2020-03-20, 15:59
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
grafiskt uttryckt: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/COVID-19_Outbreak_World_Map_per_Capita.svg/1280px-COVID-19_Outbreak_World_Map_per_Capita.svg.png
Ser tvärlugnt och rött ut
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Kul att du valde ut Kalifornien istället för USA eftersom landet USA inte alls har samma åsikt.
Det kringgick du smidigt.
I övrigt så stödjer jag Sveriges taktik ja.
Oavsett vad andra länder gör eller gjort så anser jag att Sverige gjort vettiga avvägningar.

I övrigt säger mig något att du inte anser att 9876 länders expertis om klimatkrisen är lika tung att lyssna på om jag får gissa vilt...

Jag anser det kunna vara en styrka att ta egna beslut ibland.
Endast döda fiskar följer strömmen.

Sverige kommer vara lika frisk som en östersjötorsk pga. av "den bra taktiken"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd0RnL/larmet-om-ostersjons-torskar-zombiefiskar-fulla-med-mask
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Samtidigt är kväveoxid bra för potensen. Antingen Corona eller impotens.

Skämtar du?
Citera
2020-03-20, 16:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Man nämnde det så sent som förra veckan. Läs Anders Tegnell. Det är svårt att hänga med i de rask svängarna.
Ja, förra veckan var innan Storbritannien tvärvände 180 grader i frågan. Nu hör man inte ett pip om det.
Idag på PK tyckte FHMs generaldirektör Johan Karlsson att vi pratar för mycket om strategier, och att FHM inte följer någon strategi utan ny kunskap som kommer "dag för dag".

Jag har sagt det tidigare i tråden:
Nya fakta om viruset har kommit, och det är inte goda nyheter.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Nu har Sydkorea 1% dödlighet. Precis som båten. Fast vilka reste på båten? Säkert äldre så representationen är skev. Och mörkertalet i Sydkorea är fortfarande en faktor.

Jag tror den faktiska dödligheten ligger mellan 0.5-0.8%.
Citera
Medlem
Hur många tror ni kommer smittas av corona i Åre och Sälen den kommande helgen?

Själv tycker jag det är vettlöst av regeringen att inte stänga skidindustrin för en tid. Det är väl nu den sk kurvan ska hållas nere? Med pågående afterski mm sänder staten budskapet att epidemin nog inte är så farlig. FHM ska diskutera frågan på måndag med regionerna sägs det. Vad finns att diskutera?
Citera
2020-03-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag hoppas ni alla är influenser då. En totalt onödig yrkesgrupp. T.o.m.knarkförsäljarna är viktigare.

Haha ja polisen går ut i media och gråter och förvarnar att många kriminella kommer löpa amok i samhället för att abstinensen kommer bli förjävlig... lite hat kärlek måste polisen ha till det där knarket.
Citera
Medlem
Covids avatar
Italien hade smygande smitta under en längre tid. Vi vet när vi fick in smittan.

Italien har en annan befolkningsstruktur, tätare befolkning, annat socialt mönster. Faktorer som påverkar utvecklingen. Det sagt ser vi närmast identiska utvecklingar i Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vi ligger tack och lov efter italien i dödskurvan.

Det tog Italien endast 6 dagar att gå från 1a dödsfallet till det 16e dödsfallet. I Sverige har det tagit 9 dagar.

Jag är osäker på hur stora växlar man ska dra på det, men utvecklingen i just denna aspekt i Sverige är inte negativ i förhållande till Italien.
Citera
Medlem
Noen som har lest En Folkefiende av Henrik Ibsen?

Dramaet handler om en lege som med bakgrunn i legevitenskapen advarer mot et sykdomsutbrudd knyttet til en badeanstalt (husker ikke detaljene) i en liten by. Poenget er at innbyggerne i denne byen har økonomisk og sosial egeninteresse i at badeanstalten skal holdes åpen; derfor reagerer de negativt på at legen advarer, og legen blir helt fryst ut.

Temaet i stykket handler om menneskenes irrasjonalitet, og at kampen for sannheten er ensom og hard.

Det er et tidlig eksempel på den klassiske katastrofefilm-karakteren som går mot strømmen, og som folk nekter å lytte til pga det ubehagelige budskapet.

Tegnell blir jo da en slags invers av dette. Han og resten av folkehelsemyndigheten er fagautoriteten som sier akkurat det folk vil høre, på grunn av økonomisk og sosial egeninteresse, og synder dermed mot den faglige integriteten.

Det er interessant.
Citera
2020-03-20, 16:02
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, förra veckan var innan Storbritannien tvärvände 180 grader i frågan. Nu hör man inte ett pip om det.
Idag på PK tyckte FHMs generaldirektör Johan Karlsson att vi pratar för mycket om strategier, och att FHM inte följer någon strategi utan ny kunskap som kommer "dag för dag".

Jag har sagt det tidigare i tråden:
Nya fakta om viruset har kommit, och det är inte goda nyheter.
Vilken fakta? Gärna någon trovärdig länk om möjligt..
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vi ligger tack och lov efter italien i dödskurvan.

Det tog Italien endast 6 dagar att gå från 1a dödsfallet till det 16e dödsfallet. I Sverige har det tagit 9 dagar.

Jag är osäker på hur stora växlar man ska dra på det, men utvecklingen i just denna aspekt i Sverige är inte negativ i förhållande till Italien.
Inte förvånande, smittan är av olika skäl (kindpussande säger en del) helt enkelt större i Italien.
Vi ligger dessutom i utkanten av världen och är inte precis världens största turistmagnet, så vi behöver i varje fall inte sopa utanför vår dörr varje dag (om jag får uttrycka mig poetiskt).
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Hörde ni reportern som borde jobba med detta? Han undrade om inte insjuknad vårdpersonal borde testas för covid-19, så kan de återvända i tjänst snabbare om de inte har det, plus att folk borde erbjudas handsprit överallt till rabatterat pris. Han fick grönt ljus för både dessa goda idéer, till sin egen förvåning.

Noterade också detta. Helt sanslöst.
Jag förstår inte varför alla svenska presskonferenser är fyllda av obegripligt svammel. Känns som att det blir typ två saker sagda under en timmes malande. Dom borde ställa fram andra personer som snabbt och effektivt för fram budskapet istället för dessa figurer som inte riktigt vet vad dom ska säga och inte kan säga saker på ett rakt och enkelt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in