2020-03-19, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Påminna om hur många som dör per år oavsett.

Det har dött 9,278 av covid-19 globalt hittills.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Det dör 90 000 om året i Sverige oavsett.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikamnen/dodsorsaker/

Mer relevant jämförelse som jag skriver igen: 240 personer har dött i Italien från säsongsinfluensan totalt under hela säsongen sedan Oktober, av 2 miljoner+ bekräftat smittade. 475 personer dog senaste dygnet av COVID. Dör alltså dubbelt så många per dygn av COVID som det gör under flera månader från influensan, trots färre smittade än så länge.

https://www.2oceansvibe.com/2020/03/...-flu-in-italy/
Citera
2020-03-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
"Till och med Bill Gates", vadå skulle han ha någon sorts sakkunskap och expertis i nationell beredskap och hur man förhindrar smittspridning vid pandemiutbrott? Skrattretande.

Skrattretande att inte du vet vad han sysslat med senaste 20 åren.
Citera
2020-03-19, 13:49
Medlem
De här blir en jävligt lång text men men. Efter att man följt de här jävla viruset så början man faktiskt på allvar oroa sig hur det kommer se ut om ett tag. Jag är själv under 30 och inga bakomliggande sjukdomar. På något vis känns det som världen har nått en ny milstolpe. Vi har varit fria från dessa extrema pandemi under massa jävla och levt väldigt glatt.

Vem hade kunnat förutspå för några månader sen att ett jävla virus ska sätta hela världen i skräck. Man skulle bli dumförklarad och låsas in på psyk. Nu står vi här och många fel beslut har tagits av regeringen, de inte läge att peka på vilka fel som har gjorts. Sånt får man ta i efterhand när varje land lagt chocken bakom sig.

Det som sticker ut med det här viruset är att alla är sårbara spelar ingen roll om man är rik eller fattig. Ja du kan minimera riskerna med att isolera dig men hur länge kan vi köra på de viset? Samtidigt tror jag inte folk förstår hur problematiskt det blir utan ett vaccin. Vi säger tex att Sverige inte har viruset i landet. Men att våra nordiska länder eller andra länder pläd av viruset. Då räcker det ju med att en person sätter sin fot i landet och BOOM så är vi på ruta 1 igen. Utan ett vaccin ser det riktigt illa ut.
Dödligheten får bli en forskningsfråga längre fram. Jag tycker det är unikt och märkligt Italien, Spanien tex har så här dödlighet.
Jag tror starkt på att de har en starkare version av viruset. Siffrorna från Italien är så otroligt hemska vi pratar om nästan 200 dödsfall per dag under en period nu.

Ingen tjänar på den här turbulensen och jag tror det är viktigt att hitta en rätt lösning. Tyvärr som jag har förstått ligger äldre människor och folk med sjukdomar i riskzonen. Bara en fantasilösning nu men. Skulle man inte kunna begära att samla alla på ett och samma ställe? Givetvis kan man hejvilt bygga olika stationer men jag syftar på att använda ett helt enormt område, nästan en militärliknande anläggning.
Det skulle låta kontroversiellt men man måste samtidigt se de positiva bitarna. Samtidigt som man vårdar sjuka kan samhället återgå till det normala? Nu känns det mer som man bara chansar för oavsett scenario ser de inte bra ut eftersom inget vaccin finns.
Citera
2020-03-19, 13:50
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tack snälla för alla rapporter!
Vetemjöl, havregryn och pasta verkar vara det folk märkligt nog bunkrar alltså. Det är fel grej att bunkra, så det bekymrar mig inte.
Orosmolnet är alltså dasspapper.
Det verkar också som att det är storstäderna som bunkrar och inte småstäderna. Intressant.

Tack ska ni ha

Inga skyltar om begränsningar heller. Alltså kommer det att fyllas på

Om du inte har egen brunn för vatten så är min rekommendation att lagra vatten, brist på vatten är det som först ger dig kris/ död.
Citera
2020-03-19, 13:52
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Svenskens beteende är redan maximal social distans. Ta två pers på en buss, och de har maximalt avstånd från varandra by default.

