2020-03-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Sveriges 21 regioner håller alla praktiska resurser i sin hand vad gäller sjukvården. Regeringen kan bestämma olika saker, men det är regionerna som måste planera och genomföra åtgärderna rent konkret. I vanliga fall handlar svensk politik om vad som sker på riksplanet eller i kommunerna, medan landstingen (regionerna) hamnar i skymundan. Detta är inte fallet nu under en pandemi - nu är det regionerna som står i frontlinjen (för en gångs skull).

Regionerna sköter alltså det praktiska utifrån vad som gäller på plats. En karantän av Stockholm kräver oändligt mycket större logistik och planering än en karantän av Gotland, Blekinge eller Västernorrland. Detta är nog pudelns kärna här.

Om inte Stockholm kan klara av att genomföra en karantän, finns det ingen idé med att införa något sådant i andra regioner. Stockholms län är störst och värst drabbat och måste därför gå först.

Okej, ja det är klart.
Mina kunder som bor i Stockholm flyr staden till sina sommarstugor eller liknade. Stort risk att dem som har möjlighet gör det, så smittan kommer gå som en löpeld ut i landet.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Statistik från Italien:

Helt ny uppdaterad statistik direkt från Italiens Hälsoministerium får ni nu! Med väldigt mycket detaljer kring coronaviruset, från i går 17 mars. Medelåldern för 2003 avlidna är 79,5 år. För kvinnor 83,7 år. Bara 30 % av de döda är kvinnor.

De avlidna hade i snitt 2,7 andra allvarliga sjukdomar innan de smittades med corona. Hela 48,5 procent hade tre eller fler sjukdomar. Bara tre patienter (0,8 procent) hade inga andra sjukdomar förut. Cancer, hjärtsjukdom, hjärnblödning var några av sjukdomarna/tillstånden.

Fram till 17 mars har 17 personer under 50 dött av viruset. Fem var under 40, alla män, alla med allvarliga sjukdomar sen förut: problem med lungor, hjärt-kärlsjukdom, diabetes, grav övervikt och annat.

Ingen under 30 har avlidit. Av de döda kom hela 71,1 % från Lombardiet. Näst hårdast drabbat är Emilia-Romagna-regionen med 17,3 %, sen Veneto med 3,9%, Piemonte med 1,8% och Ligurien 1,1 procent. Intressant är att alla övriga regioner har mindre än en procent av de döda totalt.

Källa: Jennifer Wegerup, twitter.
Siffrorna är likartade från wuhan. När det gäller dom äldre tex så har man samma resultat. Över 80 är det mest män. Det ser annorlunda ut i de övriga grupperna (och italien har hittils handlat mest om denna äldre grupp (därför att italien har hög genomsnittsålder)).

Problemet är att vi kan inte dra några slutsatser ännu.
Citera
Medlem
Den här studien är verkligen mycket intressant. Och det är skrämmande att det verkar vara så många som inte får symtom, men som ändå sprider smittan. Som jag har förstått det så är nu Vo helt smittfritt. Karantänen var tydligen väldigt effektiv i och med att man testade alla i byn och därmed kunde isolera alla de personer som bar på viruset oavsett om de hade symtom eller inte.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/halften-av-alla-de-testade-hade-corona-utan-symtom/

Citat:
Samtliga invånare i byn Vo Euganeo, belägen strax utanför Venedig, testades inom loppet av tio dagar. Alla som var smittade placerades i karantän, och sex av dem uppvisade inga symptom.
– Om de inte hade identifierats skulle infektionen ha fortsatt, säger han till tidningen, säger Andrea Crisanti, professor i molekylär parasitologi, till Financial Times.

Förhoppningsvis kommer man att fortsätta undersökningarna. T.ex skulle det vara viktigt att klarlägga varför dessa sex personer inte blev sjuka.

