2020-03-26, 23:06
Medlem
Kommer att gå ner igen.

10-15% back från ATH är för lite med tanke på hur höga värderingarna var innan allt detta började.
Nu har corona-viruset därtill ätit upp mycket kassa för många.
Rapporterna för Q1 och Q2 kommer bli en kraftig påminnelse för hur de senaste (inte så bra) månaderna varit.
Även de som verkar inom opåverkad bransch kommer att påverkas med hög sjukfrånvaro o.s.v.
Citera
2020-03-26, 23:06
Medlem
-Det är väl stängning på indexterminer imorgon fredag så var beredd på stora slag .
Citera
2020-03-26, 23:15
Medlem
tazzos avatar
Till er som funderar på att gå in i Aramco; oljebolaget som ägs av världens mest människorättsvidriga land som fortfarande bedriver ett rättssystem som kan liknas vid IS där människor än idag faktiskt halshuggs offentligt på saudiarabiens torg....ja då bör man ta en funderare. Glöm inte bort ert moraliska ansvar.

Rent placeringsmässigt är oljeindustrin det sista man ska gå in i just nu, även på kort sikt. Man tar inte i dessa ens med tång. Framtidsindustrierna är förnybart bränsle/bränseceller/vätgas. Det är bara en tidsfråga innan kina har ställt om industrin till solceller och vätgas, med tanke på de siffror dem rapporterar.
Senast redigerad av tazzo 2020-03-26 kl. 23:18.
Citera
2020-03-26, 23:20
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Till er som funderar på att gå in i Aramco; oljebolaget som ägs av världens mest människorättsvidriga land som fortfarande bedriver ett rättssystem som kan liknas vid IS där människor än idag faktiskt halshuggs offentligt på saudiarabiens torg....ja då bör man ta en funderare. Glöm inte bort ert moraliska ansvar.

Rent placeringsmässigt är oljeindustrin det sista man ska gå in i just nu, även på kort sikt. Man tar inte i dessa ens med tång. Framtidsindustrierna är förnybart bränsle/bränseceller/vätgas. Det är bara en tidsfråga innan kina har ställt om industrin till solceller och vätgas, med tanke på de siffror dem rapporterar.

Men de duger att sälja vapen till?
Citera
2020-03-26, 23:28
Medlem
3,2 miljoner nyanmälda arbetslösa i USA på 1 vecka.
Världsrekord som endast slås av 1930-talskrisen.

Imorgon är det fredag, då blir det selloff eftersom folk inte vill sitta med aktier under helgen ifall Trump, Biden, Drottningen i UK får Corona - eller annan mediehändelse sker som sänker kurserna brutalt igen,
På det kommer nog dessutom stackars New York att rapportera ett förvärrat helvete denna weekend.

Lycka till alla!

Jag behåller mina guldgrävarebolag (Aurania Resources, Maple Gold Mines och Millrock Resources) som jag köpt i superdippen. När de hittar guld tar jag igen alla minus i portföljen flera ggr om.

Hur gör ni andra imorrn fredag?
Citera
2020-03-26, 23:33
Medlem
PS.
Hur gör ni med silver?
FInns det leverantör av fysiskt silver som har lager?
Kommer en dipp till innan rejäl uppgång i silvret? Är vi i en silver-beartrap senaste dagarna?
Citera
2020-03-26, 23:38
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo

Fullständigt felaktigt, olja framförallt när det är billigt och i abundance kommer vara en tillförlitlig källa som slår ut alla andra energialternativ. Olja är fortfarande en mycket god investering över tid.
Det jag vill varna för är gröna energibolag som rider(har ridit) på en grön våg för tillfället men som mycket väl kommer bli värdelösa när oljan är billig eller när det dyker upp "bättre" förnyelsebara alternativ.
Senast redigerad av Pengabingen 2020-03-26 kl. 23:49.
Citera
2020-03-26, 23:42
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Fullständigt felaktigt, olja framförallt när det är billigt och i abundance kommer vara en tillförlitlig källa som slår ut alla andra energialternativ. Olja är fortfarande en mycket god investering över tid.
Det jag vill varna för är gröna energibolag som rider(har ridit) på en grön våg för tillfället men som mycket väl kan vara värdelös när oljan är billig.
Håller med. Visst kommer olja bytas ut inom 50 år men än så länge är det IS-talibanerna i Saudiarabien som bestämmer med sin olja och den är extremt billig nu. Själv planerar jag att köpa ETFen XOP med några tiotal tusen och sen vänta till det förr eller senare går upp till ett normalt pris på 40-60$.
Citera
2020-03-26, 23:44
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForeverYang
3,2 miljoner nyanmälda arbetslösa i USA på 1 vecka.
Världsrekord som endast slås av 1930-talskrisen.