Jag är mer intresserad av hur det ser ut i no go-utanförskapszonerna. Antagligen är kovid utbrett där.

De går ju inte i skolan där å andra sidan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
https://www.nytimes.com/2020/03/18/health/coronavirus-young-people.html

Vilka sjukdomar har dem sedan innan? Vilken biologisk ålder? käkar dem på MC varje dag? Högt BMI? Rör sig inte?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
För drygt 30 minuter sedan svarade regeringen att det inte är aktuellt att stänga ner skolorna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/shekarabi-inte-aktuellt-med-en-nationell-skolstangning

Ett klokt beslut..

Ja jag vet inte. Men det är lika odemokratiskt som vanligt då, alla skolor bedömer själva, om de ska stänga eller inte. Man får hoppas på tur att man är i det området som stänger skolor, alt i det området som inte stänger skolor. Beroende av man tycker.

Det är skandal, att lägga över beslutet (för att de är fega?) på alla landets förskolor och skolor, som har fullt upp med all oro, sjukdomar, föräldrar och undervisning som finns i skolan idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Det är ändå bara dem billiga sorterna som är slut. Finns ju kvalitet kvar.
jag har vart och doomhandlat hela dan,handlar dock inte så mycket basvaror.handlat 30flak ägg och 20kg ost mm håller sig i en evighet nästan.
nu ska jag gå och köpa 15st paket nescafe lyx sen är det klart😅
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Dräger i Sverige ska börja tillverka 200 000 andningsskydd per månad av högsta klass, till vården. Regeringen har slutit ett avtal med dom.

Källa socialministerns PK nyss
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Tröttmössorna borde verkligen göra något åt tunnelbanan och pendeltåget i Stockholm. Stäng åtminstone alla delar som går under jord och där stationer förlitar sig på att luften cirkulerar. T ex grön linje, Skanstull söderut, Fridhemsplan norr/västerut. Röd linje Gärdet, Midsommarkransen och hela vägen till Mörby från Bredäng plus ett par stationer till. Stäng hela blå linjen fram till Järva. Pendeln borde stängas inne i city. Kör resterande sträckor i sakta mak med öppna dörrar, samma med bussar. Det går att rulla och transportera människor med klart mindre spridningsrisk än nu. London ska ju stänga stora delar av nätet.
Citera
2020-03-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De studier jag har läst i området var precis tvärtom, dvs att viruset binder sig till ACE2-receptorerna och att man därför får en svårare sjukdom om man inte tar ACE2-hämmare.

”I spåren av den pågående covid-19-pandemin har synpunkter förts fram om att hypertoni eller dess behandling med vissa läkemedel som verkar på renin–angiotensinsystemet (RAS) skulle öka riskerna för infektion eller åtföljande komplikationer från luftvägarna [1]. Argumentet för detta grundar man (rent teoretiskt) på att humant patogent coronavirus (severe acute respiratory syndrome coronavirus, sars-cov och sars-cov-2) binder till sina målorgans celler genom angiotensinkonvertas (angiotensin-converting enzyme2, ACE2) som uttrycks i epitelceller i lungor, tarmar, njurar, och blodkärl [2].

Hypotesen om ökade risker har sin grund i att cellernas uttryck av ACE2 är ökat vid diabetes eller vid behandling med läkemedel som ACE-hämmare eller angiotensinreceptorblockerare (ARB). Den hypotesen vilar dock endast på teoretisk grund.”

Saxat från: https://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Ingen-anledning-ifragasatta-hypertonibehandling-vid-covid-19/

Ska sägas att artikelförfattaren inte tycker att man ska sluta med medicineringen.

Mot denna bakgrund har en rad vetenskapliga organisationer – European Society of Cardiology [3], European Society of Hypertension [4] och International Society of Hypertension [5] – kommit med uttalanden i frågan. Man menar sammanfattningsvis att det i dag inte finns tillräcklig evidens för att ändra inställning till dessa läkemedel. Rekommendationen är att insatt behandling kan fortsätta medan man följer utvecklingen.
Citera
2020-03-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Svårt att säga, men vi är inte där än

Citat:
Ursprungligen postat av sanne

Haha Dr Tengeles lärljunge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera