2020-03-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Det intressanta för oss studenter är väl vad som sker med utbetalning av studiebidrag och CSN-lån ifall utbildningen plötsligt pausas.
Vi har inte hört något än iaf. Våran LIA 2 rullar på som vanligt.

Tyckte jag läste något att studiebidragen skulle rulla på som vanligt, det blir ju distans/självstudier.
Men om ni har några på er LIA 2 hos MTRP så är det tydligen slutåkt/slutkört där just nu iallafall, vi får väl se hur övriga operatörer följer efter eller inte.
Citera
2020-03-18, 14:24
Medlem
bowlingjockes avatar
Jaha. En i klassen har fått sin LIA-plats inställd nu pga att järnvägsföretaget beslutat sig för att inte ta emot några elever i nuläget med tanke på coronan. Och det är v.2 av 5 vi är i nu.
Även fler stora järnvägsföretag funderar nu på hur de ska göra med LIA-elever.
Fick SMS från min handledare att beslut håller på att tas och att jag får vara hemma tills det tas.
Citera
2020-03-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Jaha. En i klassen har fått sin LIA-plats inställd nu pga att järnvägsföretaget beslutat sig för att inte ta emot några elever i nuläget med tanke på coronan. Och det är v.2 av 5 vi är i nu.
Även fler stora järnvägsföretag funderar nu på hur de ska göra med LIA-elever.
Fick SMS från min handledare att beslut håller på att tas och att jag får vara hemma tills det tas.

Oroväckande! Hoppas dom inser att det i slutändan spiller över på företagen själva när eleverna inte har tillräckligt med körtimmar. Förstår ärligt inte vad som är problemet heller. Så länge inte handledaren är sjuk borde det ju inte vara något problem?!
Citera
2020-03-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Oroväckande! Hoppas dom inser att det i slutändan spiller över på företagen själva när eleverna inte har tillräckligt med körtimmar. Förstår ärligt inte vad som är problemet heller. Så länge inte handledaren är sjuk borde det ju inte vara något problem?!

Nja, så länge det är YH så får de nog förlänga utbildningen och senarelägga examen, inte säkert företagen anställer annars om de tycker att ansvaret ligger på YH-skolorna. Så det är inte självklart att det blir operatörernas bekymmer, såvitt de inte har personalkris, men så är nog inte läget runt storstäderna nu längre.

Du tänker på att det bara är handledaren som smittar eleven? Tror snarare tanken med detta är att skydda företagens lokförare så gott det går mot smitta från eleverna.
Citera
2020-03-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Nja, så länge det är YH så får de nog förlänga utbildningen och senarelägga examen, inte säkert företagen anställer annars om de tycker att ansvaret ligger på YH-skolorna. Så det är inte självklart att det blir operatörernas bekymmer, såvitt de inte har personalkris, men så är nog inte läget runt storstäderna nu längre.

Du tänker på att det bara är handledaren som smittar eleven? Tror snarare tanken med detta är att skydda företagens lokförare så gott det går mot smitta från eleverna.

Jag tänker att är det för att skydda befintlig personal är det ju höjden av hysteri. Förutom i Stockholmsområdet finns ingen anledning av att hålla fullt friska personer, ofta unga i sina bästa år, ifrån arbetsplatser eller praktik. Myndigheterna förordar eget ansvar och det tycker jag borde anförtros oss elever också.

Jag har fått både från skolan och företaget jag är ute på nu att känner jag minsta symtom ska jag stanna hemma och det följer jag naturligtvis.
Citera
2020-03-18, 19:48
Medlem
Citat:
Jag tänker att är det för att skydda befintlig personal är det ju höjden av hysteri. Förutom i Stockholmsområdet finns ingen anledning av att hålla fullt friska personer, ofta unga i sina bästa år, ifrån arbetsplatser eller praktik. Myndigheterna förordar eget ansvar och det tycker jag borde anförtros oss elever också.

Jag har fått både från skolan och företaget jag är ute på nu att känner jag minsta symtom ska jag stanna hemma och det följer jag naturligtvis.

Håller i viss mån med dig, men antar att i just pendeltågens fall är det säkert högre upp det är bestämt att skydda lokförarpersonal, liknande gäller ju för bussarna i Stockholm, där får ingen gå på längst fram och det är spärrat med band vid sätena längst fram i bussarna.
Blir det för många sjuka som arbetar inom kollektivtrafiken samtidigt stannar ju en stor del av regionen av för de som fortfarande måste åka till sina arbeten och ärenden.

Man behöver inte bli speciellt sjuk själv, men man kan ju smitta andra vidare innan det ens brutit ut på en själv.
Tycker naturligtvis synd om de som hade fått Titt-Lia och Lia på pendeltågen, MTR tar ju en ganska stor andel av Lia-eleverna.
Citera
2020-03-18, 22:54
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:

Fick mailet idag från min LIA.

