2020-03-20, 14:31
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Uppdatering från Volvo Lastvagnar:

Vi har fått ett nytt avtal, följande gäller:

Avtalet sträcker sig 10 veckor, vi kommer vara lediga 4 veckor till en början sen utav de resterande veckorna får vi max jobba 2 av 6 veckor, hur företaget väljer att ge ut den ledigheten är upp till dom. De kan lägga korta veckor eller långa ledigheter.

Vi får 92,5% i lön. Staten och Volvo betalar en del var.

Så inga lastbilar kommer produceras på 1 månad.. helt galet.

Helt galet och något värt att lägga på minnet då barn och barnbarn vill veta hur det egentligen var 2020.

Att staten hjälper till så här direkt är nytt i Sverige men som jag har förstått ha de starka facken i fordonsindustrin i Tyskland sett till att sådana här förkortade veckor m m varit delvis statligt finansierade vid senaste lågkonjunkturer.
Senast redigerad av Ny.Deodorant 2020-03-20 kl. 14:33. Anledning: Lägga till tidigare lågkonjukturer
Citera
2020-03-20, 14:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantera1776
Har du glömt bort 90 tals krisen? Tror det var 500 000 som gick i arbetslöshet. Vi har ännu inte hunnit återställa ekonomin till vad det var före George Soros spekulerade sönder valutan 1990.

Denna gång kommer det bli mycket värre. Skulle gissa på att vi hamnar på minst 1,5 miljoner som förlorar jobbet. Invandrare och svenskar kommer att ställas mot varandra 2022 och framåt. Blir det Åkesson som blir statsminister blir det värre än i usa med trump vs. demokraterna och mexikanerna osv...

Det är såklart uträknat och planerat av små hattarna som har organiserat alltihop och lagt pusselbitarna på plats. Pandemin står i Judarnas religion och dom har antingen tillverkat viruset själva eller så har dom bara väntat på att en pandemi ska inträffa och såklart utnyttjar den till deras fördel som Judarna alltid gör.

Vadå? Han är nog den enda som skulle palla trycket. Dvs utvisa alla dessa främlingar.

Men annars är det klart att väldigt många småföretag kommer gå under nu. För att överleva behöver de säg 20 kunder per dag, nu kanske det är 2. Tror inte folk riktigt inser allvaret i just det. Småföretag kan inte överleva länge på sådan nivå.
Citera
2020-03-20, 14:35
Medlem
Därför man skaffar sig en stentung utbildning ladies and gents
Citera
2020-03-20, 14:35
Medlem
Det lär ju inte tummas något på bidragen
Men arbetande folk går det åt helvete för

De som inte jobbar får oförändrad situation
Citera
2020-03-20, 14:37
Medlem
Den somaliska trebarnsmamma kommer ju fortsätta få sina 29k netto
Medans knegaren på volvo ligger risigt till
Citera
2020-03-20, 14:40
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Någon som kan förklara för mig hur det kan vara lönsamt att ha någon form av bilproduktion i Sverige öht jämfört med t ex Brasilien? Vad är det som är "billigt" i Sverige som gör att ett globalt företag som Volvo väljer att ha kvar produktionen där?

Det blir mycket mindre fel på grejer vi gör här än där borta.
Citera
2020-03-20, 14:41
Medlem
Nu får det vara nog! Detta är som vilken jävla förkylning som helst kan vi bara återgå till vårt normala liv? Jag har förlorat jobbet pga skiter och det komiska är att överallt ser jag gamlingar medans unga gömmer sig inomhus.

Hur kommer det sig att äldre har mer bollar? Det är bara gamla i min stad som går ut och handlar som om inget har händt. Man tycker det ska vara tvärtom.
Citera
2020-03-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ett av Sveriges största företag, biltillverkaren Volvo Cars, stoppar produktionen i alla svenska fabriker från och med nästa vecka. 25 000 anställda berörs. Det säger företagets vd Håkan Samuelsson i en intervju med Ekot.

Är det aktuellt med varsel?
– Absolut inte, säger Samuelsson.

Något säger mig att han snart kommer att få omvärdera situationen
Citera
2020-03-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Uppdatering från Volvo Lastvagnar:

Vi har fått ett nytt avtal, följande gäller:

Avtalet sträcker sig 10 veckor, vi kommer vara lediga 4 veckor till en början sen utav de resterande veckorna får vi max jobba 2 av 6 veckor, hur företaget väljer att ge ut den ledigheten är upp till dom. De kan lägga korta veckor eller långa ledigheter.

Vi får 92,5% i lön. Staten och Volvo betalar en del var.

Så inga lastbilar kommer produceras på 1 månad.. helt galet.
Fy fan det är helt sjukt! Vi tillverkar en viktig del t nya lastbilar och har ej hört ngt än.
Citera
2020-03-20, 14:46
Medlem
Jobbar för en av de största europeiska bilföretagen som sysslar med bilauktioner av begagnade bilar över hela Europa.

Att bilfabrikerna stänger ner gör inte så mycket, ingen köper bilar ändå just nu kan jag säga. Inte ett enda bilköp på snart två veckor i hela Europa för vårat företag, typ.
Citera
2020-03-20, 14:48
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sturecompagniet brukade förr ha hela årets kostnader betalda i mars. Plockar som du säger ut all vinst och gnäller sedan vid första peoblem..

Ja och Jureskog tog aktieutdelning på 10 miljoner förra året (2 delägare) ..
Men nu går man på knäna pga inga pengar i kassan. Hmm, undra vart pengarna tagit vägen?
Citera
2020-03-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vissa experter varnar för hyperinflation. Allt känns möjligt nu.

Vad ska jag göra med mitt sparkapital för att säkra upp det så mycket som möjligt? Köpa ett hus? Köpa guld?

Hus köper du om ett par månader, tidigast. När allt är på botten.

Fysiskt guld är bra. Även om priset stuckit iväg pga detta. Skog kan vara ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in