2020-03-19, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
👍

Jeg ønsker deg fin reise Husk å ha med pass

Citat:
16. mars – Var det lange passkøer ved grensen ved Svinsund i dag?

– Nei, foreløpig har det ikke vært lange køer. Det har vært en rolig og kontrollert situasjon og jeg mener vi har god kapasitet til å sluse gjennom de bilene som kommer, sier Melbo Øystese til VG.

https://e24.no/naeringsliv/i/504lpb/naa-maa-du-vise-pass-paa-grensen
Senast redigerad av POlROT 2020-03-19 kl. 01:16.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja inte alltid. HIV-virus blockerar immunförsvaret genom att förhinra T-minnesceller att bildas. Men det är ett extremt särfall.

Ok då. Var lite för kategorisk i mitt uppspelta humör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Om man kan andas in vatten i lungorna vid drunkning, så borde man väl kunna andas in virus som retar lungorna?

Virus "retar" inte lungorna. Du kan smittas genom att andas in viruspartiklar men du känner ingen effekt av det förrän infektionen satt sig och det tar allt lite längre tid än några minuter. Viruspartiklar är mikroskopiska, inte som att du inhalerar damm som skulle kännas irriterande.
Citera
2020-03-19, 01:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag tycker citatet säger det vi redan vet - att vi inte vet säkert än.

Varför vet du inte säkert, du som har så mycket att säga om det här borde ju veta, inte är du väl lika okunnig som Tegnell, ni gissar ju båda två.

Du vet inte att man inte blir immun mot CoV-2, du bara gissar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag tror inte att droppsmitta överförs så lätt via bara utandning om jag inte är ansikte mot ansikte med någon. Det krävs nog lite mer "action", som att någon hostar eller nyser ut viruspartiklar...

Men Agnes Wold pratar i den här artikeln om den farliga utandningsluften:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opGb3W/bra-att-forbereda-nya-lagen-om-skolorna

"– Ja, det absolut viktigaste, som har kommit bort lite grann, är luften vi andas. Det pratas så mycket om våra händer, det är väl inget fel. Men man får inte glömma att det handlar om att man inte ska andas in gemensam luft, säger professorn.
– När jag var liten stod man under vinterkvällarna och andades ut och såg röken. Utandningsluften har små, små droppar i luften. Det där molnet, det är din utandningsluft – och den ska ingen annan andas in. Det är därför du ska hålla avstånd till alla människor, då blir du inte smittad. Det är i princip helt omöjligt. Det är ju när man träffas nära, när man blandar luften, som man kan smittas."

Sen uppmanar hon också människor att andas genom näsan istället för genom munnen:
https://mobile.twitter.com/agneswold/status/952257953326944261

Fast det här med tubsockor i munnen för att inte andas med munnen när man sover, gissar jag är ett skämt från henne, för det kan nog vara farligt:
https://mobile.twitter.com/AgnesWold/status/952304377062133760
Senast redigerad av vemsa 2020-03-19 kl. 01:20.
Citera
Medlem
Ett evigt tjatande och feltänk om ekonomin, på vilket sätt är ekonomin ett problem?

Om alla länder runt dig är i samma situation så är det varken någon för eller nackdel med total nedstängning och enbart livsuppehållande verkasamhet igång, det är ju inte så att just danmark drar ifrån oss samtidigt som vår ekonomi kraschar.

En mycket större risk för ekonomin är att avvika från omvärldens beteende, det kan skada vår ekonomi.

Och, att smitta ner landet för att ev. uppnå immunitet måste vara den sista åtgärden man gör i detta läget då det inte finns någon data på att det fungerar, om vi tar det beslutet går det inte att ångra sig medans om vi tar beslutet att fighta viruset så kan vi alltid byta strategi.
Säg mig, vilket är vettigast?
Kasta sig blint ut för stupet eller kolla efter en alternativ väg ner först?

Det enda moraliska, etiska och mänskliga att göra är att försöka slåss, testa och isolera för att "svälta" ut viruset, ingen sansad, normalt fungerande människa lägger sig ner och välkomnar döden innan det är nödvändigt, låt Er Aldrig övertalas till det utan slåss för Er rätt till ett fritt liv!

Ta egna beslut, distansera Er, håll hög hygien, om Ni inte känner Er trygga i Er arbetsmiljö så vägra utföra arbetet för att skyddda Er, det är er arbetsgivares skyldighet att hålla en säker arbetsmiljö.

Uppdatera Er om den senaste utvecklingen och kunskapen, påtala detta för alla i Er omgivning och var konsekventa i Era krav på alla runt Er för deras och framförallt Er säkerhet.

Vi kan gå ur detta med högburet huvud eller ledas in i något, de enda som an bestämma hur detta ska gå är vi, personligen, vi måste visa genom handlng och röst vad vi vill.
Citera
2020-03-19, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Vilka då?

Epidemologen Donald Trump.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Man borde väl kunna använda VAB?

Nej. Inget VAB för att skolor stängs.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det-har-galler
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Hur blir det om förskolor/grundskolor stängs och en förälder måste vara hemma; man kan ej använda sig av VAB eller sjukskrivning. Så hur ska man få sin försörjning?

Skolorna måste ses som lärosäten inte gratis barnpassning. Är det två arbetade i familjen får man skära ner utgifterna så man klarar sig på en lön. Förövrigt, väldigt många har flera årslöner på isk.
Citera
2020-03-19, 01:18
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Skolorna måste ses som lärosäten inte gratis barnpassning. Är det två arbetade i familjen får man skära ner utgifterna så man klarar sig på en lön. Förövrigt, väldigt många har flera årslöner på isk.

Du är en idiot.

BÖRSEN HAR KRASCHAT DIN MUPP.
Citera
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag jämförde med Norge, håll dig till Norge om du vill diskutera det här med mig, jag vill ha en förklaring till att Norge just nu tycks ha en större andel döda än Sverige.

Justdet.

Källa på att norge har större antal döda än sverige?

Så vitt jag vet ligger sverige på 10st döda
Norge ligger på 6st
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Varsågod era idioter till alarmister:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG1pR4/italien-mer-an-99-procent-av-de-doda-hade-tidigare-sjukdom

"Italien: Mer än 99 procent av de döda hade tidigare sjukdom

Mer än 99 procent av de döda coronapatienterna hade en eller flera underliggande sjukdomar.

Det visar en sammanställning av 355 dödsfall från Italiens hälsomyndighet.

Två tredjedelar av de döda var män och medelåldern var 79,5 år."
ÄR DET HÄR NÅGOT ATT VARA RÄDD FÖR ERA IDIOTER?
Helt rätt. Är du överviktig, har diabetes, högt blodtryck, tidigare cancer man klarat sig från, sköldkörtelproblem och liknande. Ut och lev. Centauri säger med stora ord: ÄR DET HÄR NÅGOT ATT VARA RÄDD FÖR ERA IDIOTER?
Han har läst det på Aftonbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in