2020-03-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Eller så är det hemvändande urspr. landsortsbor som flyr hem till föräldrahemmet.

Yes, det kan jag med tänka mig.
Citera
2020-03-19, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jo men äldre kan betyda 40+.

Plus att yngre kan dö om de har bakomliggande faktorer även om de får vård.

Vad får du 40+ är äldre ifrån?
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Det som är så sjukt med Covid-19 är alla som skriker låt de gamla dö.

Ni inser väl att när ni pratar om äldre så är alla över 40 i riskgrupper? Har ni tänk på alla unga som har diabetes och liknande? Har ni tänkt på hur lätt även yngre kan drabbas om sjukvården kollapsar?

Det är de här som är problemet, media säger ingenting om hur illa det är, så länge man inte gör det kommer folk bete sig som vanligt.
Exakt, tänk på den unge (21) fotbollsspelaren som fick covid19 och tvärdog för det visade sig att han hade leukemi...
Citera
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Den här studien är verkligen mycket intressant. Och det är skrämmande att det verkar vara så många som inte får symtom, men som ändå sprider smittan. Som jag har förstått det så är nu Vo helt smittfritt. Karantänen var tydligen väldigt effektiv i och med att man testade alla i byn och därmed kunde isolera alla de personer som bar på viruset oavsett om de hade symtom eller inte.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/halften-av-alla-de-testade-hade-corona-utan-symtom/

Förhoppningsvis kommer man att fortsätta undersökningarna. T.ex skulle det vara viktigt att klarlägga varför dessa sex personer inte blev sjuka.

Det kan ju t.ex. vara något i immunförsvaret hos dessa personer som skiljer sig från de som blir sjuka.

Ett biologiskt vapen? Folk som får influensa insjunknar väl allihopa?
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Just så, om det nu är så otroligt viktigt att rädda multisjuka 80-åringar borde man skicka dem till en ö eller liknande istf att isolera resten av befolkningen. Som spetälskekolonier förr. Och de som absolut inte vill, vilket jag har full förståelse för, kan skriva på ett papper där det står att de avstår från akutvård och nöjer sig med smärtstillande mediciner.

Hemmaisolering är mkt bättre än att blanda folk i stora grupper.

Det pappret har redan regeringen skrivit på åt dem. Triage. OM det skulle bli som i Italien så kommer inte 80+are få tillgång till respiratorer ändå
Citera
2020-03-19, 09:11
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Källa på det?

Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Det har hen inte.

90% av alla på intensivvård i Italien (siffror för två dagar sedan) är över 50 år. Tror det är runt 5% som är mellan 18-30 år.

Jo tänk att jag har det. Om ni nu är oförmögna att ta reda på saker själva.

"A shortage of medical supplies and hospital beds in Italy is forcing doctors to choose which coronavirus patients to save — and they're said to be choosing the young."

Mar 10, 2020, 3:42 PM

https://www.businessinsider.com/italys-doctors-are-forced-to-prioritize-saving-the-young-2020-3?r=US&IR=T
Citera
2020-03-19, 09:12
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
VAB funkar ju?

VAB kommer man ej att kunna använda om man är hemma med barn pga stängd förskola/skola. Men nu läste jag att de tittar på en möjlighet till tillfällig föräldrapenning om skolorna skulle stänga!
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Mexiko har fått sitt första dödsfall till följd av coronaviruset, rapporterar The Guardian.

Det är en 41-årig man med diabetes som har dött, enligt mexikanska hälsodepartementet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Att praktisera flockimmunitet på ett virus man inte blir immun emot känns ju inte som en jävla bra idé.

Att det inte går att stoppa, det vet jag ju redan som jag skrev. Bara begränsa spridningen av ytterligare mutationer.

Det blir lite fel att säga att vi praktiserar flockmentalitet. Det man försöker åstadkomma är en långsam smittspridning och en fungerande vård. Därtill ska så lite som möjligt av samhället stänga ner. Att det sen leder till flockmentalitet är helt sant men det är långsam smittspridning som eftersträvas.
Citera
Medlem
NietzschesHorses avatar
Hur länge ska ni leva som skraja råttor instängda i era hålor på grund av ett virus som är något dödligare än flunsan, vars dödsoffer är män där medelålder är 79.5 bast och samtliga har en eller fler sjukdomar?
Låt säga att flockimmunitet är långt bort, kanske till och med så att detta är en sjukdom som vi bara får acceptera inte går att besegra eller vaccinera sig mot. Att det helt enkelt kommer komma nya utbrott. Ja precis som vi människor levt i tusentals år. OK, ta ett djupt andetag och förstå att vi människor är dödliga och att det finns hundratals virus där ute som vi inte ens känner till. Ska ni då leva som råttor tills ni svälter ihjäl för att 80-åringar har 10% risk att dö om ni hostar på dem? Är detta är er plan.

Jisses.

Tror alla hysteriska i denna tråd behöver ta en tripp till djupaste Afrika och prova på hur det är att leva som en dödlig människa, inse det och ändå fortsätta leva.

Vi föds och vi dör. Det kan ni vara så säkra på. Vad vill ni fylla era dagar med i detta vårt korta jordeliv? Skyddsmasker och virusskräck?
Citera
2020-03-19, 09:13
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Det som är så sjukt med Covid-19 är alla som skriker låt de gamla dö.

Ni inser väl att när ni pratar om äldre så är alla över 40 i riskgrupper? Har ni tänk på alla unga som har diabetes och liknande? Har ni tänkt på hur lätt även yngre kan drabbas om sjukvården kollapsar?

Det är de här som är problemet, media säger ingenting om hur illa det är, så länge man inte gör det kommer folk bete sig som vanligt.

I Italien så ger man ingen vård till dom som är över 70år tyckte jag att jag hörde.
Citera
2020-03-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det där funderar jag lite på. Varför är det bättre att bo i en sommarstuga på landet? Vattenförsörjning? Större frys? Risken att elen går borde vara större på landet.

Haha sommarstugorna är inte från 30 talet längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in