Citat:
Ursprungligen postat av
Strommingen
Hur många tror ni kommer smittas av corona i Åre och Sälen den kommande helgen?
Själv tycker jag det är vettlöst av regeringen att inte stänga skidindustrin för en tid. Det är väl nu den sk kurvan ska hållas nere? Med pågående afterski mm sänder staten budskapet att epidemin nog inte är så farlig. FHM ska diskutera frågan på måndag med regionerna sägs det. Vad finns att diskutera?
Jag själv befinner mig i Åre i dagsläget, just för min familj bor här. Det kommer säkerligen smittas folk i helgen, viruset finns ju redan här. Däremot så är det betydligt mindre folk i rörelse än vad folk verkar tro, helgerna mellan sportloven och påsk brukar vara relativt lugn. Åre är så pass centrerat så att stänga ner afterski kommer inte att hjälpa, spridningen kommer att röra på sig oavsett.
Det som finns att diskutera är hur man ska ta ställning kring detta. Folkhälsomyndigheten har ju hittills beslutat att man inte får vistats över 500 personer i en sammankomst. Det här beslutet är samtliga aktörer ytterst noga med, vissa har även gått en bit under den gränsen. De allra största aktörerna för afterski har tagit till egna handlingar som att ställa in diverse evenemang, flyttat ut afterskin så alla inte trängs inomhus och gör allt för att inte bilda köer. Det man ska diskutera är nog om det behövs ytterligare åtgärder, om man bör stänga afterski eller om man klarar sig med nuvarande restriktionerna.
Jag gissar på att man vill föröka undvika att stänga ner aktiviteterna i Åre helt och hållet. Småföretagare är otroligt beroende av att skidanläggningen till viss mån är öppen.