2020-03-19, 14:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Anders Tegnell lyfter igen att det är de äldre som drabbast hårdast och att barn och folk under 18 år är en väldigt liten del.

– Men blir det många fall kan man inte utesluta att någon även i yngre åldersgrupper blir väldigt sjuka.

Barn blev väl inte ens sjuka nyss?

Nej det var ju det han argumenterade om igår, där han sa att barn ofta inte smittar,det var hans argument att inte stänga skolorna.

Vi ska bara lugnas, inte skapa panik. Källkritiken får var och en sköta själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Upprepar: 240 personer har dött från säsongsinfluensan i Italien i år sedan oktober. 475 dog igår från COVID. COVID dödar alltså dubbelt så många per dygn som influensan gör under större delen av en säsong. Kanske dags att sluta jämföra dessa två sjukdomar som om de ens vore lika öht?
De får ett annat virus istf influensa. Resultatet är dock detsamma, mycket gamla sjuka människor dör. Vad är nytt, egentligen.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Jag har hypokondri. Hur är mina chanser??

Jag tror du klarar dig.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
De här blir en jävligt lång text men men. Efter att man följt de här jävla viruset så början man faktiskt på allvar oroa sig hur det kommer se ut om ett tag. Jag är själv under 30 och inga bakomliggande sjukdomar. På något vis känns det som världen har nått en ny milstolpe. Vi har varit fria från dessa extrema pandemi under massa jävla och levt väldigt glatt.

Vem hade kunnat förutspå för några månader sen att ett jävla virus ska sätta hela världen i skräck. Man skulle bli dumförklarad och låsas in på psyk. Nu står vi här och många fel beslut har tagits av regeringen, de inte läge att peka på vilka fel som har gjorts. Sånt får man ta i efterhand när varje land lagt chocken bakom sig.

Det som sticker ut med det här viruset är att alla är sårbara spelar ingen roll om man är rik eller fattig. Ja du kan minimera riskerna med att isolera dig men hur länge kan vi köra på de viset? Samtidigt tror jag inte folk förstår hur problematiskt det blir utan ett vaccin. Vi säger tex att Sverige inte har viruset i landet. Men att våra nordiska länder eller andra länder pläd av viruset. Då räcker det ju med att en person sätter sin fot i landet och BOOM så är vi på ruta 1 igen. Utan ett vaccin ser det riktigt illa ut.
Dödligheten får bli en forskningsfråga längre fram. Jag tycker det är unikt och märkligt Italien, Spanien tex har så här dödlighet.
Jag tror starkt på att de har en starkare version av viruset. Siffrorna från Italien är så otroligt hemska vi pratar om nästan 200 dödsfall per dag under en period nu.

Ingen tjänar på den här turbulensen och jag tror det är viktigt att hitta en rätt lösning. Tyvärr som jag har förstått ligger äldre människor och folk med sjukdomar i riskzonen. Bara en fantasilösning nu men. Skulle man inte kunna begära att samla alla på ett och samma ställe? Givetvis kan man hejvilt bygga olika stationer men jag syftar på att använda ett helt enormt område, nästan en militärliknande anläggning.
Det skulle låta kontroversiellt men man måste samtidigt se de positiva bitarna. Samtidigt som man vårdar sjuka kan samhället återgå till det normala? Nu känns det mer som man bara chansar för oavsett scenario ser de inte bra ut eftersom inget vaccin finns.

Det börjar med att man smittas, undvik att bli smittad!
Citera
2020-03-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Jag är helt inne på det du skriver nedanför. Men jag tycker ändå det är något som är märkligt. Om det dör så många varje år i olika influensor varför väljer man extra ordinära lösningar nu för då. Något stämmer inte för då måste viruset vars driftigare än vi vet.
Problemet med att isolera olika individer är att det helt enkelt inte funkar. Något ska man ha från butiken, någon annan ska man träffa osv. Om man däremot begränsar alla till en och samma yta då kan man isolera 100%.
Eftersom smittan nu är okontrollbar så blir det svårt att tillämpa de åtgärderna du beskriver. Det hade absolut funkat som första åtgärd.

För att vi inte har något vaccin och för att Italien som var det första landet som drabbades i Europa är ett mardrömsexempel. Men vi har inte förutsättningarna att hamna i Italiens situation. Tyvärr används de nu som mall för alla länder, trots att många länder ser helt olika ut jämfört med deras situation.

Det dog 450 personer i Italien, bara igår.
Senast redigerad av shinker 2020-03-19 kl. 14:15.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Asså det är väl inte jättekonstigt att dra slutsatsen att man kan tänka sig att vi till slut kommer att ta samma väg som resten av Europa, kina, USA, vissa i länder i sydamerika och listan kommer bara bli längre.
Vadå rysstroll??
Inte hela landet då, men jag tror Stockholm kommer stängas ner hårdare snart.
Nej, det är inte konstigt alls.