Citat:
Hej på er,

Idag har vi varit tvungna att fatta ett mycket svårt beslut om att ställa in all kommande LIA-praktik för xxxxxx AB

Detta beslut gäller från fredag 20 mars 2020 och tills vidare.

Orsaken till detta är först och främst den pågående pandemi som råder.

xxxxxx har just nu stora utmaningar med både sjukskrivningar och förändringar i trafikutbudet som medför dagliga ändringar i medarbetarnas schemaläggning.

Till eleverna: Känner ni er det minsta sjuk, så vill jag att ni avslutar er praktik idag

Ni kan lämna era låneväskor med allt innehåll utanför min kontorsdörr

Å hela XXXXXs vägnar beklagar jag detta.

Jag fick under 1:a LIA 125 timmar, och på denna 2:a blir det runt 40 timmar.
Betyder att resterande 2 LIA-perioder så måste jag ha minst 33,5h/veckan i snitt för att komma upp till 500 timmar.
Inte omöjligt, men jag har svårt att se nu hur jag ska kunna komma upp i tillräcklig tid, med tanke på hur timmarna ser ut för övriga klasskamrater också.
Hela klassen kommer ju vara i samma sits, så man är ju inte ensam med minustid.
Hoppas det mesta av denna pandemihysteri är över och inte påverkar vår nästa LIA från 18 maj.
Citera
2020-03-19, 19:45
Medlem
Gauzes avatar
Det lär väl knappast krylla av jobb om ett par veckor. Godsföretagen lär väl välta omkul/varsla så det sjunger om det.
Citera
2020-03-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gauze
Det lär väl knappast krylla av jobb om ett par veckor. Godsföretagen lär väl välta omkul/varsla så det sjunger om det.

Ja säkert, det är inget bristyrke i samma mening som det var för något år sedan, och som du säger drabbas nog godset mest, som redan idag inte gör några vinster.
Tråkigt, men jag skulle inte våga stå utanför facket och A-kassan idag.
Citera
2020-03-24, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Ja säkert, det är inget bristyrke i samma mening som det var för något år sedan, och som du säger drabbas nog godset mest, som redan idag inte gör några vinster.
Tråkigt, men jag skulle inte våga stå utanför facket och A-kassan idag.

Just nu verkar problemet vara störst på personsidan. SJ har ställt in 25% av sina avgångar och tågen körs nästan tomma även på sträckor som normalt har hög belastning. Där har det börjat pratats om permitteringar.

På godssidan är det just nu snarare en förarbrist pga. lite högre sjukskrivningar än normalt pga. Coronaviruset så de som är friska har snarare mer att göra och det är fler vakanta turer. Det är än så länge inte så många godståg som har ställts in.

Nu är ju detta övergående problem då viruset inte kommer vara i evighet och när det är över är vi tillbaka i normalläget där förare behövs, om än i färre utsträckning än tidigare pga. att det är många som utbildats de senaste två åren. På godssidan är lönsamheten fortfarande ett problem, men behovet av förare är där till och med större än persontågssidan.

Med det sagt så är det alltid en extra trygghet att vara med i facket och A-kassan samt ha en inkomstförsäkring.
Senast redigerad av vanwall 2020-03-24 kl. 11:28.
Citera
2020-03-29, 19:49
Medlem
Har lite tankar på söka lokförarutbildningen men,
hur ser det ut med jobbmöjligheterna efter utbildningen i mellannorrland någon som har koll?

Hur kan ett schema se ut för en vecka? förstår det kanske skiljer rätt mycket beroende på företag.

Läste tidigare i tråden att företagen själva måste utbilda för att det skulle saknas så många förare, men nu verkar det nästan tvärtom, mättat på förare?

Mvh
Citera
2020-03-29, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H-Ecker
Har lite tankar på söka lokförarutbildningen men,
hur ser det ut med jobbmöjligheterna efter utbildningen i mellannorrland någon som har koll?

Hur kan ett schema se ut för en vecka? förstår det kanske skiljer rätt mycket beroende på företag.

Läste tidigare i tråden att företagen själva måste utbilda för att det skulle saknas så många förare, men nu verkar det nästan tvärtom, mättat på förare?

Mvh

Det har blivit lite mättat för stunden känns det som, men det kommer och går i cykler när det blir större behov. Jag kan tänka mig att om corona-oron får hålla på ett tag till i Sverige och i världen så kan nog godsoperatörerna påverkas om det i förlängningen leder till en lågkonjunktur, det hände 2008-2009 och då varslades en del lokförare om uppsägning.

I mellannorrland har du väl stationeringsorter såsom Östersund, Ånge, Sundsvall, Gävle mfl. Vissa av orterna har både person- och godsoperatörer.
Om det är t.ex Ånge du skulle vilja arbeta i så har det funnits annonser om jobb där för ett tag sedan, men jag vet inte hur det är just nu men du kan ju skicka iväg en fråga till Green Cargo och SJ AB om dessa orter. Hector Rail har du också som du kan höra dig för hos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in