Imorgon är det fredag, då blir det selloff eftersom folk inte vill sitta med aktier under helgen ifall Trump, Biden, Drottningen i UK får Corona - eller annan mediehändelse sker som sänker kurserna brutalt igen,
På det kommer nog dessutom stackars New York att rapportera ett förvärrat helvete denna weekend.

Lycka till alla!

Jag behåller mina guldgrävarebolag (Aurania Resources, Maple Gold Mines och Millrock Resources) som jag köpt i superdippen. När de hittar guld tar jag igen alla minus i portföljen flera ggr om.

Hur gör ni andra imorrn fredag?

Pssst. Vad tror du om LUG? Hittar de guld i Equador? Såg att insiders sålt, vilket ger mig huvudbry eftersom jag sitter på alldeles för många aktier..
Citera
2020-03-26, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Det jag vill varna för är gröna energibolag som rider(har ridit) på en grön våg för tillfället men som mycket väl kan vara värdelös när oljan är billig.

Notera att oljepriset under denna högkonjunktur inte var i närheten av de rekordnivåer det nådde för 10 år sedan. Överutbud kombinerat med lägre och lägre efterfrågan gör att potentialen i olja har minskat. Säger inte att den är dålig i det här läget, men absolut inte så bra som det en gång var.
Citera
2020-03-26, 23:46
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Låter som att du pratar om Volvo Cars? Då vet du säkert att ingen refererar till personbilarna då man pratar om Volvo i börssammanhang? Geely?

Simon Blecher, som inser skillnaden och torde ha lite bättre koll talar väl om Volvo här: https://www.carnegiefonder.se/det-ar-superrea-pa-vissa-bolag/
Touché, trodde helt ärligt att de hette volvo lastvagnar/trucks ännu.

Okej, Einstein, när är det läge att hoppa på Volvo då? (edit: i covid-19 panikens tecken) Att lyssna på en börsmäklare om att man ska köpa är som att lyssna på en tjackis som vill förklara något, det är samma sak om och om igen: "Köp!" - kom med lite egna tankar. Eller tänker du att en reklamannons med 100% text om "KÖP!" skulle vara opartisk och professionell ur analyssammanhang? Tja. Ta en öl till?

Eller vänta, "Det här blir comeback för value – välskötta bolag med låga skuldsättningar kommer gå stärkta ut ur det här." är ju för bövelen en knivskarp analys!
Senast redigerad av GoUoD 2020-03-26 kl. 23:51.
Citera
2020-03-27, 00:02
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Exakt så, samt försöka få folket att tro på honom inför valet. Han sa igår att de testat fler folk på 8 dagar än Sydkorea gjort på 8 veckor.

Sydkorea testar väl över 20 000 per dag, så det lät rätt skevt. Inte faktakollat det efteråt.

Ja han försöker köra på Trump, men New Yorks guvernör sitter urförbannad och skäller ut federala myndigheter i TV, han behöver 30.000 ventilatorer, han fick 400. Vete tusan om Trump inte gör bort sig nu och lovar för mycket kring detta med påsken, alltså om inte ens New York kan få det de behöver nu, hur illa kommer det att bli.. usch..

https://www.politico.com/news/2020/03/25/cuomo-de-blasio-new-york-coronavirus-response-148462

Sedan har vi Louisina som tydligen har snabbaste tillväxten av Coronafall i världen nu:

https://www.cnn.com/2020/03/23/us/louisiana-coronavirus-fastest-growth/index.html

Svårt att se att USA ska vara "open for business" bau till påsk, eller att några börser ska upp. Tyvärr.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2020-03-27 kl. 00:04. Anledning: Särskrivning, oacceptabelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in