2020-03-19, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Har läst den, och för den som växte upp runt Fältöversten kan det säkert gå att lista ut ett par tänkbara pundare som varit inspiration till karaktärerna i boken. Han säger själv att den handlar om verkliga personer och händelser. Själva mordet sveps bara förbi helt kort

Jag kan tänka mig det. Är själv inte född eller uppvuxen i dessa kvarter så för mig blir det betydligt svårare.

Man kan undra om det skett något mer brutalt rån där i krokarna. Sökte lite och hittade detta troliga rånmord 2004:

Citat:
Torsdagen den 30 september var Astrid Olsson på köpcentrumet Fältöversten på Östermalm.

/../

Tre dagar senare, söndag kväll, hittades hon mördad i sin bostad, en tvårummare på fjärde våningen.

Från artiklar i Aftonbladet ("Astrid dödades i sitt sovrum för 13 år sedan – så ska mordmysteriet lösas", "Sista bilden")
Senast redigerad av Mandaloria 2020-03-19 kl. 14:40.
Citera
2020-03-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandaloria
Det som är lite av ett problem när du påstår något är att du brukar ha fel i minst fem fall av tio.

När kan Leif GW Persson sagt detta menar du? På 90-talet? Att du skulle komma ihåg en detalj rätt i ett program som sändes för cirka 20 år sedan känns i princip uteslutet, givet alla andra gånger du har haft fel.

Nu är det inte så att jag hoppar på dig bara för sakens skull, men vissa saker man skriver här på forumet kokar trots allt ned till vilket förtroende man har. Och det är inte din starka sida.
Ja tyvärr har du rätt för jag har använt kola och amfetamin senaste åren istället för antidepressiva tabletter så...

Men jag minns detta mycket väl och ja det är en 20 år sen i Efterlyst. Han sa som sagt att tittar man på andra liknande fall så talar erfarenheten för att det är ett vittne. Han sa inte att det absolut är mördaren som han säger nu så han har svängt. Varför?? Kanske har det tillkommit ny information som vi inte har som talar för en person som GW vet är svensk. GW har ju haft kontakt och känt många höga poliser så han kan ju ha blivit påverkad av denna okända informationen där det talar för en svensk man. Och inringaren talar ju inte "blattesvenska" eller vad man kallar det så det kan vara så.
Citera
2020-03-19, 18:57
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Men jag minns detta mycket väl och ja det är en 20 år sen i Efterlyst. Han sa som sagt att tittar man på andra liknande fall så talar erfarenheten för att det är ett vittne. Han sa inte att det absolut är mördaren som han säger nu så han har svängt. Varför?? Kanske har det tillkommit ny information som vi inte har som talar för en person som GW vet är svensk. GW har ju haft kontakt och känt många höga poliser så han kan ju ha blivit påverkad av denna okända informationen där det talar för en svensk man. Och inringaren talar ju inte "blattesvenska" eller vad man kallar det så det kan vara så.
Jag fick som sagt uppfattningen av programmet att GW framför allt lutar sig åt vad utredaren Bertil Sahlin säger, och det är att inringaren också är GM och att dom vet vem det är men att det saknas bevis.

Detta är dock märkligt då dom ju faktiskt har en väldigt bra inspelning på en mansröst som man borde kunna jämföra med en misstänkt persons röst, men det verkar man ju inte ha gjort i det här fallet vilket får mig att misstänka att saken är lite mer komplicerad än vad vi tror.
Citera
2020-03-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Jag fick som sagt uppfattningen av programmet att GW framför allt lutar sig åt vad utredaren Bertil Sahlin säger, och det är att inringaren också är GM och att dom vet vem det är men att det saknas bevis.

