2020-03-19, 22:50
Medlem
JustZlatans avatar
Kan man äta palsternacka råa som man gör med morötter?
Citera
2020-03-19, 23:26
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan man äta palsternacka råa som man gör med morötter?
Du kan göra det men det är inte tokgott direkt, den är trådigare i konsistensen än morötter. Bättre att ugnsrosta den eller köra den i en soppa med potatis.
Citera
2020-03-19, 23:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Du kan göra det men det är inte tokgott direkt, den är trådigare i konsistensen än morötter. Bättre att ugnsrosta den eller köra den i en soppa med potatis.

Jaha. Hur är det med zuzhini?
Citera
2020-03-19, 23:58
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jaha. Hur är det med zuzhini?
Zucchini är lite som gurka men betydligt kompaktare i köttet, funkar rå i sallader i mindre mängder.

Är i min mening godast när man saltar den ordentligt med flingsalt (för att dra ur vätska), torkar av med hushållspapper efter ett tag och steker/grillar den. Servera med lite hyvlad vitlök och reducerad balsamico.
Citera
2020-03-20, 00:09
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Zucchini är lite som gurka men betydligt kompaktare i köttet, funkar rå i sallader i mindre mängder.

Är i min mening godast när man saltar den ordentligt med flingsalt (för att dra ur vätska), torkar av med hushållspapper efter ett tag och steker/grillar den. Servera med lite hyvlad vitlök och reducerad balsamico.

Går det att ugnsbaka tillsammans med palsternacka?

Måste påpeka att hushållspapper innehåller gift. Toapapper är det mest giftfria och jag använder bara toapapper när jag torkar av slevar och sånt, och om jag ska torka kött.
Citera
2020-03-20, 00:16
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Går det att ugnsbaka tillsammans med palsternacka?

Måste påpeka att hushållspapper innehåller gift. Toapapper är det mest giftfria och jag använder bara toapapper när jag torkar av slevar och sånt, och om jag ska torka kött.
Jaha, där lärde jag mig något.

Du kan ugnsbaka det med palsternacka men du får bättre resultat om du lägger ut dem en skiva för sig på ett galler eller liknande i ugnen. Palsternackan är inte lika noga, bara att skära i lite mindre delar och in i en form med lite smör.
Citera
2020-03-20, 08:54
Bannlyst
Citat:

Misstänker att du tänker på Aubergine.
Zucchini behöver du inte salta för att dra ur vätska.
Bara krydda, vänd i olja och grilla.
Citera
2020-03-20, 09:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Måste påpeka att hushållspapper innehåller gift.
Vad då för gift? Källa.
Citera
2020-03-20, 09:55
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad då för gift? Källa.

Inte gift kanske, men kemikalier. Toapapper innehåller mindre mängder kemikalier än hushållspapper. Kemikalier vill man inte ha i maten.
Citera
2020-03-20, 09:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Kemikalier vill man inte ha i maten.
Så du har inte salt i din mat?

Skärp till dig nu. Vill du yra till om sånt du skriver om är inte den här tråden ditt forum. Välj "Konspirationer" istället.
Citera
2020-03-20, 10:54
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så du har inte salt i din mat?

Skärp till dig nu. Vill du yra till om sånt du skriver om är inte den här tråden ditt forum. Välj "Konspirationer" istället.

Vet inte vad du använder för salt. Mitt salt är kemikaliefritt.

"Hushållspapper är kemikalie-förstärkt för att inte smula sönder av vätska."

https://www.facebook.com/kemikaliedetektiven/posts/2251380181560221

Toalettpapper har antagligen också kemikalier men jag tror att det är ett bättre val än hushållspapper. Ett annat alternativ är att samla ihop löv på hösten och använda löven hela året till matlagning, och kanske torka sig i röven med.
Citera
2020-03-20, 11:21
Medlem
JustZlatans avatar
"Var noga med vilket hushållspapper du använder när du lagar mat. Vårt test visar att rullar med returpapper läcker optiska vitmedel."

"Resultatet visar att returpapper inte ska användas i kontakt med mat. Dessa rullar innehåller mer bakterier än nyfiberpappret och läcker optiska vitmedel."

https://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/hushallspapper/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in