Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det stämmer till viss del, just Sverige är inte så oerhört fokuserat på utrikes-turister som Paris eller Spanien. Så exvis scandic kommer att tappa alla sina utrikes kunder, men kanske att det tillkommer lika många nya svenska? Jag kan inte siffrorna, någon får göra en analys.
Känns dock lite ofräscht än att klämma ihop sig i hotell och tåg just nu, ens i Sverige. Spridningen måste bli låg först. Det dröjer 4-8 veckor, om det går lika bra som i Sydkorea. Om det går illa som i Italien kommer 100 svenskar per dag att dö om en månad.
Jag kan väl säga så här; Mitt företag har stoppat alla utom nödvändiga inrikes resor.
Dessutom har jag en bekant som flög inrikes i måndags, och det flygplanet var som vanligt fullbokat, men det var lika många passagerare som kabinpersonal som klev ombord.
Skulle inte förvåna mig om svenska hotellbokningar ska ner 80 %, men sedan vet man ju inte hur länge det håller i sig. Men just nu är folk lite skraja, och det kommer bli värre när folk börjar dö i lite större mängder här i Sverige och sjukvården går på knäna, men det kanske blir bättre redan om ett par månader. Det får vi se.
Jag var nyss på ICA, hyllornar tomma, nästan ingen var och handlade. Ska man då bo på hotell och käka på restaurang? Nä.