2020-03-19, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Nja, du har rätt. Om 70% av världens 7mia blir smittade och dödligheten ligger på 1% så stryker endast 49.000.000 mio med.

När smittkoppor togs till Amerika av spanjorerna? Då havererade ju deras samhällen fullständigt med 90% döda i vissa fall. Eller när böldpesten härjade i Europa på 1300-talet? Tror att böldpesten tog ungefär 200 miljoner människor uppskattningsvis. Detta kommer inte att komma i närheten.

Tror inte ens att det kan jämföras med hur kolera härjade i Sverige på 1800-talet. Det skrivs det ju mindre om men det beror nog bara på att folk levde närmare döden då. Man accepterade det...
Citera
2020-03-19, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Bara för att du inte ser dem i nyhetsnotiser så finns de när man börjar gräva i det.

Fast skrev väl att man visst ser det i nyheter och forskning. Bara att de unga som drabbas inte räknas som friska, även om de själva tror det, utan de är folk med underliggande sjukdom. Alltså en riskgrupp.

Citat:
Och så finns det en moralisk etisk dimension i detta. Hur mycket tål samhället i att göra avkall på det?

Visst. Fast vad är moraliskt? Att blint slå sönder ekonomin för unga människor utan att det hjälper till att skydda riskgrupperna det minsta? Är det moraliskt att fatta dåligt underbyggda beslut?

Tycker att det moraliska i detta är rejält problematiskt. Folk får ju ta risker i alla andra sammanhang? Vi kunde ju förbjuda bilar exempelvis eftersom folk dör i trafiken. Det gör vi inte eftersom konsekvenserna i övrigt skulle bli så stora.

Spelar ju dock ingen roll vad jag tycker. Nu skall politikerna visa sig handlingskraftiga och paniken har slagit till. Då fattas inte beslut på moraliska grunder utan av rädsla (rädsla för att hållas ansvariga när det gäller politikerna). När paniken lagt sig kan vi prata om det moraliska...
Citera
2020-03-19, 08:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast skrev väl att man visst ser det i nyheter och forskning. Bara att de unga som drabbas inte räknas som friska, även om de själva tror det, utan de är folk med underliggande sjukdom. Alltså en riskgrupp.

Visst. Fast vad är moraliskt? Att blint slå sönder ekonomin för unga människor utan att det hjälper till att skydda riskgrupperna det minsta? Är det moraliskt att fatta dåligt underbyggda beslut?

Tycker att det moraliska i detta är rejält problematiskt. Folk får ju ta risker i alla andra sammanhang? Vi kunde ju förbjuda bilar exempelvis eftersom folk dör i trafiken. Det gör vi inte eftersom konsekvenserna i övrigt skulle bli så stora.

Spelar ju dock ingen roll vad jag tycker. Nu skall politikerna visa sig handlingskraftiga och paniken har slagit till. Då fattas inte beslut på moraliska grunder utan av rädsla (rädsla för att hållas ansvariga när det gäller politikerna). När paniken lagt sig kan vi prata om det moraliska...
Det blir för mycket OT i den här tråden. Vad jag vill lägga till dock är att de vi ser nu på marknaderna inte bara kan tillskrivas Corona anser jag. Vi har också ett oljekrig för att inte tala om att vi redan var på väg in i en lågkonjunktur med en rejält uppumpad marknad. Dessutom eftersläpningar av kraschen 2008 som vi i princip bara plåstrade om.
Citera
2020-03-19, 08:24
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Det blir för mycket OT i den här tråden. Vad jag vill lägga till dock är att de vi ser nu på marknaderna inte bara kan tillskrivas Corona anser jag. Vi har också ett oljekrig för att inte tala om att vi redan var på väg in i en lågkonjunktur med en rejält uppumpad marknad. Dessutom eftersläpningar av kraschen 2008 som vi i princip bara plåstrade om.

Kan du utveckla vad du menar.
Citera
2020-03-19, 08:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Kan du utveckla vad du menar.
Det är en åsikt det erkänner jag och det blir alltför mycket OT i den här tråden. Men jag tycker nog att det hade allt kunnat få kraschat ordentligt då så hade vi sluppit en hel del av skiten vi har idag. Och då menar jag inte bara marknaden utan världen i stort.
Citera
2020-03-19, 08:28
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet i vilket fall är att smittan kommer att spridas ändå. Jag tror att politikerna bara förstör ekonomin för att de senare skall ha möjlighet att säga att de minsann gjorde allt de kunde för att stoppa det hela. De (eller visst kanske inte Löfven men åtminstone rådgivare) vet redan att det inte kommer att fungera utan det är bara att acceptera att vissa kommer att bli rejält sjuka.

Tveksam till att unga och friska skulle bli sjuka dock. Det har jag aldrig sett något alls som visar på. Inte värre än exempelvis mässlingen som jag fick som liten. Det var ju känt att lite mindre än en procent av alla barn blev så sjuka att de riskerade (och ofta fick) hjärnskador. Det levde man med då utan att oroa sig och det får man leva med nu.

