2020-03-20, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Alla inhyrda blir varslade dock, vilket blir en ganska hög siffra (inklusive underleverantörer). Men givetvis i det svenska samhället av någon anledning så bryr man sig inte om inhyrda blir varslade

Jag tror inte inhyrda kan bli varslade, därav stort mörkertal.

Utan inhyrd behövs inte dagen efter och några dagar efter det varslar konsultföretaget.
Citera
2020-03-20, 13:18
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Till skillnad från de med medicinska/sociala ansvar i regeringen verkar Amanda Lind vara lite mer på hugget:

500 miljoner utlovas till kultursektorn f n och enligt mig än bättre lika mycket till idrotten.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7434155
Citera
2020-03-20, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Till skillnad från de med medicinska/sociala ansvar i regeringen verkar Amanda Lind vara lite mer på hugget:

500 miljoner utlovas till kultursektorn f n och enligt mig än bättre lika mycket till idrotten.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7434155

Jo jo.
Nu ska skattebetalarna stå för kändisarnas inkomster.

Det räcker inte med att dessa individer har tjänat mångmiljonbelopp, har sponsorer och kan sälja reklam på sociala medier. Nu ska vi betala så de kan upprättbehålla deras sociala status också.

Edit: Och det var inte 500 mkr, utan 1 miljard till kulturen och idrott.
Citera
2020-03-20, 13:26
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Från företag som är likvida och inte lika konjunkturkänsliga. Sluta tro att du är smart.
Du kan inte jämföra detta med en "vanlig" lågkonjuktur, eftersom ekonomin mer eller mindre håller på att stanna av helt. Väldigt många bolag kommer gå omkull, även om de inte skulle anses vara särskilt konjunkturkänsliga. Vad tror du händer om alla dessa bolag är borta när viruset försvinner? Tror du allt kommer återgå till det normala direkt, att alla bolag kommer poppa upp igen och folk kommer återfå sina anställningar?
Citera
2020-03-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Experter i aktuellt ikväll varnar för depression med 40-procentig arbetslöshet inom kort. Då är det kört, då blir det kärva tider och försvunna pensioner, husprisen kommer sjunka i dyn. Sverige står ytterst dåligt rustade med en enorm invandring med många arbetslösa och inskrivna i åtgärder. Det ser illa ut för Svea rike. Vänligen se aktuellt på SVT play

Detta kommer svida men är tyvärr vad svenska folket behöver och i viss mån förtjänar. Kärva tider kommer få folk att vakna upp politiskt, få svenska kvinnor att ty sig till funktionella män snarare än staten och ett slut på import av dysfunktionella kulturer. I de bästa av världar så slutar vi ge bidrag till dysfunktionella människor också
Citera
2020-03-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Du kan inte jämföra detta med en "vanlig" lågkonjuktur, eftersom ekonomin mer eller mindre håller på att stanna av helt. Väldigt många bolag kommer gå omkull, även om de inte skulle anses vara särskilt konjunkturkänsliga. Vad tror du händer om alla dessa bolag är borta när viruset försvinner? Tror du allt kommer återgå till det normala direkt, att alla bolag kommer poppa upp igen och folk kommer återfå sina anställningar?

Ja och? Skatterna betalas fortfarande inte av företag som går omkull och det var din argumentation.
Jag har inte påstått att många bolag inte kommer gå omkull?

Du är ju helt korkad om du tror att alla företag i Sverige kommer gå omkull.

Jag har heller inte påstått att det kommer återgå till det normal direkt.

Vad i helvete babblar du om? I ena stunden försvarar du konjunkturkänsliga företag och i den andra att det kommer bli katastrof.
Citera
2020-03-20, 13:45
Medlem
Hazizas avatar
Vad tror ni kommer hända med Volvos personal? Kommer regeringen göra något mer än att se på?

Vi pratar om en troligt stor arbetsgivare med åtskilliga underleverantörer.

Om jag inte är helt ute och cyklar fick folk med över 10 års anställning gå från lastvagnar Skövde under krisen 2008.
Senast redigerad av Haziza 2020-03-20 kl. 13:48.
Citera
2020-03-20, 13:49
Medlem
Jävla massa varsel från Swedavia nu.
En nära anhörig fick precis beslut att han bara får jobba 2 dagar i veckan 6 månader framöver och att de därefter får se om han får hela jobbet tillbaka.
Fruktansvärt att se tyvärr, är riktigt orolig för mina nära och kära då de flesta arbetar inom turistnäring eller t.ex Swedavia.
Citera
2020-03-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Någon som kan förklara för mig hur det kan vara lönsamt att ha någon form av bilproduktion i Sverige öht jämfört med t ex Brasilien? Vad är det som är "billigt" i Sverige som gör att ett globalt företag som Volvo väljer att ha kvar produktionen där?

Sverige har många ingenjörer och kloka människor som kan arbeta med mer avancerat teknik och utveckla komponenter som är viktiga för t.ex en bil i dag.
De enkla standarddelarna tillverkas i skitländer pga att en apa kan skruva ihop det.

Hade det varit i t.ex Brasilien hade det så klart kunnat fungera, men du hade inte kunnat garantera att produkten håller hög kvalitet och även kan utformas och utvecklas framåt i samma takt som i Sverige.
Citera
2020-03-20, 13:51
Medlem
knasen79s avatar
Det vi ser nu med varsel och permitteringar är enbart ett spel för galleriet. De vill åt anslagen.
Citera
2020-03-20, 13:53
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ja och? Skatterna betalas fortfarande inte av företag som går omkull och det var din argumentation.
Jag har inte påstått att många bolag inte kommer gå omkull?

Du är ju helt korkad om du tror att alla företag i Sverige kommer gå omkull.

Jag har heller inte påstått att det kommer återgå till det normal direkt.

Vad i helvete babblar du om? I ena stunden försvarar du konjunkturkänsliga företag och i den andra att det kommer bli katastrof.
Skatterna betalas av att företag betalar skatt jo. Självklart är det inte lönsamt för skattebetalarna på kort sikt när man pumpar in pengar i bolag som riskerar att gå i konkurs, men förhoppningsvis gör det det på lång sikt eftersom många företag då klarar sig igenom krisen och efteråt kan bli lönsamma för staten igen.
Du är riktigt otrevlig btw.
Citera
2020-03-20, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det krävs inte mycket för att krascha ekonomin i botten. Ett globalt påverkande virus bara.

Som jag sa tidigare så ser vi toppen av isberget. Det kommer bli mycket värre än 2008 kraschen.

Det finns bara före och eftee Corona.
Har du glömt bort 90 tals krisen? Tror det var 500 000 som gick i arbetslöshet. Vi har ännu inte hunnit återställa ekonomin till vad det var före George Soros spekulerade sönder valutan 1990.

Denna gång kommer det bli mycket värre. Skulle gissa på att vi hamnar på minst 1,5 miljoner som förlorar jobbet. Invandrare och svenskar kommer att ställas mot varandra 2022 och framåt. Blir det Åkesson som blir statsminister blir det värre än i usa med trump vs. demokraterna och mexikanerna osv...

Det är såklart uträknat och planerat av små hattarna som har organiserat alltihop och lagt pusselbitarna på plats. Pandemin står i Judarnas religion och dom har antingen tillverkat viruset själva eller så har dom bara väntat på att en pandemi ska inträffa och såklart utnyttjar den till deras fördel som Judarna alltid gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in