Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-28, 10:04
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Försvann NF ut ur landet efter mordet, eller bor han kvar i Sverige?

Normalt försöker väl en GM flytta från Sverige och även flyga under radan i möjligaste mån
Ja, det är väl där problemet ligger. Den föreställda bilden av GM krockar fullständigt med NF. Därav den starka reaktionen hos vissa i tråd.
Citera
2020-03-28, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Folkbokförd i Vallentuna, hos de 90-åriga föräldrarna vad det verkar?

Men i verkligheten sitter han med all sannolikhet barrikaderad i ett skyddsrum någonstans i Sverige, i väntan på att KP ska komma och gripa honom.

Efter att ha läst 299792458:s övertygande inlägg i tråden har jag svårt att se någon annan rimlig möjlighet.

Personligen hade jag flyttat ur landet och bytt Id 2-3 ggr
Citera
2020-03-28, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja, det är väl där problemet ligger. Den föreställda bilden av GM krockar fullständigt med NF. Därav den starka reaktionen hos vissa i tråd.

Jag tror inte problemet är den 'föreställda bilden', problemet är att det är så svaga indicier som pekar på NF som GM, och starka indicier som talar emot det. Fel signalement, inget motiv, ingen känd tillgång till vapen.
Citera
2020-03-28, 10:27
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack, låter lite väl invecklat och i så fall en pedagogisk uppförsbacke för KP.

Det är en lite organisation jämför med de ca 200 som CIA har för en high target assasination. Need to now är inte invecklat de behöver inte veta mycket men skall vara någotsånär lojala med outcome.
Citera
2020-03-28, 10:29
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Folkbokförd i Vallentuna, hos de 90-åriga föräldrarna vad det verkar?

Men i verkligheten sitter han med all sannolikhet barrikaderad i ett skyddsrum någonstans i Sverige, i väntan på att KP ska komma och gripa honom.

Efter att ha läst 299792458:s övertygande inlägg i tråden har jag svårt att se någon annan rimlig möjlighet.
Han har nog bott med sina föräldrar hela sitt liv och har sitt eget rum i lägenheten, inte alls något dramatisk.
Citera
2020-03-28, 10:30
Medlem
hehehos avatar
Group 13 är ju kittlande (och utpekad för MOP):

https://wikispooks.com/wiki/Group_13

https://wikispooks.com/wiki/Document:Group_13
Citera
2020-03-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Han har nog bott med sina föräldrar hela sitt liv och har sitt eget rum i lägenheten, inte alls något dramatisk.

Tror jag oxå,

Han var bara på fel plats denna kväll
Citera
2020-03-28, 10:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag tror inte problemet är den 'föreställda bilden', problemet är att det är så svaga indicier som pekar på NF som GM, och starka indicier som talar emot det. Fel signalement, inget motiv, ingen känd tillgång till vapen.

Till, 299792458, (litet) försvar så vet vi egentligen ingenting om signalementet annat än utseendet.
Skulle NF vara GM så bör han nog med säkerhet ljuga om vad han hade på sig.. om möjligheten fanns.
Det sistnämnda kan jämföras med SE som träffade vakterna 20 minuter efter mordet och hade, i rollen som GM, begränsade möjligheter att hitta på sin klädsel..

Men detta är utifrån de uppgifter vi har. Om NF var på väg hemifrån ett jobb, restaurang etc. hade det ju bara varit ett samtal bort att fråga där vad han hade på sig den kvällen.
Och med den vetskapen borde nog inte NF ljuga heller.
Citera
2020-03-28, 10:38
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Om han är personen som AB ser gå bredvid LOP, vill jag inte säga det är svaga indicier, även signalementet stämmer.

"De såg alla ut att vara i samma längd" (FUP 104)
"den man som promenerade bredvid Palme var lika lång eller dom 2 var lika långa" (FUP 108)
"Han tyckte också att de tre var ungefär lika långa" (FUP 113)

Som sagt jag tror inte att han passerade LOP och AB, eftersom LP och AB inte såg att han passerade.
Citera
2020-03-28, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Varför är en sådan fråga intressant för Kaj Hahne, kan man undra?

Och att Norrmalmspolisen skulle vara huserad på Kungsholmen? Det har dom väl aldrig varit och är väl inte ens det idag?
Därför att det är palmerelaterad. Vi vet ju att under Hans Holmér var det Stockholms länspolis som hade hand om utredningen. Sedan flyttade den till rikskrim under Ölvebro.

Kan du svara på frågorna tack?
Citera
2020-03-28, 10:44
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Tror jag oxå,

Han var bara på fel plats denna kväll
Inte på fel plats, jag tror han själv ville vara där (inte för at skjuta), men det hade nog varit bäst om han som vanligt stannade hemma med sina föräldrar.
Citera
2020-03-28, 10:51
Medlem
I Borgnäs nya bok (sid 206) beskriver Borgnäs hur det från Sovjetunionen inkom ett tips till Palmeutredningen om att en hög chef på säpo, av Borgnäs kallad "H", borde undersökas närmare. Tipsaren sägs ha varit en pensionerad Sovjetisk kommissarie.

Vet vi något mer om det här tipset? Vad sades det i det och när inkom det?

Jag tycker det luktar desinformation lång väg, men också sådana operationer är intressanta i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in