Citat:
Ursprungligen postat av
Snurrekalabaj
Jag tänker att är det för att skydda befintlig personal är det ju höjden av hysteri. Förutom i Stockholmsområdet finns ingen anledning av att hålla fullt friska personer, ofta unga i sina bästa år, ifrån arbetsplatser eller praktik. Myndigheterna förordar eget ansvar och det tycker jag borde anförtros oss elever också.
Jag har fått både från skolan och företaget jag är ute på nu att känner jag minsta symtom ska jag stanna hemma och det följer jag naturligtvis.
Fick mailet idag från min LIA.
Citat:
Hej på er,
Idag har vi varit tvungna att fatta ett mycket svårt beslut om att ställa in all kommande LIA-praktik för xxxxxx AB
Detta beslut gäller från fredag 20 mars 2020 och tills vidare.
Orsaken till detta är först och främst den pågående pandemi som råder.
xxxxxx har just nu stora utmaningar med både sjukskrivningar och förändringar i trafikutbudet som medför dagliga ändringar i medarbetarnas schemaläggning.
Till eleverna: Känner ni er det minsta sjuk, så vill jag att ni avslutar er praktik idag
Ni kan lämna era låneväskor med allt innehåll utanför min kontorsdörr
Å hela XXXXXs vägnar beklagar jag detta.
Jag fick under 1:a LIA 125 timmar, och på denna 2:a blir det runt 40 timmar.
Betyder att resterande 2 LIA-perioder så måste jag ha minst 33,5h/veckan i snitt för att komma upp till 500 timmar.
Inte omöjligt, men jag har svårt att se nu hur jag ska kunna komma upp i tillräcklig tid, med tanke på hur timmarna ser ut för övriga klasskamrater också.
Hela klassen kommer ju vara i samma sits, så man är ju inte ensam med minustid.
Hoppas det mesta av denna pandemihysteri är över och inte påverkar vår nästa LIA från 18 maj.