2020-03-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Skatterna betalas av att företag betalar skatt jo. Självklart är det inte lönsamt för skattebetalarna på kort sikt när man pumpar in pengar i bolag som riskerar att gå i konkurs, men förhoppningsvis gör det det på lång sikt eftersom många företag då klarar sig igenom krisen och efteråt kan bli lönsamma för staten igen.
Du är riktigt otrevlig btw.

Om du tror att 2-3 veckors helikopterpengar för företag kommer hjälpa de på lång sikt så inbillar du dig.
Det är för att undvika panik. Om alla varslas samtidigt i samband med viruset och de redan existerande ekonomiska skadorna så skulle det bli kaos. Nu tar man det lite saktare.
Citera
2020-03-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Skälet till att man inte har produktion i Sverige (när man inte har det) är för att det leder till konkurs.

Det har inget med att få upp ögonen eller något sådant. Det är ekonomiskt realitet.

De som på allvar tror att man kan ha produktion i Sverige får väl öppna sina plånböcker själva då och starta ett producerande företag och konkurrera på den globala marknaden. Varsågod.
Finns många företag som investerar i produktion i Sverige, även om alla inte klarar av det. Finns många produkter som helt tillverkas här.

Vissa företag har flyttat hem produktion senaste tiden åren. Klart de finns tecken på att vi fortfarande kan ha svensk produktion.

Jag pratade inte om att allt ska tillverkas här, kommer aldrig gå att få lönsamhet i vissa produkter.
Citera
2020-03-20, 14:16
Medlem
Jag håller helt med Hessius.
Vi kan inte stänga ned hela landet.Konsekvenserna av detta är mångdubbelt mera förödande än vad vilket Coronavirus som helst kan ställa till med.
Folk kommer att råka betydligt mera illa ut.
Sverige kan inte fortsätta på detta sättet.Den värld som eventuellt kommer att finnas kvar är inte värd att återvända till.Vi snackar ekonomisk massdepression.Vi snackar självmord och världssvält och ren anarki.

Det får vara nog nu.Idag har jag varit på restaurang,och jag uppmanar alla till att göra sammaledes.

Vi måste inse när konsekvenserna av åtgärderna tagna emot Corona är högre än att fejsa skiten med ryggbiff på tallriken och ett gott glas öl i näven.

Get busy living or get busy dying.
Citera
2020-03-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Det vi ser nu med varsel och permitteringar är enbart ett spel för galleriet. De vill åt anslagen.

Jävla trams. Gå in på valfritt hotell, flygplats eller fabrik som saknar delar från Kina och säg ärligt att detta handlar om att knipa åt anslag.
Citera
2020-03-20, 14:24
Medlem
Haddock93s avatar
Uppdatering från Volvo Lastvagnar:

Vi har fått ett nytt avtal, följande gäller:

Avtalet sträcker sig 10 veckor, vi kommer vara lediga 4 veckor till en början sen utav de resterande veckorna får vi max jobba 2 av 6 veckor, hur företaget väljer att ge ut den ledigheten är upp till dom. De kan lägga korta veckor eller långa ledigheter.

Vi får 92,5% i lön. Staten och Volvo betalar en del var.

Så inga lastbilar kommer produceras på 1 månad.. helt galet.
Citera
2020-03-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Det vi ser nu med varsel och permitteringar är enbart ett spel för galleriet. De vill åt anslagen.

Vilka anslag. Tror du på fullt allvar att affärerns rullar som vanligt. Att Volvo kommer sälja bilar som fullt. Begriper du inte att vi är på väg in i en depression. Problemet är att Sverige redan att extremt många i arbetsmarknadsutbildbning och försörjningsstöd. Ska bli kul o se hur ni vänster livnär nu får slåss i kön till soppan
Citera
2020-03-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Uppdatering från Volvo Lastvagnar:

Vi har fått ett nytt avtal, följande gäller:

Avtalet sträcker sig 10 veckor, vi kommer vara lediga 4 veckor till en början sen utav de resterande veckorna får vi max jobba 2 av 6 veckor, hur företaget väljer att ge ut den ledigheten är upp till dom. De kan lägga korta veckor eller långa ledigheter.