Det kan ju t.ex. vara något i immunförsvaret hos dessa personer som skiljer sig från de som blir sjuka.
Citera
2020-03-19, 09:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Anders Tegnell fick en fråga under gårdagens presskonferens. Han vet mer än vad vi vet, och politikerna har fan en agenda här...
Lätt för Tengil att säga nu. Han var den som tidigt bara gav upp och tittade på. Istället för att följa WHO"s riktlinjer och STÄVJA viruset.
Citera
2020-03-19, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsajtmedlem
Kommer vi få se t ex matbutiker stänga tillfälligt?

"Personalen sjuk"

Nej, alla kommer inte vara sjuka samtidigt. Kanske färre timmar öppet på dagen men det kommer vara öppet.
Citera
2020-03-19, 09:06
Medlem
Haddock93s avatar
Det som är så sjukt med Covid-19 är alla som skriker låt de gamla dö.

Ni inser väl att när ni pratar om äldre så är alla över 40 i riskgrupper? Har ni tänk på alla unga som har diabetes och liknande? Har ni tänkt på hur lätt även yngre kan drabbas om sjukvården kollapsar?

Det är de här som är problemet, media säger ingenting om hur illa det är, så länge man inte gör det kommer folk bete sig som vanligt.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Okej, ja det är klart.
Mina kunder som bor i Stockholm flyr staden till sina sommarstugor eller liknade. Stort risk att dem som har möjlighet gör det, så smittan kommer gå som en löpeld ut i landet.
Eller så är det hemvändande urspr. landsortsbor som flyr hem till föräldrahemmet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det som är så sjukt med Covid-19 är alla som skriker låt de gamla dö.

Ni inser väl att när ni pratar om äldre så är alla över 40 i riskgrupper? Har ni tänk på alla unga som har diabetes och liknande? Har ni tänkt på hur lätt även yngre kan drabbas om sjukvården kollapsar?

Det är de här som är problemet, media säger ingenting om hur illa det är, så länge man inte gör det kommer folk bete sig som vanligt.

Yngre människor kommer vara prio ändå, äldre får självdö tyvärr.
Citera
2020-03-19, 09:07
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Tok. Då hade man sett det i vården. Visa på de beskrivningar av fall med okänd dödsorsak som då plötsligt skulle dyka upp i vården i ökat antal. Det var just så man identifierade viruset i Kina.

Nej det var INTE så man identiferade viruset i Kina.
Okunskapen är så fundamental i det du skriver så jag ger upp.
Du verkar inte ha läst på ett endaste dugg om virusets upptäckt, hur det gick till, hur länge det har spridits eller vilka sjukdomar det orsakar.
Så jag skiter bara i dig nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag har ett öppet sinne. Om vi tar Italien som exempel och där någon nyss påvisade statistik om att medelåldern på de döda låg på nästan 80 år - varför agerar då länderna runt om i världen som de gör? Jag skulle gärna se att detta var en komplott, så jag som är en konspirationsteoretiker ut i fingerspetsarna, fick rätt. Men tvivlar på att alla länder skulle gå med på detta. Med all tydlighet, om det stämmer i Italien, så drabbar viruset och att dödligheten är som värst hos de ytterst gamla, men vem vet hur det ser ut om en liten framtid?

Jag hoppas verkligen att detta bara är en chimär och en säsongsinfluensa, men fasiken vet vad det är. Kan inte bara vara hysteri, eller?
Ja.Varför skulle EU. medlemmar bete sig som om de aldrig haft Schengen eller nåt annat ihop?Vad hände då dessa fina vänner stängde sina gränser?Så de har lurat i folk att de är samarbetsländer , hjälper varandra osv.Italien fick kalla handen då de begärde hjälp från andra medlemsländer.Varför?Är det inte dags att lämna skiten och börja samarbeta med KIna?Jag menar Italienarna inte dessa stendöda svenskar som har bara jihadister i sina tankar.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Okej, ja det är klart.

Det där funderar jag lite på. Varför är det bättre att bo i en sommarstuga på landet? Vattenförsörjning? Större frys? Risken att elen går borde vara större på landet.
Citera
2020-03-19, 09:08
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Yngre människor kommer vara prio ändå, äldre får självdö tyvärr.

Jo men äldre kan betyda 40+.

Plus att yngre kan dö om de har bakomliggande faktorer även om de får vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in