Jag tror också att en del unga som räknas som friska kan drabbas. Det kommer dock att vara försvinnande få. De som kommer drabbas är folk med allvarliga sjukdomar som astma, allvarlig pollenallergi, folk som fått transplantationer, folk som av olika skäl har nedsatt immunförsvar, och många fler men det är inte friska personer. Det är folk som lever med en allvarlig kronisk sjukdom och som behöver kontinuerlig medicinering för att överleva. Friska är de inte.

Det är väl också förklaringen till varför det aldrig pratas explicit om att unga och friska riskerar att skadas. De som tillhör riskgrupperna räknas inte som friska även om de själva kan tycka att de är det. Åtminstone vad jag läst räknar man alltid in astmatiker och pollenallergiker i riskgruppen "folk med underliggande sjukdom". Oavsett ålder. Så nog pratas det om det.

I vilket fall så är jag säker på att jag får rätt. Jag är för gammal för att gå på krogen så mig påverkar det inte i vilket fall utan jag fortsätter med skogspromenader med hunden. Ungdomar kommer inte ha disciplin nog att hålla sig hemma i månader så innan sommaren kommer myndigheterna tappat kontrollen i vilket fall. Då kommer folk upptäcka att de oroat sig för en förkylning och tappa respekten för staten fullständigt.

Riskgrupperna kommer att drabbas hårt. Vilka som nu ingår där. Ekonomin kommer att vara förstörd utan att det egentligen gett någon som helst positiv effekt...

Du verkar inte fatta att normala människor bryr sig om sina anhöriga och att prioritera ekonomin över deras liv inte finns på kartan. Även om du tycker det är logiskt så fattar alla politiker att det är politiskt självmord framförallt i Sverige där vården kan kollapsa totalt och folk kan börja dö av andra saker.
Citera
2020-03-19, 08:37
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Det är en åsikt det erkänner jag och det blir alltför mycket OT i den här tråden. Men jag tycker nog att det hade allt kunnat få kraschat ordentligt då så hade vi sluppit en hel del av skiten vi har idag. Och då menar jag inte bara marknaden utan världen i stort.

Låter mest som svammel. Värre än 2008 hade varit sticks and stones, det var men nöd och näppe de lyckades undvika en depression likt Japan som nu varat 30 år. Det ligger så nära på och politikerna gör nu allt för att undvika att samma saker händer här, det är därför pengar pumpas in, det är bara hoppas att pengarna hamnar på rätt ställe. Förra kraschen reagerade marknaden inte särskilt väl när FED pumpade in pengar hejvilt.
Citera
2020-03-19, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Där har du fel faktiskt. Skräcken gör att snöflingorna säljer sina aktier i panik och torskar en massa pengar. Som jag kan tjäna istället. Och det gör mig glad. Både att jag tjänar, och att de förlorar.

Vad hände med "rika tillsammans"
Citera
2020-03-19, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Årshögsta notering idag för getinge med, trots allt som hänt.

pe37, på dagens siffror, dock..
Citera
2020-03-19, 08:52
Medlem
Nederlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
I andra världskriget dog runt 100 miljoner, så nej.

*This.

Fan lugna ner er snowflakes.
Det som driver denna börskraschen är ren jävla feghetshysteri.

Det är en jävla förkylning...
Citera
2020-03-19, 08:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Sålde allt innehav för en vecka sedan när det började klarna att flera länder skulle åka på en lockdown. 2 timmar senare deklarerade WHO pandemin.

Om du tror att SHTF senaste veckan: Detta är bara början. Vi är fortfarande flera veckor bort från att USA blir nya epicentrumet. Börsen kommer totalslaktas.
USA har dock stängt ner hela landet flera veckor innan Italien gjorde det, så visst kan de klara sig bättre. Å andra sidan verkar det vara så smittsamt att corona kommer att gå några varv runt jorden, t.ex återkomma i vinter. Då måste det bli slut på detta tjafs med nedstängda gränser och skolor, det kan ju inte återkomma. Oavsett så har det redan varit börsslakt, störta fallet någonsin i modern tid, och att kurserna ska slaktas från redan låga nivåer tror jag inte på. Men 10-20% kan det säkert sjunka till. Dock har jag redan gått in med 60% av mitt kapital under de allra sämsta dagarna, och går in med resten då och då varje bottendag när mina favoritaktier dippar 10% på en gång. Jag tror du kommer att missa uppgången, som kan komma när som helst 0-4 veckor.
Citera
2020-03-19, 08:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlander
*This.

Fan lugna ner er snowflakes.
Det som driver denna börskraschen är ren jävla feghetshysteri.

Det är en jävla förkylning...
Svårt att bortse från att USA är till brädden fyllt med snowflakes. Men de är även optimister, när läget vänder så blir det lika glatt uppåt, Apple till nya triljarder. USA och internet i kombination kommer att driva jorden till vansinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in