Citat:
Ursprungligen postat av
Estramus
Undrar varifrån dina inkomster kommer... Om du inte är ekonomiskt oberoende kan du ju börja fundera över hur du ska finansiera dina matinköp om några månader.
Tror du att du står dig bra i konkurrensen med typ 300 000 andra nyblivna arbetslösa?
Det hela fungerar bra för mig, jag dör varken ekonomiskt eller själsligt. Har du märkt att omvärden har liknande problem och att utgångslägen ekonomiskt är mer eller minder lika? Marknader består och det var inga större fel på företagen eller ekonomin. Jag ser det som en paus och en möjlighet till något bättre då det gäller ekonomin. Sjuka och dåliga företag försvinner men andra skapas på nytt och återanställer.
Vi skulle ha stoppat detta mycket tidigare och hållit på med smittspårning nu istället. Men låt oss inte störa resennäringen och folket som åker till Italien, låt dom smitta vidare var budskapet för några veckor sedan. Vi hade vi haft en lugnare ekonomisk resa genom detta om någon gjort något tidigt.
För någon vecka sedan ville ja ha fullt stopp två eller tre veckor på icke samhällskritisk verksamhet för att kväva smittan som ändå kommit hit tack vare dumhet och feghet. Vi hade senare kunnat öppnat upp samhället och fortsätta som Sydkorea lyckades göra, testa, testa och smittspåra. Naturligtvis var det "omöjligt" eftersom krisberedskap inte fanns, för få testkit och inte heller listor över samhällsviktiga funktioner. Det hade också gett en smidigare ekonomisk resa för landet.
Nu forsätter planen att smitta ner folket och när dödstalen börjar rulla in så sätter den politiska paniken och självbevarelsedriften in och det kommer att kosta ekonomiskt för vi har ingen kontroll på smittan. Där vi står nu ville jag inte att vi skulle vara, jag ville att landet skulle vara smartare.
Kalla mig gärna för idiot men jag kom i alla fall med lösningar baserat på vad andra gör i världen, jag tänkte både på människor och ekonomin men det var ju bara en förkylning sa många. Nu ser jag tyvärr inga andra alternativ än att många dör i onödan eller för tidigt, kanske din mor och min far. Jag ser också en massa galna politiska åtgärder framöver som då blir meningslösa och saknar betydelse ju längre tiden går. Dessa "måste" ju genomföras eftersom politikerna vill överleva tills nästa val.
Vad som skulle kunna göras nu är att stänga skolor och hindra smittspridning på andra sätt, skaffa en massa testkit och försöka återfå någon form av kontroll. Detta kommer naturligtvis inte att hända så vad som återstår är karantäner för olika områden under månader då politikerna gör i byxan. Jag ville liksom bara ha stopp i några veckor vad det gäller ekonomin.
Nej, jag ser ingen domedag vad det gäller ekonomin, bara utmaningar och senare möjligheter. Vad som kommer att hända många enskilda familjer i landet blir dock tragiskt.