Vi får 92,5% i lön. Staten och Volvo betalar en del var.

Så inga lastbilar kommer produceras på 1 månad.. helt galet.
Finns ändå ingen som köper lastbil nu. Var glada om hälften får komma tillbaka
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Vad händer med alla Inhyrda på Volvo?

De har mest troligt redan rykt. Bemanningsanställda har ingen uppsägningstid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vi kan inte stänga ned hela landet.Konsekvenserna av detta är mångdubbelt mera förödande än vad vilket Coronavirus som helst kan ställa till med.
Sverige kan inte fortsätta på detta sättet.Den värld som eventuellt kommer att finnas kvar är inte värd att återvända till.Vi snackar ekonomisk massdepression.Vi snackar självmord och världssvält och ren anarki.

Det får vara nog nu.Idag har jag varit på restaurang,och jag uppmanar alla till att göra sammaledes.

Vi måste inse när konsekvenserna av åtgärderna tagna emot Corona är högre än att fejsa skiten med ryggbiff på tallriken och ett gott glas öl i näven.

Håll käft alltså.
Kina stängde ner och nu är folk ute igen. Men enligt dig så blir det självmord, världssvält och anarki om vi stänger ner i några veckor? Tillbaka till under stenen med dig ryskt troll.

Så du uppmanar alla att gå ut och eventuellt skapa större spridning så vi får det bättre ekonomiskt kortsiktigt men för att förvärra situationen långsiktigt? Tyst nu.
Citera
2020-03-20, 14:27
Medlem
Citat:

Håller med dig i stort. Dock är väl Sverige ett av de få länder som bara har stängt "lite grann".
Intressant är också hur valutan påverkas. Tex så har Norges krona fått storstryk medan Sveriges är mer lätt misshandlad. Dock måste vi ha i åtanke att sjukvården inte drabbas för mkt o för fort.
Ett intressant experiment vore att förbjuda folk ät ute i en stad, och uppmana andra till detsamma i en annan. Och sen utvärdera resultatet.
Citera
2020-03-20, 14:28
Medlem
Citat:

Hon är en populist och som makthavare bör hon kunnat lega på riksbanken att inte sänka räntan till negativa nivåer och folk hade då kunnat bygga upp ett helt annat buffertsparande. Exakt vad som utlöste 30-talets depression är svårt att säga men många belånade hus för att köpa aktier etc och när marknaden kraschade så spred det sig till realekonomin. Idag har istället folk inte belånat huset för att köpa aktier utan snarare belånat sig själva för att köpa hus.

I Sverige har man varit trångsynt och jagat ett påhittat inflationsmål och hade man istället tillåtit en låg deflation i några år hade man aldrig haft detta problem. Hessius vill bara kunna skylla ifrån sig när ap-fonden som hon basar över rasar i värde, i själva verket vet hon att pensionerna började gröpas ur redan då man införde negativ ränta. Hon är en smart kvinna men som bara ignorerat att vi haft bubbelekonomi i flera år utan några faktiska ökningar i realekonomin, nu märks det att ett land inte klarar sig utan att en starkt understödd realekonomi.
Citera
2020-03-20, 14:28
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Men vad spelar de för roll om vi inte stänger ner landet när vi ändå inte kan jobba? Finns ju ingen efterfrågan på produktion pga att alla länder stängt ner sina samhällen.

Är de inte bättre då att göra allt för att stoppa smittan och räda kanske 100 000 svenska liv? Ekonomiskt kommer det inte göra så stor skillnad om vi i Sverige har allt öppet eller ej. vi är ett exportland och den efterfrågan finns ej nu.

Flyg har stoppats, all turism har stoppats, folk håller sig undan stora folksamlingar osvosv.

Ekonomin kommer inte gå att rädda av att hålla samhället öppet. Jag kanske hade köpt det om andra länder hade öppna samhällen men nu har alla länder isolerats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in