dessutom riskera halka in i pajkastningen kring skottordningen. Men here goes:

1. Skott 1 mot OP kan ses som skott från max 0,5 m mot stillastående alternativt svagt och förutsägbart rörande mål. Enkelt för van skytt med fokus.
2. Skott 2 mot LP kan ses som skott från 0,5 - 2 m avstånd mot ett i högsta grad rörligt mål (bara chocken från smällen torde göra hennes rörelser oförutsägbara). Hopplöst svårt för van skytt, i synnerhet som jag tror hans fokus låg till 100% på första skottet.
Citera
2020-03-20, 13:59
Medlem
Citat:

Jag ser inte detta som ett skickligt yrkesmord. Jag ser det som ett mord utfört av någon med skjutvana. En yrkesmördare hade valt ett annat vapen och troligen skjutit flera skott.
Citera
2020-03-20, 14:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Reagerar starkt , som flera med mig, på tvärsäkra illa underbyggda påståenden och/eller slarviga formuleringar.

Engagerar mig oftast helhjärtat och går omsorgsfullt tillväga vid analyser, detta med Palme är ett virrvarr av felkällor och för mig är det övergripande konstaterandet viktigast, nämligen att hela statsapparaten är genomkorrupt och att antidemokratiska krafter ligger bakom mordet/statskuppen.

Detta mitt påstående är mycket väl underbyggt.

Jag redogjorde för vart uttalandet om vart "Palme har fallit" kommit ifrån...

Ditt svar verkar hänga ihop med någon annans inlägg....
Citera
2020-03-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasMountain
Jag ser inte detta som ett skickligt yrkesmord. Jag ser det som ett mord utfört av någon med skjutvana. En yrkesmördare hade valt ett annat vapen och troligen skjutit flera skott.
En yrkesmördare hade även sprungit från platsen snabbare. Att mördaren dröjde sig kvar tycker jag tyder på att han blev tagen av stundens allvar, något som är mer förenligt med en amatör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in