2020-03-19, 01:59
Medlem
Londons tunnelbana stänger delvis från och med torsdagen, rapporterar Sky News. Upp till 40 stationer som inte är några knutpunkter med andra tunnelbanelinjer stängs tillsvidare och City line och Waterloo line stänger helt. Dessutom ställs natttrafiken in på fredagar och lördagar och antalet avgångar i busstrafiken dras ner.
Citera
2020-03-19, 01:59
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Tror dere at det om noen måneder utvikles en rimelig hurtigtest og at man da enkelt kan få undersøkt om man:
1) Er smittet av corona-viruset.
2) Har vært smittet av coronaviruset.
3) Er immun mot corona-viruset (eventuelt fordi man har hatt denne virus-infeksjonen).

Ja, jag gissar att man har fungerande tillförlitliga tester som identifierar antikroppar klara redan inom en månad.
Citera
2020-03-19, 02:00
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Här har vi en stjärna.

En fråga: vad tror du händer när gränserna öppnas igen?

Läs igen, det går inte stoppa det NU. Det är nog alla experter i området överens om?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Barnen kan väl följa med föräldrarna till jobbet?
I vissa fall borde det fungera, och i andra fall kanske dagmammor eller "gårdsvakter" kan hålla koll på barnen.
Det viktiga när det gäller att minska smittspridningen, är väl att man får bort de stora samlingarna av barn som finns i skolorna, i klassrummen och i matsalen mm?

Ja. Skolor och dagis är smitthärdar.

Det svåra är väl att få dom att stanna hemma så att de inte är tillsammans med för många andra barn i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Ja, jag gissar att man har fungerande tillförlitliga tester som identifierar antikroppar klara redan inom en månad.
Takk! Det høres bra ut
Citera
2020-03-19, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Fast hur går den ekvationen ihop? Han kan han både tro på flockimmunitet och återkommande säsongsvirus på en och samma gång...? Han tror alltså att några enstaka får det varje år?
Alltså vi har alla immunitet mot alla de olika mutanter av influensa som vi genomlidit.

Det gör att vi har en viss beredskap när ett nytt influensavirus kommer. Om det nya viruset är mycket likt ett som vi har immunitet mot blir vi inte sjuka eller får väldigt lindriga symtom. Man kan säga att vi har en partiell flockimmunitet mot influensa. Muterar virus däremot så mycket att immuncellerna inte känner igen dem kommer vi att bli sjuka.

Det var därför unga dog under Spanskan, de äldre hade haft ett liknande virus för flera år sedan och klarade sig bra från den andra vågen. De unga som inte var födda när det första, Spanskaliknande viruset grasserade, hade ingen immunitet mot den och dog i högre grad än äldre.

Får vi ingen flockimmunitet mot den här varianten kommer vi att drabbas från noll av varje ny mutant av SARS.

Har vi flockimmunitet kommer de som har immunitet troligen att dabbas i mindre grad än om inge flockimmunitet alls finns och färre kommer att bli svårt sjuka av nästa generation av SARS-CoV-2.

Det blev rörigt det här men jag hoppas nåt gick fram iaf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Många mikrobiologer, bland dem Björn Olsen, menar ju att detta virus kan komma att bli ett säsongsvirus precis som influensavirus.

Det betyder ju INTE att de anser att man inte blir immun mot SARS-CoV-2.

Jo han tror att det blir endemiskt och det är väl mycket som talar för det, men det skulle ju vara en katastrof om inte viruset blev mindre dödligt eftersom det då skulle återkomma om och om igen. Så då får man verkligen hoppas att det muterar så att det blir mindre sjukdomsframkallande.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Ja om majoriteten av de drabbade länderna kollektivt gör det. Lycka till med den planen.

Nej det går givetvis aldrig någonsin i praktiken, detta kommer ha sin gång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Läsning i all ära men nu var det spännande dokumentärer jag var ute efter. Tack ändå

Pandemi på Netflix?
Citera
2020-03-19, 02:02
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Jag har ett öppet sinne. Om vi tar Italien som exempel och där någon nyss påvisade statistik om att medelåldern på de döda låg på nästan 80 år - varför agerar då länderna runt om i världen som de gör? Jag skulle gärna se att detta var en komplott, så jag som är en konspirationsteoretiker ut i fingerspetsarna, fick rätt. Men tvivlar på att alla länder skulle gå med på detta. Med all tydlighet, om det stämmer i Italien, så drabbar viruset och att dödligheten är som värst hos de ytterst gamla, men vem vet hur det ser ut om en liten framtid?

Jag hoppas verkligen att detta bara är en chimär och en säsongsinfluensa, men fasiken vet vad det är. Kan inte bara vara hysteri, eller?
Citera
Bannlyst
Den vanligaste, högt blodtryck, observerades i mer än 75 procent av fallen. 35,5 procent hade diabetes och 33 procent led av hjärtsjukdom. Det framgår inte vilken typ av diabetes som avses.

Jag är 30 år och har högt blodtryck, Utan medicin runt 150/85 med medicin 130/70

Kan få tryck upp till 230/120 uppmät 4 olika tillfällen, Vid stress/ oro

Bör jag anse mig själv vara i riskzon?

För förstår inte har personerna som haft högt blodtryck inte varit medicinerade? Eller spelar det ingen roll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vill inte vara någon jävla labbråtta. Det är ok när läkemedelsbolagen söker frivilliga för sina experiment, det är frivilligt. Men det här är något helt annat. Det är lika jävla illa som invandringspolitiken. Ibland undrar jag om Sverige är världens petriskål för sjuka experiment? Överlever jag det här så funderar jag starkt på att utvandra.

Snart stänger väl alla gränserna för svenskar. Vi är som Diamond Princess 2, fast i maxad skala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in