2020-03-20, 12:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Japp det som många här på FB varnat för sedan Kina börjat sluta producera, men ingen i vanliga media varnade om såklart.
Proletären kanske inte har kompetens att skriva om det.

Men andra media har diskuterat störningarna i de globala supply-kedjorna i över en månad.
Citera
2020-03-20, 12:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Den globala marknaden är snart ett minne blott. Vi har en ny situation.
Då är det väl en bra ide att du börjar vänja dig med att inte använda dator och mobiltelefon mer. Från och med nu.
Citera
2020-03-20, 13:00
Medlem
Ducadreams avatar
Det krävs inte mycket för att krascha ekonomin i botten. Ett globalt påverkande virus bara.

Som jag sa tidigare så ser vi toppen av isberget och är bara början på karusellen. Det kommer bli mycket värre än 2008 kraschen.

Det finns bara före och eftee Corona.
Senast redigerad av Ducadream 2020-03-20 kl. 13:08.
Citera
2020-03-20, 13:02
Medlem
Någon som kan förklara för mig hur det kan vara lönsamt att ha någon form av bilproduktion i Sverige öht jämfört med t ex Brasilien? Vad är det som är "billigt" i Sverige som gör att ett globalt företag som Volvo väljer att ha kvar produktionen där?
Citera
2020-03-20, 13:07
Medlem
Tillssons avatar
Före detta riksbankchefen Kerstin Hessius var mycket tydlig i en intervju i SVT.

Citat:
Coronaviruset innebär att Sverige riskerar att hamna i en ekonomisk depression, enligt Kerstin Hessius, vd för tredje AP-Fonden och tidigare vice riksbankschef. Hon jämför med Tyskland på 20-talet och USA på 30-talet.

Svt: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vd-n-for-tredje-ap-fonden-inte-skadat-nagot-liknande-sedan-efterkrigstiden

Hela framträdandet från 19:05: https://www.svtplay.se/video/24741358/aktuellt/aktuellt-19-mars-21-00?start=auto
Senast redigerad av Tillsson 2020-03-20 kl. 13:28.
Citera
2020-03-20, 13:11
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det krävs inte mycket för att krascha ekonomin i botten. Ett globalt påverkande virus bara.

Som jag sa tidigare så ser vi toppen av isberget. Det kommer bli mycket värre än 2008 kraschen.

Det finns bara före och eftee Corona.

Systemet baserad på pyramid spel ser mer eller mindre ut såhär. Om folket måste rädda bankerna IGEN så är det bättre att folket fängslar de politiker som gått med dessa krispaket, hänger banditerna och så öppnar man upp nationella banker som inte låter ett land eller ett folk leva över sina tillgångar!
Citera
2020-03-20, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Före detta riksbankchefen Kerstin Hessius var mycket tydlig i en intervju i SVT.

SvtPlay: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vd-n-for-tredje-ap-fonden-inte-skadat-nagot-liknande-sedan-efterkrigstiden

Varför citerar ni Kerstin så mycket?? Har Ingves gjort ett bra jobb nu eller att dessa toppars ord ska stå sig så starkt? Nej.
Hon bad även om att privatföretag inte ska få behöva betala hyra och att staten ska gå och betala in 100%-iga löner.. Vad fan är det?
Som byggt för att de som har ska räddas. De får väl helt enkelt säga upp avtal eller sälja den där fastigheten som har ökat tre gånger sedan inköp. Buhu. Vem fan bryr sig..
Hemlösa sover på gatan medan man begär fria hyror för företag som tidigare omsatt miljarder.
Inte skattebetalarnas fel att företag inte är tillräckligt likvida för att klara sig 1 månad...
Citera
2020-03-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Någon som kan förklara för mig hur det kan vara lönsamt att ha någon form av bilproduktion i Sverige öht jämfört med t ex Brasilien? Vad är det som är "billigt" i Sverige som gör att ett globalt företag som Volvo väljer att ha kvar produktionen där?

Kort sagt, viktiga komponenter görs i Sverige.
Citera
2020-03-20, 13:13
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför citerar ni Kerstin så mycket?? Har Ingves gjort ett bra jobb nu eller att dessa toppars ord ska stå sig så starkt? Nej.
Hon bad även om att privatföretag inte ska få behöva betala hyra och att staten ska gå och betala in 100%-iga löner.. Vad fan är det?
Som byggt för att de som har ska räddas. De får väl helt enkelt säga upp avtal eller sälja den där fastigheten som har ökat tre gånger sedan inköp. Buhu. Vem fan bryr sig..
Hemlösa sover på gatan medan man begär fria hyror för företag som tidigare omsatt miljarder.
Inte skattebetalarnas fel att företag inte är tillräckligt likvida för att klara sig 1 månad...

Var ifrån kommer pengarna som skattebetalarna betalar sin skatt med?
Citera
2020-03-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men jag är inte med riktigt här. Volvo Cars "permitterar" väl inga, det är väl bara så att 25000 personer "hemförlovas" och då med full lön, eller har jag fel. Sedan har jag inte sett nyheten om Volvo lastvagnar, att det skulle vara så många som 20.000 som får permission. I lumpen var permission något som man var glad över.
Jag har varit ute och sprungit och ursäkta mig om jag är lite snurrig i skallen nu. Men vad är det som gäller. Vem betalar, kan verkligen Volvo betala för anställda som är hemma och spelar TV-spel, detta är sjukt.

Alla inhyrda blir varslade dock, vilket blir en ganska hög siffra (inklusive underleverantörer). Men givetvis i det svenska samhället av någon anledning så bryr man sig inte om inhyrda blir varslade
Citera
2020-03-20, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Var ifrån kommer pengarna som skattebetalarna betalar sin skatt med?

Från företag som är likvida och inte lika konjunkturkänsliga. Sluta tro att du är smart.
Citera
2020-03-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Kort sagt, viktiga komponenter görs i Sverige.

Som inte kan göras någon annanstans billigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in