Vad jag pratar om är de som jag beskrev. De som hela tiden avfärdar relevant och underbyggd information men tycker att ett youtubeklipp från avsändare 'illuminati-destroyer' är det enda vi ska lyssna på.

Det finns några här inne som enbart ägnar sig åt detta. De är antingen rysstroll, foliehattar eller nyttiga idioter. De är i vilket fall inte på oss svenskars sida.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Tegnell sa att det finns vissa små tecken på att situationen i Italien håller på att vända. Inget säkert, betonade han då.

Jag undrar vad dessa tecken är? Med 475 döda igår.
Citera
2020-03-19, 14:13
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Vissa år har det dött över 1000 svenskar av säsongsinfluensa, trots att vi mass-vaccinerat. Och precis som det dött folk i trafiken eller av influensa så kommer folk dö av Corona. Men på samma sätt som vi inte sänker högsta tillåtna hastigheten till 30km/h för bilar, och på samma sätt som vi inte stängt av samhället under tidigare influensor, bör vi inte stänga ner samhället pga Corona.
Än så länge av vi en dödlighet på lite över 0.5% i Sverige, gällande Corona. Vi har 10 döda än så länge på drygt 15000 fall, eller ännu fler fall.

Det vi ska göra är att isolera högriskpersoner, samt isolera alla de som delar bostad eller arbetar dagligen med högriskpersoner. Om en skolelev exempelvis har ett syskon som har leukemi, så ska DEN eleven stanna hemma från skolan, eller DEN föräldern stanna hemma från arbetet. Kan vi hålla dödligheten på ca 2 fall/dygn, så har vi lyckats väl.
Precis

En jämförelse med säsongsinfluensan visar att Coronainfluensan är likvärdig

Vidta åtgärder ja. Men sansat.
Citera
2020-03-19, 14:13
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Dräger i Sverige ska börja tillverka 200 000 andningsskydd per månad av högsta klass, till vården. Regeringen har slutit ett avtal med dom.

Källa socialministerns PK nyss

Äntligen något konstruktivt ifrån regeringen!
Citera
2020-03-19, 14:14
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Jag trodde man i Sverige menade att munskydd inte hjälpte mot att bli smittad. Konstigt nog så har man nu beställt en massa skyddsutrustning.

Känns som ett delat budskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
VIKTIG NY FÄRSK INFO OM VIRUSET

Trots de ursprungliga uppgifterna från Kina som visade att äldre människor och personer med andra hälsotillstånd var de mest sårbara, blir ungdomar - från tjugo-något upp till de i början av fyrtiotalet - allvarligt sjuka. Många kräver intensivvård, enligt rapporter från Italien och Frankrike

Uppgifterna visar på detta. I Italien, det hårdast drabbade landet i Europa, är nästan en fjärdedel av de nästan 28 000 coronaviruspatienterna mellan 19 och 50 år, enligt datahemsidan Statista.

Vilket ju tydligt bevisar att det främst drabbar äldre eller hur? Om 25% av de smittade är i åldersgruppen 19-50 och barn inte verkar drabbas i någon större utsträckning borde ca70% av fallen vara personer över 50 (den gruppen är mindre än gruppen 19-50)
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Är du nyinvandrad? Din svenska är inte så bra.

Vad menar du med att ”då väntar vi i 3 veckor”? Pratar du om dig själv i plural form? Är du smittad? Jag har svarat på frågan om hur immunitet fungerar eftersom du frågade om det (”när blir vi immuna?”)

Inser nu att du kanske egentligen menade att fråga ”När blir vi flockimmuna?, vilket givit ett helt annat svar. Inte så lätt att gissa sig till vad du menar om du inte uttrycker dig tydligt.

Kan du vänligen ställa din fråga igen, på ett sätt som går att förstå? Så ska du se att du kanske får ett bättre svar.

Men bara kanske.. eftersom du verkar både dryg och dum.
Min svenska är utmärkt. Jag använder talspråk ibland, förstår du inte det?
Jag upprepar och förtydligar eftersom du verkar förvirrad och själv verkar ha språksvårigheter.

- Du har väldigt självsäkert hävdat att vi kommer att uppnå immunitet.
- Då frågade jag dig när vi uppnår den.
- Efter det har du börjat jiddra, och jag har försökt hålla dig till saken.
- Till slut lyckades du ange ”3 veckor”, dock med ett frågetecken.
- Jag undrade då - i kortfattad talspråksform - om vi ska vänta i 3 veckor och se om din profetia slår in.
Vad är ditt problem? (Talspråk för ”Vad är det som för dig är ett problem?”, typ.)
Är 3 veckor ditt slutgiltiga bud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in