Detta är dock märkligt då dom ju faktiskt har en väldigt bra inspelning på en mansröst som man borde kunna jämföra med en misstänkt persons röst, men det verkar man ju inte ha gjort i det här fallet vilket får mig att misstänka att saken är lite mer komplicerad än vad vi tror.
Ja idag ja. Men den informationen som GW har tillgång till hade han inte när han kommenterade fallet för 20 år sedan. Och ingen annan heller
Citera
2020-03-19, 19:22
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Ja idag ja. Men den informationen som GW har tillgång till hade han inte när han kommenterade fallet för 20 år sedan. Och ingen annan heller
Jag argumenterar inte emot dig. GW har helt enkelt ändrat sig.
Citera
2020-03-19, 19:29
Medlem
En killgissning...GM heter M*ts *lerius.
*=a
Citera
2020-03-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Jag argumenterar inte emot dig. GW har helt enkelt ändrat sig.
Ja.
Inte för att spela smart men jag trodde redan från början att inringaren är mördaren för varför inte ge sig till känna annars? Även om han hade begått ett annat brott eller vad som helst så hade polisen struntat i det bara för att få hjälp i utredningen. Så jag blev väldigt förvånad när GW sa så för vad det nu är 20 år sedan eller mer. Kanske därför jag kommer ihåg det för att jag blev så förvånad.

Sedan hör man på rösten att han inte är så chockad som ett vittne hade varit. Föreställ er själva att ni ser en skadad person och ringer dom flesta hade skrikit typ. Han är ganska lugn. Och att han använder ordet snubbe med mera
Citera
2020-03-19, 19:45
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klutz99
*=a

vem är det?
Citera
2020-03-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
vem är det?

Ser dryg ut, men kanske inte den typiske mördarpundaren. Men vad fan vet man om folk :-)
Citera
2020-03-19, 23:51
Medlem
Clark-Dashmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klutz99
*=a
Vad får dig att "killgissa" på honom? Säg något som talar för den personen som GM.

Jag tror inte på den mannen, som är vd i ett företag. Även om hans ålder, vid brottet var han 35 år, inte är opassande. Han är född i Hedvig Eleonoras församling på Östermalm, så han kan väl sannolikt området där GM mördades. Vid Häggströms död 1996 vet jag inte var ditt GM-förslag bodde, 1990 var han hur som helst skriven nära Odenplan, ett par km från brottsplatsen. Idag bor han drygt 1 km från brottsplatsen...

Men som sagt, jag tror det är fel gubbe.
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Ser dryg ut, men kanske inte den typiske mördarpundaren. Men vad fan vet man om folk :-)
Stämmer, och han ser ju även om han är ganska städat klädd på bilder rätt härjad ut. Dock inte en trolig GM, I guess..
Citera
2020-03-20, 00:22
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clark-Dashman
Vad får dig att "killgissa" på honom? Säg något som talar för den personen som GM.

Jag tror inte på den mannen, som är vd i ett företag. Även om hans ålder, vid brottet var han 35 år, inte är opassande. Han är född i Hedvig Eleonoras församling på Östermalm, så han kan väl sannolikt området där GM mördades. Vid Häggströms död 1996 vet jag inte var ditt GM-förslag bodde, 1990 var han hur som helst skriven nära Odenplan, ett par km från brottsplatsen. Idag bor han drygt 1 km från brottsplatsen...

Men som sagt, jag tror det är fel gubbe.Stämmer, och han ser ju även om han är ganska städat klädd på bilder rätt härjad ut. Dock inte en trolig GM, I guess..

Vilken bild. Länka
Citera
2020-03-20, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clark-Dashman

Men som sagt, jag tror det är fel gubbe.Stämmer, och han ser ju även om han är ganska städat klädd på bilder rätt härjad ut. Dock inte en trolig GM, I guess..

Hans CV känns alldeles för redigt för en person med såna mentala problem/drogproblem som man nog kan anta att GM har. Osannolikt att han kunnat bli delägare på EY tex, med den sortens bagage. Nog för att det finns en hel del kufar bland de framgångsrika i BIG4-världen, men då pratar vi snarare sexköp och lite kola på krogen.

Minns dock att någon ("Salamandel"?) långt bak i tråden gjort ett liknande utspel med 1 inlägg som pekade ut att personen numera skulle ha ett mkt välordnat liv med bra jobb, familj etc och då ev skulle varit bosatt på Lidingö. Något namn dök aldrig upp den gången. Ett inlägg och sedan radiotystnad. Med tanke på att den nu utpekade skulle ha vart närmare 35 vid tidpunkten för mordet så känns det inte som ett läge då man senare lyckas ordna upp sitt liv. Salamandel pratade antagligen om en helt annan person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in